Gå til innhold

Nugatti på nistematen

Anbefalte innlegg

Gjest Masahiro

Det er da ingen her som har sagt noe som helst som godterispising i helgene? Mine får litt lørdagsgodt og det er de vel fornøyde med, det er aldri snakk om å ete snavel til de får vondt i magen. Det tar jeg meg av... ;o)

He,he......;O)

Godt sagt, Lillemus!!!

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• serendipity

5

• Dorthe

3

• Anki

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai

Et spørsmål om å innføre forbud virker som et forsøk på direktiv for at du skal slippe å ha diskusjonen med ditt eget barn. Slikt hører ingen steder hjemme.

Eldstemann får ofte sjoko på brødskiva si i barnehagen ettersom det er problemer med å få ham til å spise der i det hele tatt. Hadde noen foreldre prøvd å få innført et forbud skulle de jammen fått motstand! :-)

Gjest prim er ikke sundt

Vi har rett og slett aldri introdusert ungene for sjokoladepålegg, enkelt og greit. Men jeg er så heldig at mine to spiser veldig godt av annet pålegg som ost, prim, leverpostei o.l.

Jeg synes godt barnehagene kunne hatt litt regler for hva som er lov i matpakka, etter min mening har de et ansvar for at barna skal ha et sunt kosthold når de er i barnehagen. Særlig med tanke på alle livsstilssykdommene som er i stadig oppsving, overvekt og alt det der.

Barnehagen vår har forøvrig ingen retningslinjer i den forbindelse.

Bare for å prike litt: Prim er like usundt og søtt som sjokopålegg. Ville du godtatt at de i barnehagen kom og sa at ungene ikke får ha det på maten? Sundt my ass!

Det har du ingenting med.

Sender med gutten min sjokoladepålegg en skjelden gang når vi har det.

Grunnen er rett og slett fordi da spiser han mye mer enn han ellers gjør, og fordi han er veldig tynn og trenger få litt mer kjøtt på beina.

Hadde du bestemt at vi skulle slutte med det, ville jeg ha bestemt at dere skulle slutte med saft.

Daglig saftdrikking er noe av det verste etter min mening.Hvis den den ikke er sukkerfri da. Mye verre en sjokoladepålegg på brødskiva en gang i blandt.

Annonse

Det har du ingenting med.

Sender med gutten min sjokoladepålegg en skjelden gang når vi har det.

Grunnen er rett og slett fordi da spiser han mye mer enn han ellers gjør, og fordi han er veldig tynn og trenger få litt mer kjøtt på beina.

Hadde du bestemt at vi skulle slutte med det, ville jeg ha bestemt at dere skulle slutte med saft.

Daglig saftdrikking er noe av det verste etter min mening.Hvis den den ikke er sukkerfri da. Mye verre en sjokoladepålegg på brødskiva en gang i blandt.

Sukkerfri saft er like farlig for tennene pga syra og dessuten skal ikke unger har slike søtningsmidler pga utviklingen av hjernen.

Du kan jo be sønnen din om å veslevoksent si noe sånt som "Jøss, har du lørdagsgodt på skiva, du, da? Jeg synes det er bedre med ordentlig mat når jeg er sulten, jeg."

Kanskje han på den måten kan skape en ny trend?

Den var ikke dum! Kanskje jeg skal prøve det!

Ser at det er ganske så enstemmig her at det å spørre om et totalforbud er ganske dumt og dødfødt.

Skal snakke med gutten min, og fortelle litt mer om hvorfor han ikke får ha det på skiva til vanlig - han er nemlig veldig opptatt av karius og baktus for tiden.

Takk til dere alle!

Foreldre må selv få bestemme hva avkommet skal ha på maten.

Kan aldri tenke meg at personalet vil godta et forslag om forbud av Nugatti. Jeg hadde i alle fall mislikt sterkt hvis noen skulle bestemme hva mine barn ikke skulle spise.

Ethvert oppegående voksent menneske gir ikke barnt nugatti hver dag til forkost og lunsj, pølser til middag og spagetti til kvelds, med saft tul hvert måltid, derfor blir alt dette litt fanatisk syntes jeg. Og derfor mener også jeg at foreldrene må kunne bestemme selv hva barna skal spise..

Gjest Helt enig!

Vi har rett og slett aldri introdusert ungene for sjokoladepålegg, enkelt og greit. Men jeg er så heldig at mine to spiser veldig godt av annet pålegg som ost, prim, leverpostei o.l.

Jeg synes godt barnehagene kunne hatt litt regler for hva som er lov i matpakka, etter min mening har de et ansvar for at barna skal ha et sunt kosthold når de er i barnehagen. Særlig med tanke på alle livsstilssykdommene som er i stadig oppsving, overvekt og alt det der.

Barnehagen vår har forøvrig ingen retningslinjer i den forbindelse.

Helt enig. Prim er så absolutt ikke sundt.

Gjest Helt enig!

Hvorfor er ikke prim sunt? Er ikke det omtrent samme næringsinnhold som brunost?

Å ja, jeg hørte den debatten om brunost kontra sjokolade....

Det handler ikke om debatten brunost kontra sjokolade. Men prim er søtt og klissete, akkurat som sjokoladepålegg. Og om barna spiser en sjokoladepåleggbrødskive om dagen, eller tre med prim blir saken enda "verre".

Annonse

Gjest årgang -67

Da sier du det til gutten. Det blir ikke siste gangen han kommer og sier "alle andre får". Like greit først som sist, å venne seg til å løse problemet med å si at hos dere er det du og pappa som lager reglene, og hva alle andre får spiller ingen rolle.

Jeg er enig med Atene. Vi som foreldre bestemmer hva vårt barn skal spise. Vår sønn får ikke hverken sjokopålegg eller nugatti. Han får av og til honning, men ikke til kveldsmaten fordi han blir helt propell av for mye søtt. Saft har han nesten ikke drukket gjennom sine to korte leveår. Han vil ha melk, men som regel spør han etter vann. Tannleger har signalisert massiv økning av råtne og dårlige tenner hos barn og anbefaler foreldre å bruke sunt folkevett. Sukker er uansett skadelig for tennene og jeg tror ikke at foreldre eller barnet er tjent med dette fordi tannlegebesøket da blir en pine for disse. I barnehager lærer barn å ta hensyn til hverandre og det burde også gjelde slike uvaner. Et barn sulter ikke ihjel om han ikke spiser mye. Noen perioder spiser det mer, andre perioder lite. Jeg hadde aldri kommet på å gi mitt barn nugatti for å få det til å spise mer!

Sukkerfri saft er like farlig for tennene pga syra og dessuten skal ikke unger har slike søtningsmidler pga utviklingen av hjernen.

Det visste jeg ikke.

Har kjøpt sukkerfri saft nå noen ganger de siste ukene, pga av at vesla drikker så mye melk og blir slimete i halsen.Til og med av skummamelka. Har prøvd å blande ut med vann, men da nekter hun å drikke.

Noen som har noen råd her?

Har ikke lyst til å gi henne vanlig saft på flaska heller.

Det visste jeg ikke.

Har kjøpt sukkerfri saft nå noen ganger de siste ukene, pga av at vesla drikker så mye melk og blir slimete i halsen.Til og med av skummamelka. Har prøvd å blande ut med vann, men da nekter hun å drikke.

Ren fruktsaft fra helsekosten?

Det visste jeg ikke.

Jeg hadde gitt vanlig, godt uttynnet saft hvis hun ikke vil ha vann. Og ikke brukt flaske hele tiden.

Juice er heller ikke bra for tennene.

Dessuten ble mine løse i magen av sukkerfrie produkter.

Gjest Ikke undertegnet

Det visste jeg ikke.

Sukkerfir saft ER IKKE farlig. Sukker er mye mer skadelig for kroppen enn søtningsmiddel. Mange her inne farer opp og advarer mot lightprodukter o.l. Men hadde det vært så farlig som de påstår, hadde de vel aldri blitt solgt i Norge? Fortsett å gi barnet ditt sukkerfri saft med god samvittighet!

I klassen til datteren min var det forbudt fordi en av guttene hadde nøtteallergi.

Er det vanlig å ha sjokopålegg på matpakka da. Jeg kan gjøre det innimellom hvis minstemann har en periode han spiser dårlig.

Om det er så vanlig vet jeg ikke.Det er heller ikke så vanlig for oss å gjøre det, men en skjelden gang må vel gå greit.

Bryr meg ikke om hva andre måtte mene om det. Det er det jeg som bestemmer.

Har funnet ut at gutten vår reagerer på Nugatti. Han har atopisk eksem.

Sjokoladepålegg har han ikke reagert på enda.

Utenom det er det skinke og hvitost han liker best. Får han brunost eller leverpostei,spiser han bare noen få biter.

Er opptatt av sundt kosthold, men skal han få i seg brød, har jeg blitt nødt til å gjøre noen unntak av og til.

Spesielt etter at han har vært syk og matlysten ikke er på topp. Da er han bare skinn og bein.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...