Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tulln og tøys!

Barn blir mobbet p.g.a klærne,har uttalige eksempler på akkurat dette.

Det er absolutt det første ungene legger merke til.

De må ha en hakkekylling,og det mest iøyefallende er hva de går kledd i.

Jeg skjønner ikke at du kan påstå at unger ikke blir mobbet p.g.a klærne.

Selvfølgelig kan det være andre ting også.

Det er jo ikke klærne som gjør at de blir mobbet. Hadde de hatt helt moteriktige klær, hadde de blitt mobbet for noe annet, navnet sitt, skolematen, utseende, nesa, briller, foreldrene osv.

De ungene som er mobbeobjekter er det uansaett og de andre ungene finner noe å mobbe dem for.

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• serendipity

5

• Dorthe

4

• salome

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Det er jo ikke klærne som gjør at de blir mobbet. Hadde de hatt helt moteriktige klær, hadde de blitt mobbet for noe annet, navnet sitt, skolematen, utseende, nesa, briller, foreldrene osv.

De ungene som er mobbeobjekter er det uansaett og de andre ungene finner noe å mobbe dem for.

Helt enig med deg, Dorthe, og det er derfor jeg mener at det viktigste vi kan gi barna våre er en sterk ryggrad, og ikke dyre klær!

Problemet er at vi ikke har kommet så langt enda innefor dette området.

Foreldre velger den mest letvindte løsningen, og gir etter for presset.

Ingen tør å bryte isen,og forventer at deres barn skal være en ny trendsetter.

Så kommer vi inn i en vond sirkel.

Har ikke sagt at dette er noe jeg liker,men som sagt når reglene i vennegjengen teller..

"Foreldre velger den mest letvindte løsningen, og gir etter for presset"

Dette er jo hele problemet!

Gjest seopplitt

Klær er en av mange ting unger blir mobbet for.

Og en av de tingene det går an ån gjøre noe med.

Og klær var temaet i denne tråden.

Jeg har heller ingen tro på at klær alene er grunnen til mobbing,men en viktig grunn er det nok.

Det er dessuten mange eksempler på at dersom et mobbeoffer får klær som hittil har vært sett på som kule, blir plutselig disse klærne helt "ute".

Gjelder det en virkelig hakkekylling, har h*n ingen nytte av å bli kledd opp.

Gjest seopplitt

"Foreldre velger den mest letvindte løsningen, og gir etter for presset"

Dette er jo hele problemet!

Det er svært vanskelig å snu denne trenden.

Da må jo foreldrene gå sammen og bli enig om at det skal gjelde alle.

Og det kommer ikke til å skje.

Og hvem ønsker å tro at deres barn alene skal kunne snu trenden?

Annonse

Jeg har heller ingen tro på at klær alene er grunnen til mobbing,men en viktig grunn er det nok.

Nå har aldri noen av mine blitt mobbet heldigvis, men det har vært plenti av grunner for det hvis de hadde vært av det slaget. Og dyre klær har de aldri hatt. Og MEG som mor, ingen far som noen kjente, kaviar klappet sammen som skolemat.

Men nå har merkeklær aldri vært noe tema her på Grünerløkka likevel

Jeg tror du tar feil.

Med fare for å bli oppfattet som at jeg legger skylden på offeret: Det er en bestemt type barn som blir mobbet. En av mine er den typen, han er følsom, og tar seg nær av erting.

De blir mobbet for det de andre kan "ta" dem på. Enten det er klær, navn eller andre ting. Å kle dem i siste mote hjelper ikke, for da blir de ertet for det. Min har et normalt navn, og vanlige klær, så da gikk de andre bl.a. løs på matpakken hans.

Det er svært vanskelig å snu denne trenden.

Da må jo foreldrene gå sammen og bli enig om at det skal gjelde alle.

Og det kommer ikke til å skje.

Og hvem ønsker å tro at deres barn alene skal kunne snu trenden?

Foreldrene til de "tøffeste" barna i klassen må gå foran med et godt eksempel. Sønnen vår er en ledertype, det har vi fått høre siden han gikk i barnehagen. Han er voksen for alderen og populær, de andre guttene ser opp til ham. Jeg føler, som moren hans, at jeg har et spesielt ansvar: dersom han signaliserer at det er OK å kjøpe brukt sykkel f.eks., som vi en gang gjorde, kommer de andre etter. HAN sier at han ikke liker banning, da banner ikke de andre.

Noen må begynne, det går an å snu en trend, jeg nekter å tro noe annet!

Foreldrene til de "tøffeste" barna i klassen må gå foran med et godt eksempel. Sønnen vår er en ledertype, det har vi fått høre siden han gikk i barnehagen. Han er voksen for alderen og populær, de andre guttene ser opp til ham. Jeg føler, som moren hans, at jeg har et spesielt ansvar: dersom han signaliserer at det er OK å kjøpe brukt sykkel f.eks., som vi en gang gjorde, kommer de andre etter. HAN sier at han ikke liker banning, da banner ikke de andre.

Den tankegangen der burde flere foreldre sette seg inn i. Hva ledertypene gjør, sier og mener har veldig mye å si.

I rusforebyggende arbeid og i markedsføring hender det at slike ungdommer blir "brukt".

Jeg tror du tar feil.

Med fare for å bli oppfattet som at jeg legger skylden på offeret: Det er en bestemt type barn som blir mobbet. En av mine er den typen, han er følsom, og tar seg nær av erting.

De blir mobbet for det de andre kan "ta" dem på. Enten det er klær, navn eller andre ting. Å kle dem i siste mote hjelper ikke, for da blir de ertet for det. Min har et normalt navn, og vanlige klær, så da gikk de andre bl.a. løs på matpakken hans.

Det er min oppfatning også, desverre!!!!

Gjest jeg ble mobbet på skolen

Var det på grunn av klærne dine?

På barneskolen ble jeg ikke mye mobbet på grunn av klærne for da var det ikke et så viktig tema som merkeklær er nå. Men på ungdomskolen ble jeg mobbet/utfryst på grunn av klærne. Jeg blomstret sent og dermed var jeg ikke opptatt av moteklær før jeg var 16-17. Og da bare kjøpte jeg pene ting, ikke nødvendigvis merkeklær.

Men før det... fryktelig. I gymtimen skulle det være adidas og i kule farger. Dyre t skjorter, gjerne levis eller diesel. Dongeribuksene skulle være dyre og ettersittende. MYE mobbing på grunn av klærne. Helst mobbing i form av utfrysing og småfnising og peking

Helt enig!! Jeg har akkurat samme erfaring selv...

Annonse

Gjest psykopatruljen

Hei,

Det er en blindgate!

Kjøpspresset blir åpenbart bare flyttet over på andre ting. Og skoleuniformer er dyre!

Det finnes millioner av andre ting man kan mobbe for, så det er heller ikke et argument.

Med vennlig hilsen

Er du her nå, Sør?

Jeg er veldig enig med deg. Skoleuniform ville bedret flere ting. Ikke bare ville det lettet presset på ungdommen både når det gjelder å ha kule eller "sexy" klær, men det ville også lettet presset på foreldrene. Ikke alle har like god råd til å kjøpe klær til barna sine. Kjøpepresset er veldig stort!

Det holder med skoleuniformer til bare jentene, ikke gutta. Det er jo jentene som har klesmani, ikke gutta.

Så ville burde jentene og guttene plasseres i adskillte klasser. Da blir det mindre bråk og sex-tull i altfor tidlig alder.

Gjest QuePasta

Det holder med skoleuniformer til bare jentene, ikke gutta. Det er jo jentene som har klesmani, ikke gutta.

Så ville burde jentene og guttene plasseres i adskillte klasser. Da blir det mindre bråk og sex-tull i altfor tidlig alder.

Pst: Det er ikke bare jentene som er moteslaver...

Jeg er absolutt for skoleuniform for begge kjønn, men jeg tror overgangen kan bli vanskelig - mange ungdommer vil komme til å protestere.

Det blir isåfall viktig å ha et noenlunde tidsriktig design.

Selvsagt ikke rumpekort og bar mage, men noe som ser stilig ut.

Det har lenge vært slik at barn/ungdom i stor grad vurderes utifra det de har på seg.

Pst: Det er ikke bare jentene som er moteslaver...

Tull. Hvorfor tror du det finnes minst fem ganger så mange forretninger for damekonfeksjon som for menn ? Det har jo med kvinners forbruk av konfeksjon det ! Det er enormt. Og dette lærer de døtrene sine helt tidlig.

Alt mulig rart de kler seg i alt mulig rart, f.eks. pyjamas til selskapskjole, utringende puppeutstillinger osv. Jentenes fjortisklær er altfor små. De kan ikke gå rundt i sånt og fryse på vinteren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...