Gå til innhold

Har sjefen krav på å vite....

Anbefalte innlegg

Gjest krimskrams

Lurer på om sjefen har krav på å vite at jeg også (i tillegg til min 100% stilling) har en bi jobb på 30 % stilling et annet sted?

Jeg har nemlig en sjef jeg ikke har informert dette om, men som nå er rasende fordi hun ikke visste det i utgangspunktet. Si meg, har hun noe med at jeg har en bi-jobb??? Burde dette vært fortalt henne?

Håper på innspill.

Er det noen lov på dette i såfall?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117851-har-sjefen-krav-p%C3%A5-%C3%A5-vite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener og ha hørt/lest at enkelte offentlig ansatte ikke kan ha andre jobber i tillegg, men jeg vet ikke hvor det står skrevet.

Jobber du i det private, kan jo sjefen eller du få et problem ved at du neppe kan jobbe overtid i stressede perioder.

Har du lest arbeidsavtalen din grundig?

I mange avtaler står det at man ikke er tillatt å ta seg annet arbeid i tillegg til den jobben man har. Eller det kan stå at man må diskutere dette med sin overordnede hvis man ønsker å jobbe ekstra.

Jeg jobber i det private, og i min ansettelsesavtale står det at jeg ikke har lov til å ta meg annen jobb ved siden av.

Men, jeg snakket med sjefen min da jeg ønsket å jobbe kveldstid på en butikk ved siden av og det var helt greit.

Betingelsene han satte var at min deltidsjobb ikke på noen måte skulle gå utover mitt virke hos dem.

Det arbeidsgiver prøver å beskytte seg mot er økonomisk tap. Hvis du f.eks blir sykemeldt pga utbrenthet etter å ha jobbet 130% vil din hovedarbeidsgiver være pliktig å betale deg sykepenger de 14 første dagene.

Jeg kan godt skjønne at sjefen din er sur dersom det står i din avtale at du ikke har lov til å jobbe slik.

Men, jeg ville sjekket avtalen, og står det ingenting om det der bør du ta det opp med vedkommende og spørre hva de mener du har gjort feil.

Gjest krimskrams

Har du lest arbeidsavtalen din grundig?

I mange avtaler står det at man ikke er tillatt å ta seg annet arbeid i tillegg til den jobben man har. Eller det kan stå at man må diskutere dette med sin overordnede hvis man ønsker å jobbe ekstra.

Jeg jobber i det private, og i min ansettelsesavtale står det at jeg ikke har lov til å ta meg annen jobb ved siden av.

Men, jeg snakket med sjefen min da jeg ønsket å jobbe kveldstid på en butikk ved siden av og det var helt greit.

Betingelsene han satte var at min deltidsjobb ikke på noen måte skulle gå utover mitt virke hos dem.

Det arbeidsgiver prøver å beskytte seg mot er økonomisk tap. Hvis du f.eks blir sykemeldt pga utbrenthet etter å ha jobbet 130% vil din hovedarbeidsgiver være pliktig å betale deg sykepenger de 14 første dagene.

Jeg kan godt skjønne at sjefen din er sur dersom det står i din avtale at du ikke har lov til å jobbe slik.

Men, jeg ville sjekket avtalen, og står det ingenting om det der bør du ta det opp med vedkommende og spørre hva de mener du har gjort feil.

Det står selvsagt ikke i min arbeidsavtale at jeg ikke kan ta annet arbeid. Da hadde jeg ikke gjort det, for jeg er opptatt av lover og regler. Men trodde faktisk ikke dette ville bli et problem. Hittil har det gått greit et helt år,uten utbrenthet og greier. Men nå har han altså slått i bordet og sagt noe sånn som at dette burde han visst, samt at dersom jeg ble sykemeldt, så syns han det var utrolig dumt at han da ikke visste om denne ande jobben på forhånd...

Jaja, jeg fortsår kanskje det, men likevel...Jeg står fast på at han ikke hadde krav på å vite om dette!

Han har ikke krav på det dersom det ikke står i arbeidsavtalen eller i overenskomst med fagforening.

Der er et aspekt som de andre ikke har nevnt: At bi-erverv ikke må komme i konkurranse med firmaet du har 100 % stilling i.

Når disse virkårene ikke er tilfelle, raker det ikke ham hva du bruker din fritid til. Det er fritt arbeidsmarked her i landet, og det trenger han også oppdage. Han opptrer frekt ved å han banke i bordet over denslags. Det er ødeleggende for tilitsforhold om sjefer ikke kan styre sinnet sitt.

Du er i din fulle rett til å la være å si noe om bi-erverv. Men selvfølgelig, du må vokte deg vel for å gå over grensen for akseptable bi-erverv slik som nevnt først. Kun når denne grensen overskrides har han mulighet til å gi oppsigelse eller avskjed, ellers ikke. Er du i tvil må du heller spørre FØR du tar imot bi-erverv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...