Gå til innhold

Hvordan stå opp tidlig med et smil?!

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har nå gjennomført første skoleuke, og da forventes det jo at jeg stiller, også til morgenundervisningen, frisk og blid..

Jeg har kommet meg opp, men det har kostet overvinnelse, og frisk og blid er ikke de adjektivene som best beskriver meg kl syv.

Jeg er rasende og trøtt frem til ca 12, ihvertfall.

Det hjelper ikke å legge seg tidlig, jeg er permanent Å-menneske eller noe slikt.. (og sover nok)

Ikke får jeg noe ut av morgenundervisningen heller, da jeg må bruke all fokus på å holde meg våken.

Den minste provokasjon kan få de styggeste konsekvenser. Jeg har blandt annet kastet frokosten til min kjære i søppelbøtten en morgen, fordi han tillot seg å påpeke at jeg var sent ute og ikke kom til å rekke trikken.

Er det mulig å gjøre morgenstund til noe annet enn tull i grunn? Hvordan?

Jeg vil gjerne både komme meg opp, og jeg vil slutte å være en trussel for mine medmennesker og deres frokost..;)

Noen tips for levelige morgener? :o)

Gjest også student
Skrevet

Kanskje ikke verdens sunneste råd, men jeg har det sånn som deg, og det pleier å hjelpe å drikke en stor kopp cappuccino eller kaffe latte. Enten pose fra nescafé eller fra kaffebar.

Det gir et blodsukkerkick og jeg blir kvikk i et par timer.

Drikker aldri vanlig kaffe, men denne koppen om morgenen kommer til å bli en slager hver morgen utover høsten.

Verdt å prøve?

laguna1365380434
Skrevet

Kanskje ikke verdens sunneste råd, men jeg har det sånn som deg, og det pleier å hjelpe å drikke en stor kopp cappuccino eller kaffe latte. Enten pose fra nescafé eller fra kaffebar.

Drikker aldri vanlig kaffe, men denne koppen om morgenen kommer til å bli en slager hver morgen utover høsten.

Verdt å prøve?

Takker! Nå drikker jeg allerde kaffe, men jeg skal prøve å drikke den med litt mer andakt og nytelse kanskje..:o)

Det sikkert også morsommere å variere den litt, så jeg kan også eksprimentere, istedet for å bare drikke den gode gamle..

Kanskje jeg blir litt blidere av cappucino..;o)

Gjest også student
Skrevet

Takker! Nå drikker jeg allerde kaffe, men jeg skal prøve å drikke den med litt mer andakt og nytelse kanskje..:o)

Det sikkert også morsommere å variere den litt, så jeg kan også eksprimentere, istedet for å bare drikke den gode gamle..

Kanskje jeg blir litt blidere av cappucino..;o)

Jeg synes det er best med cappuccino eller latte for da får man litt mer enn bare svart kaffe liksom.

Jeg har også sukker oppi så det gjør godt for blodsukkeret.

Sammen med en kald dusj og 10 minutters spasertur til skolen er jeg sånn noenlunde våken til første forelesning :)

Gjest forsøkt det meste..
Skrevet

aaaaaner ikke!?!

Jeg har forsøkt med en kanne kaffe... eller to, likevel knurrer jeg når noen forsøker å sette seg ved siden av meg på skolen..... ikke greit.

Dersom noen har et tips eller tre så tar jeg gjerne i mot dem jeg også.

Skrevet

Spis litt om morgenen kanskje? Et knekkebrød, en brødskive eller en banan, eple eller youghurt.

Kaffe og te kan kvikke opp litt.

Jeg kjenner meg veldig igjen.. sliter med å stå opp om mårran.

Gjelder vel å snu døgnrytmen. Kanskje trenger du mer søvn enn du tror?

Når legger du deg?

Skrevet

Jada, her kjenner vi oss igjen noen og enhver.

Jeg har slitt med morratrynet mitt i alle år uten å finne løsningen. Å legge seg som andre folk ved 11-tida har vært absurd for meg, det er da jeg har fått arbeidslyst, det er da gulvvasken blir tatt f.eks. Halv ett har vært naturlig leggetid, og da er jeg selvfølgelig stuptrøtt om morningen. Å legge seg tidligere har vært nytteløst, da har jeg ikke sovnet.

Nå er det faktisk blitt andre boller. I vår og sommer har jeg lagt om kostholdet mitt, (tilnærmer meg Fedon), jeg holder blodsukkeret jevnt og er mere aktiv. De par siste månedene har jeg blitt trøtt tidligere på kvelden, hørt på kroppen og gått til sengs. Resultatet har vært at jeg har våknet før klokka ringer, jeg skal ikke påstå blid som ei sol, men jeg har ihvertfall ikke problemer med å stå opp, og humøret er bra. Dette er faktisk en deilig ny opplevelse.

Jeg har faktisk tenkt å gå til sengs nå selv om det ikke er midnatt ennå, tidligere var normalen to eller senere i helgene.

Blir spennende å se hvor lenge det varer.

Skrevet

Jada, her kjenner vi oss igjen noen og enhver.

Jeg har slitt med morratrynet mitt i alle år uten å finne løsningen. Å legge seg som andre folk ved 11-tida har vært absurd for meg, det er da jeg har fått arbeidslyst, det er da gulvvasken blir tatt f.eks. Halv ett har vært naturlig leggetid, og da er jeg selvfølgelig stuptrøtt om morningen. Å legge seg tidligere har vært nytteløst, da har jeg ikke sovnet.

Nå er det faktisk blitt andre boller. I vår og sommer har jeg lagt om kostholdet mitt, (tilnærmer meg Fedon), jeg holder blodsukkeret jevnt og er mere aktiv. De par siste månedene har jeg blitt trøtt tidligere på kvelden, hørt på kroppen og gått til sengs. Resultatet har vært at jeg har våknet før klokka ringer, jeg skal ikke påstå blid som ei sol, men jeg har ihvertfall ikke problemer med å stå opp, og humøret er bra. Dette er faktisk en deilig ny opplevelse.

Jeg har faktisk tenkt å gå til sengs nå selv om det ikke er midnatt ennå, tidligere var normalen to eller senere i helgene.

Blir spennende å se hvor lenge det varer.

Wow - dette var faktisk interessant! (IKKE ironi)

Jeg har selv samme døgnrytme som du hadde, og klarer sjelden eller aldri å legge meg før et stykke etter midnatt. Blir aldri A-menneske har jeg trodd. Men i og med at jeg også sliter med kiloene, så har jeg lenge vurdert å komme igang med opplegg á la Fedon, men bare ikke fått ut finger'n enda...

Men - nå ble jeg jo litt mer inspirert, kanskje det kostholdet kan hjelpe meg på flere plan samtidig, det hadde jo vært topp!

Skrevet

Wow - dette var faktisk interessant! (IKKE ironi)

Jeg har selv samme døgnrytme som du hadde, og klarer sjelden eller aldri å legge meg før et stykke etter midnatt. Blir aldri A-menneske har jeg trodd. Men i og med at jeg også sliter med kiloene, så har jeg lenge vurdert å komme igang med opplegg á la Fedon, men bare ikke fått ut finger'n enda...

Men - nå ble jeg jo litt mer inspirert, kanskje det kostholdet kan hjelpe meg på flere plan samtidig, det hadde jo vært topp!

Jeg følger GI-kostholdet og var også et typisk b-menneske. Var grusomt trøtt om morgenen og jobbet best sent på kvelden og om natten. Nå er jeg a-menneske, står opp tidlig og legger meg stort sett tidlig,og er mest opplagt om morgenen. Selv om jeg er sent oppe våkner jeg tidlig.

Gjest Liza i London
Skrevet

Vi er nok lidelsesfeller! :)

jeg har "alltid" hatt et kosthold som beskrevet nedenfor...men hjelper det?

nei!

Nå har noen funnet ut at døgnrytmen er genetisk bestemt - og det trøster meg.

Det fjerner liksom litt av den moralske overlegenheten som disse A-menneskene har :)

Du får gjøre som meg - integrere "morgenudyret" som en del av din sjarmerende personlighet.

Tro meg - det virker! "hun er bare sånn", sier de - og behandler meg med silkehansker.

Skrevet

Verdt å prøve?

Frappe (kaffe) drikker jeg...skikkelig søt og skummet..da kan det i allefall _hende_ at jeg ikke hyler og skriker til alle som snakker til meg..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...