Gjest Humlepungen Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Men orange bukser kan da for noen passe perfekt med lilla genser og rødt hårbånd! Og det kan da være tøft med støvler sammen med en sommerkjole! Alvorlig talt: la nå ungene være litt kreative! Tror ikke ungenes kreativitet vil lide for at de har på seg en såkallt skoleuniform. Barn kan være kreative på så mange måter. I klesveien kan de eventuellt være kreative på fritiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jeg ble mobbet på skolen Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Helt enig med deg. Mobbere finner alltid "en grunn" Er det ikke klærne, så er det noe annet. Forresten så er det vel like mye mobbing utenfor skoletid. Men for å demme opp mot kjøperess, der mener jeg det skulle ha noe for seg. Og det trengs ! Mobbingen på skolen er nok enda mer hjerterå for der MÅ barna være. De kan ikke stikke av slik som i fritiden Jeg glemmer aldri hvor ofte jeg gruet meg til å dra til skolen og være der i flere timer. Grue meg til skoleveien, grue meg til friminuttene... Mobbingen jeg ble utsatt for skjedde alltid på skoleveien eller på selve skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Men orange bukser kan da for noen passe perfekt med lilla genser og rødt hårbånd! Og det kan da være tøft med støvler sammen med en sommerkjole! Alvorlig talt: la nå ungene være litt kreative! Helt enig. I sommer var Tiril på skogstur iført lilla genser, oransje og gul shorts, røde knestrømper og rosa joggesko. Var så søt atte! ) Eller den morgenen hun tasset inn i naboens hage iføer lilla-og-hvit strikkejakke og rosa støvler. Og _ingenting_ annet. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forbime Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Helt enig. I sommer var Tiril på skogstur iført lilla genser, oransje og gul shorts, røde knestrømper og rosa joggesko. Var så søt atte! ) Eller den morgenen hun tasset inn i naboens hage iføer lilla-og-hvit strikkejakke og rosa støvler. Og _ingenting_ annet. ) jeg gikk til og med med på at min datter på 4 gikk på butikken med skjørt,støvler langermet genser,med bikini over . Ingen komenterte det,men de tenkte vel sitt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Jeg er helt enig med deg i det !!! For noen år siden her, ble foreldrene samlet til et møte, sakslisten bestod kun av ett punkt; Adidas-klær. De barna som ikke hadde Adidas-klær ble mobbet ! Så foreldrene fikk beskjed om å kle barna sine i "nøytrale klær" for å få slutt på mobbingen. Så jeg er helt enig i at skoleuniform hadde løst endel problemer. Jeg drev ganske aktivt med ridning på den tiden Adidas var tingen og mange av småjentene i stallen hadde Adidastøy. En dag sto jeg og pratet med en av dem som ikke hadde det og de andre kommenterte sjokkerte:"Åh! Har du ikke Adidas-bukse?" Jeg så bare litt nedlatende på dem og sa tørt:"Det har jeg aldri hatt jeg heller og jeg lever aldeles utmerket fordet." Tror faktisk de skammet seg litt etterpå... ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 jeg gikk til og med med på at min datter på 4 gikk på butikken med skjørt,støvler langermet genser,med bikini over . Ingen komenterte det,men de tenkte vel sitt.. Hun hadde altså bikinioverdel utenpå genseren? *Hyler av latter* Sikkert litt av et syn! ) Men det kunne lignet min lille tulle å forlange noe sånt på en prikk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 England er det landet hvor mobbing i skoletiden er mest utbredt. I hvet fall var det det for noen år siden. Ingen er vel så naive å tro at barn/tenåringer lar være å kle seg i moteklær i fritiden fordi de bruker uniform på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Mobbingen på skolen er nok enda mer hjerterå for der MÅ barna være. De kan ikke stikke av slik som i fritiden Jeg glemmer aldri hvor ofte jeg gruet meg til å dra til skolen og være der i flere timer. Grue meg til skoleveien, grue meg til friminuttene... Mobbingen jeg ble utsatt for skjedde alltid på skoleveien eller på selve skolen. Var det på grunn av klærne dine? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest seopplitt Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Dette kjøpepresset,hvor stort er det egentlig? Min erfaring er generelt at dette presset først blir stort i ungdomsskolen. Så lenge små barn går kledd alminnelig pent,det vil si at de ikke skiller seg ut i klesveien, så er jo ikke det noen grunn i seg selv til å bli mobbet for klærne? Har aldri opplevd at mine barn på 6 og 8år har fått noen negative komentarer for klærne sine. Alvorlig talt,vi bor i et av verdens rikeste land,og de aller fleste har to inntekter, det er her snakk om å prioritere litt. Når det nå er blitt en kjensgjerning at klær kan føre med seg mobbing,hvorfor ikke ta tak i problemet selv,og innse at ungene må være skikkelig kledd? Jeg blir nesten provosert av foreldre som jeg vet har bra inntekt,og som kjøper det de vil,og som nedprioroterer klærne til ungene. De som blir mobbet p.g.a klærne er de som skiller seg ordenlig ut,det skal faktisk litt til.Det er barn som aldri får noe nytt,og som alltid går med brukte klær o.s.v. Det trenger ikke koste en formue .. Det jeg har observert er at ungdommer ofte går kledd i samme type klær uansett,og at de sjelden varierer. En periode skal det jo kun være trange olabukser,og topper til,og jeg kan ikke se at foreldrenes økonomi blir så ødelagt av å følge dette opp til en hviss grad. Det koster å ha unger i dag,og det er også snakk om prioritering. Man trenger ikke uniformer i dag, fordi foreldrene ikke greier å følge opp i motepresset. Jeg er ikke redd for å si hva jeg mener om dette,og dere kan bare reagere som dere vil. I steden for å spare penger på klær til ungene, så kan man faktisk unnvære litt andre ting i dette rike land. Det er ikke så mye som skal til for at ungene skal bli akseptert i klesveien. Og det blir fryktelig kjedelig og lite fargerikt med skoleuniformer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Det blir sikkert minst like dyrt med skoleuniform. Jeg har aldri opplevd at det har vært noe kjøpepress på skolen. Klær fra H&M har vært mer enn bra nok. Det eneste gangen var da datteren min gråt seg til et par Buffalosko, da var hun fjortis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Dette kjøpepresset,hvor stort er det egentlig? Min erfaring er generelt at dette presset først blir stort i ungdomsskolen. Så lenge små barn går kledd alminnelig pent,det vil si at de ikke skiller seg ut i klesveien, så er jo ikke det noen grunn i seg selv til å bli mobbet for klærne? Har aldri opplevd at mine barn på 6 og 8år har fått noen negative komentarer for klærne sine. Alvorlig talt,vi bor i et av verdens rikeste land,og de aller fleste har to inntekter, det er her snakk om å prioritere litt. Når det nå er blitt en kjensgjerning at klær kan føre med seg mobbing,hvorfor ikke ta tak i problemet selv,og innse at ungene må være skikkelig kledd? Jeg blir nesten provosert av foreldre som jeg vet har bra inntekt,og som kjøper det de vil,og som nedprioroterer klærne til ungene. De som blir mobbet p.g.a klærne er de som skiller seg ordenlig ut,det skal faktisk litt til.Det er barn som aldri får noe nytt,og som alltid går med brukte klær o.s.v. Det trenger ikke koste en formue .. Det jeg har observert er at ungdommer ofte går kledd i samme type klær uansett,og at de sjelden varierer. En periode skal det jo kun være trange olabukser,og topper til,og jeg kan ikke se at foreldrenes økonomi blir så ødelagt av å følge dette opp til en hviss grad. Det koster å ha unger i dag,og det er også snakk om prioritering. Man trenger ikke uniformer i dag, fordi foreldrene ikke greier å følge opp i motepresset. Jeg er ikke redd for å si hva jeg mener om dette,og dere kan bare reagere som dere vil. I steden for å spare penger på klær til ungene, så kan man faktisk unnvære litt andre ting i dette rike land. Det er ikke så mye som skal til for at ungene skal bli akseptert i klesveien. Og det blir fryktelig kjedelig og lite fargerikt med skoleuniformer. He-he, blir ikke provosert av det du skriver, vil bare korrigere noen feil...det er flere årsaker til at en ikke vil kjøpe dyre merkeklær til barna, at en prioterer klær til seg selv istedet, er ikke en av dem... Grunnen til at mine barn ikke får slike klær, er at jeg ikke vil signalisere til mine barn at: barn som ikke har slike klær blir mobbet... Jeg vil at mine barn skal bli mer opptatt av det som er innenfor mennesket, ikke utenpå. De skal ikke tenke at et menneske/barn er verdt summen av klærne han/hun har på seg, eller hvor mye peng foreldrene har i banken, eller hva slags bil foreldrene kjører.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest relevant Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Mitt inntrykk er at snobbete og usikre foreldre maser mest om dette. Vi hører svært sjelden noe "krav" om spesielle klær fra våre skolebarn, som på ingen måte går rundt i dyre merkeklær. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest husj Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Dette kjøpepresset,hvor stort er det egentlig? Min erfaring er generelt at dette presset først blir stort i ungdomsskolen. Så lenge små barn går kledd alminnelig pent,det vil si at de ikke skiller seg ut i klesveien, så er jo ikke det noen grunn i seg selv til å bli mobbet for klærne? Har aldri opplevd at mine barn på 6 og 8år har fått noen negative komentarer for klærne sine. Alvorlig talt,vi bor i et av verdens rikeste land,og de aller fleste har to inntekter, det er her snakk om å prioritere litt. Når det nå er blitt en kjensgjerning at klær kan føre med seg mobbing,hvorfor ikke ta tak i problemet selv,og innse at ungene må være skikkelig kledd? Jeg blir nesten provosert av foreldre som jeg vet har bra inntekt,og som kjøper det de vil,og som nedprioroterer klærne til ungene. De som blir mobbet p.g.a klærne er de som skiller seg ordenlig ut,det skal faktisk litt til.Det er barn som aldri får noe nytt,og som alltid går med brukte klær o.s.v. Det trenger ikke koste en formue .. Det jeg har observert er at ungdommer ofte går kledd i samme type klær uansett,og at de sjelden varierer. En periode skal det jo kun være trange olabukser,og topper til,og jeg kan ikke se at foreldrenes økonomi blir så ødelagt av å følge dette opp til en hviss grad. Det koster å ha unger i dag,og det er også snakk om prioritering. Man trenger ikke uniformer i dag, fordi foreldrene ikke greier å følge opp i motepresset. Jeg er ikke redd for å si hva jeg mener om dette,og dere kan bare reagere som dere vil. I steden for å spare penger på klær til ungene, så kan man faktisk unnvære litt andre ting i dette rike land. Det er ikke så mye som skal til for at ungene skal bli akseptert i klesveien. Og det blir fryktelig kjedelig og lite fargerikt med skoleuniformer. Det er jo du som "mobber" her: - innse at ungene må være skikkelig kledd? - som alltid går med brukte klær o.s.v. - Det jeg har observert er at ungdommer ofte går kledd i samme type klær uansett,og at de sjelden varierer. - En periode skal det jo kun være trange olabukser,og topper til, Til det siste punktet: Hvilken lov er dette? Med foreldre som deg, hvem trenger barn som mobber? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest seopplitt Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 He-he, blir ikke provosert av det du skriver, vil bare korrigere noen feil...det er flere årsaker til at en ikke vil kjøpe dyre merkeklær til barna, at en prioterer klær til seg selv istedet, er ikke en av dem... Grunnen til at mine barn ikke får slike klær, er at jeg ikke vil signalisere til mine barn at: barn som ikke har slike klær blir mobbet... Jeg vil at mine barn skal bli mer opptatt av det som er innenfor mennesket, ikke utenpå. De skal ikke tenke at et menneske/barn er verdt summen av klærne han/hun har på seg, eller hvor mye peng foreldrene har i banken, eller hva slags bil foreldrene kjører.. Det hjelper så lite hva du enn prøver å signalisere,så lenge dette er nok grunn til at barn blir mobbet. Når disse reglene gjelder så gjelder dem. Hvis det er så bra å lære ungene opp at det ikke teller hva man går kledd i .o.s.v Hvorfor er det da så mange som blir mobbet fordi de ikke har riktige klær? Hvis trenden skal snu,så må jo alle foreldrene tenke likt,å slutte å kjøpe dyre merkeklær. Tydligvis så er det ikke bare meg som legger opp til at trenden ikke skal snu. For merkeklærne blir kjøpt . Og det må jo være et visst flertall her, i og med at presset er så stort som det blir sagt at det er. La ungdommene få klær,og når de er ferdige med denne alderen, så innser de at andre ting i livet er viktigere uansett. Det er en fase de går gjennom. Må de ha de riktige klærne for å ikke bli m obbet ,så la de få dem. Tenk bare på hvilke konsekvenser det vil gi å utsette dem for å bli utstøtt? Da hjelper det lite med signaliseringene om å være et godt menneske,og verdsette andre for hva de er . Det fungerer desverre ikke slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Det hjelper så lite hva du enn prøver å signalisere,så lenge dette er nok grunn til at barn blir mobbet. Når disse reglene gjelder så gjelder dem. Hvis det er så bra å lære ungene opp at det ikke teller hva man går kledd i .o.s.v Hvorfor er det da så mange som blir mobbet fordi de ikke har riktige klær? Hvis trenden skal snu,så må jo alle foreldrene tenke likt,å slutte å kjøpe dyre merkeklær. Tydligvis så er det ikke bare meg som legger opp til at trenden ikke skal snu. For merkeklærne blir kjøpt . Og det må jo være et visst flertall her, i og med at presset er så stort som det blir sagt at det er. La ungdommene få klær,og når de er ferdige med denne alderen, så innser de at andre ting i livet er viktigere uansett. Det er en fase de går gjennom. Må de ha de riktige klærne for å ikke bli m obbet ,så la de få dem. Tenk bare på hvilke konsekvenser det vil gi å utsette dem for å bli utstøtt? Da hjelper det lite med signaliseringene om å være et godt menneske,og verdsette andre for hva de er . Det fungerer desverre ikke slik. "Hvis trenden skal snu,så må jo alle foreldrene tenke likt,å slutte å kjøpe dyre merkeklær" Nettopp, om ikke ALLE må tenke likt, så hjelper det dess flere foreldre som tenker på denne måten! Og du sier at det ikke fungerer: vel, noen ganger fungerer det faktisk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Det hjelper så lite hva du enn prøver å signalisere,så lenge dette er nok grunn til at barn blir mobbet. Når disse reglene gjelder så gjelder dem. Hvis det er så bra å lære ungene opp at det ikke teller hva man går kledd i .o.s.v Hvorfor er det da så mange som blir mobbet fordi de ikke har riktige klær? Hvis trenden skal snu,så må jo alle foreldrene tenke likt,å slutte å kjøpe dyre merkeklær. Tydligvis så er det ikke bare meg som legger opp til at trenden ikke skal snu. For merkeklærne blir kjøpt . Og det må jo være et visst flertall her, i og med at presset er så stort som det blir sagt at det er. La ungdommene få klær,og når de er ferdige med denne alderen, så innser de at andre ting i livet er viktigere uansett. Det er en fase de går gjennom. Må de ha de riktige klærne for å ikke bli m obbet ,så la de få dem. Tenk bare på hvilke konsekvenser det vil gi å utsette dem for å bli utstøtt? Da hjelper det lite med signaliseringene om å være et godt menneske,og verdsette andre for hva de er . Det fungerer desverre ikke slik. Jeg tror du har misforstått litt. Ingen blir mobbet pga klærne. Unger som blir mobbet, blir mobbet uansett hva de har på seg, hva de heter osv. Det viktigste er å lære ungene selvtillit slik at de slipper å bli mobbet. Da er det det samme hva de har på seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Right... Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Ja det hadde vært KJEMPEBRA! Jeg er fra chile og der er det slik at alle har samme uniform hvor ALT skal være strøkent og rent. Rene sokker og sløyfe osv. Og jeg kan LOVE HELE norge at INGEN blir mobbet pga klær. Senere i utdannelsen, er det også regler på hvordan man skal sminke seg og ha håret. Du kan f.eks ikke gå med det løst og det er sikkert pga respekt. Nå jeg var liten var det marineblå ermeløs kjole. Da hadde du en hvit finskjorte under og marineblå sløyfe rundt halsen men det måtte være knyttet fint. Håret MÅTTE hverdag opp. Dvs i hestehale, to haler på hver sin side eller hodeflette NOE måtte det være. Rene negler og understøy. hvite rene sokker hverdag og blanke rene fine svarte sko. Jeg ble ALDRI mobbet. De eneste gangen det var noe, var det pga noe jeg sa eller at jeg lekte for mye med guttene. Etter min mening, hadde dette vært det beste for ALLE i dagens samfunn. Hvor jente kler seg DRISTIGERE og enda verre. Hvor mange ganger har dere ikke sett jenter her med hvite bukser som er gjennomsiktige og med string truser..?? Eller korte topper som viser hele nederste del av magen og kanskje litt mer enn nødvendig? Når det gjelder gutter, går de jo vanlig kledd de fleste av dem. Men mon tro hva de tenker nå de ser jenta foran bøye seg forover over pulten for å snakke med vennina foran...? Eller mannen i kiosken de besøker villig hverdag for å kjøpe godteri og andre ting...??? De vet jo ikke hva han tenker men det vet HVORFOR de kler seg slik... Hvem sin feil er det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Hei, Det er en blindgate! Kjøpspresset blir åpenbart bare flyttet over på andre ting. Og skoleuniformer er dyre! Det finnes millioner av andre ting man kan mobbe for, så det er heller ikke et argument. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest seopplitt Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Jeg tror du har misforstått litt. Ingen blir mobbet pga klærne. Unger som blir mobbet, blir mobbet uansett hva de har på seg, hva de heter osv. Det viktigste er å lære ungene selvtillit slik at de slipper å bli mobbet. Da er det det samme hva de har på seg. Tulln og tøys! Barn blir mobbet p.g.a klærne,har uttalige eksempler på akkurat dette. Det er absolutt det første ungene legger merke til. De må ha en hakkekylling,og det mest iøyefallende er hva de går kledd i. Jeg skjønner ikke at du kan påstå at unger ikke blir mobbet p.g.a klærne. Selvfølgelig kan det være andre ting også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest seopplitt Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 "Hvis trenden skal snu,så må jo alle foreldrene tenke likt,å slutte å kjøpe dyre merkeklær" Nettopp, om ikke ALLE må tenke likt, så hjelper det dess flere foreldre som tenker på denne måten! Og du sier at det ikke fungerer: vel, noen ganger fungerer det faktisk! Problemet er at vi ikke har kommet så langt enda innefor dette området. Foreldre velger den mest letvindte løsningen, og gir etter for presset. Ingen tør å bryte isen,og forventer at deres barn skal være en ny trendsetter. Så kommer vi inn i en vond sirkel. Har ikke sagt at dette er noe jeg liker,men som sagt når reglene i vennegjengen teller.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/page/2/#findComment-710265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.