Gå til innhold

Nugatti på nistematen

Anbefalte innlegg

Vi har sjelden nugatti/sjokoladepålegg hjemme, og når vi først har det, får ungene spise det kun i helgene.

Jeg har hatt en oppfatning av at det på den avdelingen gutten vår gikk i fjor, ikke var lov å ha med sjokoladepålegg på skiva. Er ikke sikker på om det var forbud, men det var aldri snakk om det da.

I dag sa gutten min at det var mange som hadde nugatti på skiva på den store avdelingen han går på nå, og at han og ville ha det. "De har det selv om det ikke er lørdag, mamma!" sa han.

Virker det dumt å spørre om det går an å ha et forbud mot sjokoladepålegg på barnehagen? Hva mener dere foreldre som praktiserer det? Har andre foreldre noe med hve DERES barn har på skiva?

Vi er ganske slepphendte med saft (jeg lager saft selv) - men sjokolade har jeg ikke lyst til at ungene skal spise daglig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117822-nugatti-p%C3%A5-nistematen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• serendipity

5

• Dorthe

3

• Anki

2

Mest aktive i denne tråden

Enig med Atene! Du får bare si at det får DE lov til, men ikke du. Datteren min på 9, sier at ALLE de andre får Nugatti på matpakken, bare ikke hun, men det får ikke hjelpe, hun får det ikke...

Har du forresten sett plakatene som "Stabburet" henger opp i dagligvarebutikker for tiden ? De har overskrift: skolemat. Under ser vi leverpostei, makrell i tomat og..Nugatti.

mvh

Enig med Atene! Du får bare si at det får DE lov til, men ikke du. Datteren min på 9, sier at ALLE de andre får Nugatti på matpakken, bare ikke hun, men det får ikke hjelpe, hun får det ikke...

Har du forresten sett plakatene som "Stabburet" henger opp i dagligvarebutikker for tiden ? De har overskrift: skolemat. Under ser vi leverpostei, makrell i tomat og..Nugatti.

mvh

Er det sant? Nei, den plakaten har jeg ikke sett. Synes nå ikke Nugatti er noe skolepålegg! Men det er min mening!

Det fungerer helt fint hjemme hos oss, at vi sjelden har sjokoladepålegg. Men jeg skjønner jo at han blir misunnelig på de andre på barnehagen. Må vel gjøre som dere sier, å si at de andre får lov, men ikke han - sånn er regelen!

Jeg tror du kan få til at barnehagen ikke bruker slikt pålegg under måltider hvor de smører maten selv. Men du risikerer at noen synes det er å gå for langt at det settes regler for hva som skal være på brødskivene i matpakka.

Personlig ville jeg tålt det helt fint hvis det bare gjaldt sjokoladepålegg, men jeg tror nok enkelte vil reagere - enten av prinsipp ("vi bestemmer selv over våre barns matpakker!") eller fordi de selv ikke har slike restriksjoner og ikke vil dele dine.

Selv kjøper jeg _aldri_ sånt pålegg, men junior får syltetøy på frokosten i helgene. Jeg vet at de i perioder har sjokoladepålegg etc. i barnehagen og at han sikkert hiver innpå til de måltidene hvor de smører selv. Jeg har ikke tenkt å blande meg opp i hva de gjør i barnehagen, men fastholder at vi ikke bruker sånt pålegg og at det derfor aldri kommer i matpakka.

Jeg har sett at enkelte barn har f.eks. sjokoladekjeks til medbrakt frokost, så jeg er glad til så lenge det i hvert fall spises brød og knekkebrød...

Enig med Atene, det er bare å lage regler for hvordan dere har det i deres hjem. I barnehagen til poden er det ikek lov med sjokoladepålegg, ikke yoghurt og ikke brødskiver som er litt for pyntet, dvs. med agurt/tomat osv. Og DET syntes jeg er alt for drøyt. De begrunner det med at barna får frokost i barnehagen, og de som ikke vil spise slik mat som barnehagen har må enten spise hjemme eller ta med "tilsvarende" mat hjemmefra. Og DET syntes jeg er i drøyeste laget.

Til lunsj har barnehagen satt frem agurk, tomat, sylteagurk, rødbeter osv.

Annonse

Enig med Atene, det er bare å lage regler for hvordan dere har det i deres hjem. I barnehagen til poden er det ikek lov med sjokoladepålegg, ikke yoghurt og ikke brødskiver som er litt for pyntet, dvs. med agurt/tomat osv. Og DET syntes jeg er alt for drøyt. De begrunner det med at barna får frokost i barnehagen, og de som ikke vil spise slik mat som barnehagen har må enten spise hjemme eller ta med "tilsvarende" mat hjemmefra. Og DET syntes jeg er i drøyeste laget.

Det var da en merkelig regel - at skivene ikke kan være for pyntet! Og heller ikke yoghurt!

Men det er vel som dere sier, hvis ikke barnehagen har noen regel om sjokoladepålegg, er det vel ikke noe særlig for meg å komme med det...

Vi har rett og slett aldri introdusert ungene for sjokoladepålegg, enkelt og greit. Men jeg er så heldig at mine to spiser veldig godt av annet pålegg som ost, prim, leverpostei o.l.

Jeg synes godt barnehagene kunne hatt litt regler for hva som er lov i matpakka, etter min mening har de et ansvar for at barna skal ha et sunt kosthold når de er i barnehagen. Særlig med tanke på alle livsstilssykdommene som er i stadig oppsving, overvekt og alt det der.

Barnehagen vår har forøvrig ingen retningslinjer i den forbindelse.

De har ikke lov til å ha grønnsaker på brødskivene????? Da hadde jeg ledd personalet rett opp i fjeset og sendt med enda mer! Det er det mest idiotiske jeg har hørt!

Gjest Ikke signert

Vi har rett og slett aldri introdusert ungene for sjokoladepålegg, enkelt og greit. Men jeg er så heldig at mine to spiser veldig godt av annet pålegg som ost, prim, leverpostei o.l.

Jeg synes godt barnehagene kunne hatt litt regler for hva som er lov i matpakka, etter min mening har de et ansvar for at barna skal ha et sunt kosthold når de er i barnehagen. Særlig med tanke på alle livsstilssykdommene som er i stadig oppsving, overvekt og alt det der.

Barnehagen vår har forøvrig ingen retningslinjer i den forbindelse.

Jeg synes dere blåser dette vanvittig opp. Her i huset får ungene spise sjokolade på brødskiva. Og ettersom de får lov til dette, bryr de seg egentlig ikke så mye om det. De spiser toppen en skive med nugatti i uka, og vi slipper maset. Det er faktisk ikke usunt å gi barna en brødskive med sjokolade om dagen, istedet for at de skal spise store mengder godteri så snart det blir helg.

Det var da en merkelig regel - at skivene ikke kan være for pyntet! Og heller ikke yoghurt!

Men det er vel som dere sier, hvis ikke barnehagen har noen regel om sjokoladepålegg, er det vel ikke noe særlig for meg å komme med det...

Ja, jeg er helt enig i at det må da være greit med to skiver agurk på skinka :-)

Hos oss har vi alltid hatt nugatti helt bevisst i skapet,(ingen av oss andre spiser de men det er der) og ikke laget noe nr. ut av at vi har det, så poden syntes slett ikke det er spennende med det på skiva. Han spiser det kanskje en gang i måneden, (det blir dyr nugatti)og da når vi har hatt andre unger på besøk som syntes det har vært stas.

Så hos oss har aldri dette vært noe problem/tema.

Annonse

De har ikke lov til å ha grønnsaker på brødskivene????? Da hadde jeg ledd personalet rett opp i fjeset og sendt med enda mer! Det er det mest idiotiske jeg har hørt!

Jeg har ved flere anledninger hatt agurk på maten til poden, og ingen sier noe. Men bare å lage en sånn regel synes jeg er helt bak mål!!! OG det har jeg sagt fra om også.

Gjest åse-marie

...ikke brødskiver som er litt for pyntet, dvs. med agurt/tomat osv...

Er det sant?? Gjør som Lillemus foreslår, le og send med dobbel dose.

Helt enig med Ikke signert og serendipity. Om man lager et stort nummer ang. en så simpel sak som sjokoladepålegg, så er det jo en selvfølge at barna begynner å mase om dette. Og det å "nekte" andre å ha dette på brødskiva i barnehagen, det blir for drøyt, prust.

Jeg synes dere blåser dette vanvittig opp. Her i huset får ungene spise sjokolade på brødskiva. Og ettersom de får lov til dette, bryr de seg egentlig ikke så mye om det. De spiser toppen en skive med nugatti i uka, og vi slipper maset. Det er faktisk ikke usunt å gi barna en brødskive med sjokolade om dagen, istedet for at de skal spise store mengder godteri så snart det blir helg.

Det er da ingen her som har sagt noe som helst som godterispising i helgene? Mine får litt lørdagsgodt og det er de vel fornøyde med, det er aldri snakk om å ete snavel til de får vondt i magen. Det tar jeg meg av... ;o)

Gjest Velger selv

Ja, det virker dumt og virkelighetsfjernt å be om forbud mot sjokoladepålegg i barnehagen!! Vi som foreldre kan gjøre valg for våre egne unger, hva andre velger å gi på brødskiven får de bestemme selv. Regner med barnehagen ville reagert dersom noen barn _kun_ fikk slikt pålegg, og i allefall tatt en prat med foreldrene...

Er også resriktiv med søtt pålegg, men enkelte ganger får ungene Nugatti i matboksen! Ingen kan nekte meg det!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...