Gå til innhold

30% av LO-medlemmene stemmer FrP, støtter AP

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

FaFo-undersøkelsen viser at 30% av medlemmene i Lo stemmer FrP, samme andel som AP har. Tallene støttes av Opinions velgerbarometer i 2002. Likevel støtter LO -kun- AP i valgkampen. Ville det ikke vært rettferdig at 30% av støtten gikk til FrP?

Det dreier seg om 20-30 mill i støtte. 10 mill av disse burde gått til FrP.

FrP doblet oppslutningen fra 1999 ti 2002; fra 13 til 30% innen LO.

Tallene er fra FaFo-forsker Arild Steen.

Burde Stoltenberg få dem i halsen?

Er dette skremmende?

I tilfelle hvorfor?

Fortsetter under...

Jeg har vært medlem av et LO-forbund i over 20 år, men jeg har hele tiden mislikt at LO støtter AP.. Hadde de støttet FRP, hadde misnøyen blitt større. Dersom de har så mye penger å rutte med, kunne de vel senke kontingenten vår, jeg antar at en altfor stor del av vår konting går til LO.

Ulv I Faarikaal

Jeg har vært medlem av et LO-forbund i over 20 år, men jeg har hele tiden mislikt at LO støtter AP.. Hadde de støttet FRP, hadde misnøyen blitt større. Dersom de har så mye penger å rutte med, kunne de vel senke kontingenten vår, jeg antar at en altfor stor del av vår konting går til LO.

Ikke si det til noen, men LO brukte nesten 50 mill og et utall årsverk _kun_ for å stoppe FrP i Os. LO-medlemmene skulle bare visst. Men nå har jeg visst røpa det.

Ulv I Faarikaal

Kanskje FrP-folka i LO ikke vet at LO støtter AP?

Kanskje medlemmene ikke vet noe som helst om noe som helst?

Kanskje FrP-folka i LO ikke vet at LO støtter AP?

Kanskje medlemmene ikke vet noe som helst om noe som helst?

De fleste av oss tenker vel på sitt forbund som en arbeidstakerorgsanisasjon, og gir katten i LO. Mange er med for å være solidariske med de andre arbeidstakerne, andre er med for å stå sterkere skulle de komme i problemer på argeidsstedet. På mitt arbeidssted tror jeg der finnes representanter fra alle politiske partier i de to LO-organisasjonene, men storparten er ikkeaktive i politikken.

Ulv I Faarikaal

De fleste av oss tenker vel på sitt forbund som en arbeidstakerorgsanisasjon, og gir katten i LO. Mange er med for å være solidariske med de andre arbeidstakerne, andre er med for å stå sterkere skulle de komme i problemer på argeidsstedet. På mitt arbeidssted tror jeg der finnes representanter fra alle politiske partier i de to LO-organisasjonene, men storparten er ikkeaktive i politikken.

Jeg tror jeg er ganske enig med deg, de fleste ser trygghet og fordeler.

Jeg ble sagt opp i konkurser og innskrenkninger 4 ganger uten at fagforeningen løftet en finger. Det gjorde at jeg ikke lenger skjønte vitsen. Jeg var en gang klubbformann for 50 mennesker og måtte bare si beklager til alle de skuffede og oppsagte, som da også meldte seg ut alle som en.

Annonse

Jeg synes det er skremmende at folk tenker så lite over hva pengene går til. De aller fleste har et alternativ i et YS-forbund som er partipolitisk uavhengig.

I min kommune var det for noen valg tilbake et krav til listekandidatene på AP`s liste at de skulle være organisert i LO.

Da skjønner jeg ikke at det ikke kan gå andre veien, at de som ikke er med i AP ikke kan være medlem i LO. Men det holder de tett om, og lar godtroende medlemmer betale kontingent som bl.a. brukes for å sponse AP.

Jeg synes ikke fagforeningspolitikk og partipolitikk høres sammen i det hele tatt.

Ulv I Faarikaal

Jeg synes det er skremmende at folk tenker så lite over hva pengene går til. De aller fleste har et alternativ i et YS-forbund som er partipolitisk uavhengig.

I min kommune var det for noen valg tilbake et krav til listekandidatene på AP`s liste at de skulle være organisert i LO.

Da skjønner jeg ikke at det ikke kan gå andre veien, at de som ikke er med i AP ikke kan være medlem i LO. Men det holder de tett om, og lar godtroende medlemmer betale kontingent som bl.a. brukes for å sponse AP.

Jeg synes ikke fagforeningspolitikk og partipolitikk høres sammen i det hele tatt.

Det er mye vi ikke vet.

En i min familie ble sparket fra et LO-eid selskap for noen år siden og ble lurt av sin egen fagforening i et spill om hvem som måtte gå når interne arbeidskonflikter oppsto.

De spilte med de ansatte som med sjakkbrikker. Jeg oppdaget det for sent, ellers skulle det blitt månelyst. H*n ble lurt til å si opp selv, til fordel for en annen ansatt og medlem som hadde lenger ansiennitet kun på grunn av at bedriften ble eid av LO og for å spare bedriften for en rettssak. Kulepennen var ennå varm etter signaturen da jeg fant det ut, men det var for sent.

Det er mye vi ikke vet.

En i min familie ble sparket fra et LO-eid selskap for noen år siden og ble lurt av sin egen fagforening i et spill om hvem som måtte gå når interne arbeidskonflikter oppsto.

De spilte med de ansatte som med sjakkbrikker. Jeg oppdaget det for sent, ellers skulle det blitt månelyst. H*n ble lurt til å si opp selv, til fordel for en annen ansatt og medlem som hadde lenger ansiennitet kun på grunn av at bedriften ble eid av LO og for å spare bedriften for en rettssak. Kulepennen var ennå varm etter signaturen da jeg fant det ut, men det var for sent.

Hvis man begynner å gå enkelte LO-forbund og lokale AP i sømmene er det utrolig mye dritt man kan spa fram. Det forbauser meg at i år 2003 er det fortsatt partiboka som gjelder.

Jeg fikk selv klar melding fra AP-ordføreren i kommunen her om at jeg ikke hadde noe på AP`s liste å gjøre (det var folk som jobbet for å få meg med i AP og på lista til kommunevalget). Ordføreren kjente til at jeg var YS-medlem. Nå var det ikke noe tap for meg å ikke få representere AP, men jeg ble sjokkert over holdningen. Spesielt siden jeg vet at LO-medlemmene står fritt til å stå på hvilken liste de vil til valget.

Ulv I Faarikaal

Hvis man begynner å gå enkelte LO-forbund og lokale AP i sømmene er det utrolig mye dritt man kan spa fram. Det forbauser meg at i år 2003 er det fortsatt partiboka som gjelder.

Jeg fikk selv klar melding fra AP-ordføreren i kommunen her om at jeg ikke hadde noe på AP`s liste å gjøre (det var folk som jobbet for å få meg med i AP og på lista til kommunevalget). Ordføreren kjente til at jeg var YS-medlem. Nå var det ikke noe tap for meg å ikke få representere AP, men jeg ble sjokkert over holdningen. Spesielt siden jeg vet at LO-medlemmene står fritt til å stå på hvilken liste de vil til valget.

Hmmm...

Jeg tror jeg er ganske enig med deg, de fleste ser trygghet og fordeler.

Jeg ble sagt opp i konkurser og innskrenkninger 4 ganger uten at fagforeningen løftet en finger. Det gjorde at jeg ikke lenger skjønte vitsen. Jeg var en gang klubbformann for 50 mennesker og måtte bare si beklager til alle de skuffede og oppsagte, som da også meldte seg ut alle som en.

Under en konkurs må jo alle gå. Er det innskrenkinger, må en del gå. Da vi hadde innskrenkninger, fikk iallfall tillitsvalgte i alle fagforeningene være med å uttale seg. Men jeg var i mange tilfeller overrasket over hvem som måtte gå. Hva var vitsen med å si opp en halvgammel, men etter min menig dyktig, arbeidstager, når de erstatter han med en annen halvgammel fra en annen avdeling, men med helt annen utdanning/arbeidserfaring. Sistnevnte måtte ta utdanning på kveldstid, men den ble ikke fullført. Det blir som å rette baker for smed.

Ulv I Faarikaal

Under en konkurs må jo alle gå. Er det innskrenkinger, må en del gå. Da vi hadde innskrenkninger, fikk iallfall tillitsvalgte i alle fagforeningene være med å uttale seg. Men jeg var i mange tilfeller overrasket over hvem som måtte gå. Hva var vitsen med å si opp en halvgammel, men etter min menig dyktig, arbeidstager, når de erstatter han med en annen halvgammel fra en annen avdeling, men med helt annen utdanning/arbeidserfaring. Sistnevnte måtte ta utdanning på kveldstid, men den ble ikke fullført. Det blir som å rette baker for smed.

I vårt tilfelle ble INGENTING gjort. Oppsigelsene ble delt ut og foreningen løfta ikke en finger, vi hørte ingenting fra dem på tross av purringer og meningsløse møter. Ingen fra foreningen tok kontakt med ledelsen.

Annonse

Stemmer det at LO i sin tid støttet opprørsbevegelser/frigjøringsbegvegelser i Mellom-Amerika økonomisk ?

Hva het disse organisasjonene i tilfelle ? Hvor mye penger ble brukt ?

Vet ikke. Men vårt eldste medlem meldte seg ut fordi LO støttet PLO.

Ulv I Faarikaal

Vet ikke. Men vårt eldste medlem meldte seg ut fordi LO støttet PLO.

På bakgrunn av Israels grove brudd på internasjonal folkerett og menneskerettighetene i de okkuperte områdene vil LO støtte en eventuell internasjonal boikott mot Israel. LO oppfordrer også folk til ikke å kjøpe israelske varer, og krever at slike varer blir tydelig merket slik at forbrukerne lettere kan gjøre et bevisst valg.

LO oppfordrer videre alle fagorganiserte til å bruke 1. mai 2002 til å vise solidaritet med det palestinske folk. Palestinske fagorganiserte er drept, blir trakassert og er blitt arbeidsløse på grunn av Israels okkupasjonspolitikk. Det er spesielt opprørende at helsepersonell og hjelpearbeidere hindres i å bistå ofrene for krigen.

LO vil videre be fagorganiserte om ikke å delta på feiringen av Israels uavhengighet 22. april, og om ikke å stille på arrangementer eller mottakelser i regi av Israels ambassade. LO vil be fagorganiserte og andre om ikke å delta på offisielle møter eller konferanser i Israel med mindre disse er direkte knyttet til fredsarbeid.

LO har tatt opp situasjonen i Midtøsten på internasjonale møter i fagbevegelsen, og har bidratt til at internasjonale faglige organisasjoner har reist til Israel og Palestina for å møte fagbevegelsene Histadrut og PGFTU. LO er skuffet over Histadruts manglende solidaritet med palestinske fagorganiserte, og ber Histadrut arbeide aktivt for at Israel trekker seg ut av okkuperte områder for å få i gang en ny fredsprosess. LO vil oppfordre palestinske og israelske fagorganiserte om å støtte Fredskoalisjonen som nylig er dannet. Norske myndigheter må støtte aktivt opp om denne koalisjonens arbeid.

Når støttet LO PLO ?

Vet du hvor mye penger det var ?

Har LO fremdeles forbindelser med PLO ?

Det må ha vært for rundt 20 år siden. Jeg vet ikke hvor mye støtta var, eller om det bare var sympatistøtte, ikke penger. Aner ikke om de støtter PLO nå. Selv om jeg er medlem i et LO-forbund nå, har jeg ikke hatt noe tillitsverv på årevis, så følger ikke så nøye med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...