Gå til innhold

Når sambo ikke er villig til å betale

Anbefalte innlegg

Gjest gruer meg

Jeg får lønning før sambo.Nå har han en regning som må betales innen onsdag,ellers påløper ett beløp på 500 kroner.Jeg,dum som jeg er,sa meg villig til å låne han disse pengene.Jeg har opplevd tidligere at jeg låner han penger,også når jeg skal ha det tilbake,sier han:Ånei,nå har jeg så mye annet å betale...!Eller:..kunne du ikke ventet med å få de pengene tilbake da...eller:nei,nå skal vi trekke dette fra ting som jeg egentlig ikke skulle betalt osv.Summen denne gangen dreier seg om 2000 kroner,så for meg er dette mye penger.Hva ville du ha gjort?Synes nesten ikke jeg kan gå tilbake på det jeg ha lovt.

Fortsetter under...

Gjest ikke sign

Synes du denne gangen skal gå tilbake på det du sa. Si noe om at "nei, jeg har funnet ut at jeg ikke har råd likevel, så du må nok ordne opp selv nå. Jeg vet jo at penger jeg låner deg betaler du sjelden tilbake". Hvis han så prøver seg med å si noe om de 500 han da vil få i tillegg, kan du jo si noe om at hvis han hadde hatt en ryddig økonomi, hadde det ikke skjedd og han bør lære fra nå av.

Gjest en erfaring rikere

Kan dere ikke ha felles økonomi, da?

Det er gjerne ikke noe lurt å ha felles økonomi med sånne folk. Man ender opp med å måtte bruke hele lønna si på hans regninger, for det utvikler seg gjerne slik at den felles økonomien består av hennes inntekt. Hans inntekt er brukt opp lenge før den kommer på konto.

Annonse

Det er gjerne ikke noe lurt å ha felles økonomi med sånne folk. Man ender opp med å måtte bruke hele lønna si på hans regninger, for det utvikler seg gjerne slik at den felles økonomien består av hennes inntekt. Hans inntekt er brukt opp lenge før den kommer på konto.

Hmm.. Nei, da skjønner jeg. Kanskje en idé å kreve at han blir noe mer ansvarsfull? Blir litt overrasket noen ganger over mennene til endel damer her inne, det er så mange som høres direkte uansvarlige og lite hensynsfulle ut. Lurer da på hvilke kriterier man velger partner etter.. Av ren nysgjerrighet, altså :)

Gjest en erfaring rikere

Hmm.. Nei, da skjønner jeg. Kanskje en idé å kreve at han blir noe mer ansvarsfull? Blir litt overrasket noen ganger over mennene til endel damer her inne, det er så mange som høres direkte uansvarlige og lite hensynsfulle ut. Lurer da på hvilke kriterier man velger partner etter.. Av ren nysgjerrighet, altså :)

Det forunderer meg også hvor mye kvinner finner seg i fra menns side. Uansett hvor galt ting synes å være er nesten 100% av anbefalingene her å prøve litt til, terapi, "gresset er ikke grønnere på den andre siden", å forlate en partner er ikke så veldig godtatt her, selv ikke hvis man blir forelsket i en annen.

Og hva er egentlig galt med singellivet? Må kvinner ha en mann for ENHVER pris????

Det forunderer meg også hvor mye kvinner finner seg i fra menns side. Uansett hvor galt ting synes å være er nesten 100% av anbefalingene her å prøve litt til, terapi, "gresset er ikke grønnere på den andre siden", å forlate en partner er ikke så veldig godtatt her, selv ikke hvis man blir forelsket i en annen.

Og hva er egentlig galt med singellivet? Må kvinner ha en mann for ENHVER pris????

Nei, det spør jeg meg om også. Min teori er at mange av oss har et stort trygghetsbehov, så for mange er det å ha en mann bedre enn å ikke ha en mann, nesten uansett hva slags mann dette er. Men når mannens handlinger rokker ved denne trygghetsfølelsen (f.eks økonomisk) blir disse jentene forvirret. Andre respektløse handlinger begått av menn mot de samme jentene virker som det er lettere å se bort fra, men for meg er det like ille å lese om menn som ikke gjør husarbeid, som prioriterer fylleturer, som ikke er sammen med barna, som flørter med andre på nettet, osv. Når det gjelder økonomi så er folk raskere med å si "bytt ham ut", virker det som.

Jeg er så heldig med mannen min at jeg tør ikke si noe som helst om hvordan vi har det da folk antakelig blir provosert ;)

Gjest en erfaring rikere

Nei, det spør jeg meg om også. Min teori er at mange av oss har et stort trygghetsbehov, så for mange er det å ha en mann bedre enn å ikke ha en mann, nesten uansett hva slags mann dette er. Men når mannens handlinger rokker ved denne trygghetsfølelsen (f.eks økonomisk) blir disse jentene forvirret. Andre respektløse handlinger begått av menn mot de samme jentene virker som det er lettere å se bort fra, men for meg er det like ille å lese om menn som ikke gjør husarbeid, som prioriterer fylleturer, som ikke er sammen med barna, som flørter med andre på nettet, osv. Når det gjelder økonomi så er folk raskere med å si "bytt ham ut", virker det som.

Jeg er så heldig med mannen min at jeg tør ikke si noe som helst om hvordan vi har det da folk antakelig blir provosert ;)

Det er litt leit å se på at sterke, flotte kvinner blir så hjelpeløse og tror at det å være alene er verre enn noe annet.

Har vært der jeg også, og det tok en stund før jeg fant igjen min egen styrke. Nå synes jeg det er skummelt å tenke på hvor avhengig man kan bli av et annet menneske. Så avhengig at man finner seg i å bli tråkket på.

Samtidig irriterer det meg at jeg ikke fant ut tidligere at jeg klarer meg jo kjempefint alene!

Godt å høre at det er noen som har det fint sammen med sin partner. :-))

Det er litt leit å se på at sterke, flotte kvinner blir så hjelpeløse og tror at det å være alene er verre enn noe annet.

Har vært der jeg også, og det tok en stund før jeg fant igjen min egen styrke. Nå synes jeg det er skummelt å tenke på hvor avhengig man kan bli av et annet menneske. Så avhengig at man finner seg i å bli tråkket på.

Samtidig irriterer det meg at jeg ikke fant ut tidligere at jeg klarer meg jo kjempefint alene!

Godt å høre at det er noen som har det fint sammen med sin partner. :-))

Takk, og det er godt å høre at det finnes kvinner som har selvtillit nok til å bryte opp dårlige forhold, og skape seg et bedre liv.

Å finne en mann (eller holde på den man har) for enhver pris trodde jeg var helt avlegs, men jeg ser det stadig vekk både i omgangskretsen og ikke minst leser jeg det jo her. Det er fryktelig trist at det faktisk er sånn.

Du er i din fulle rett til å omestemme deg. Du har veldig god grunn for det. Bare si at du har tenkt mer over saken, og har ombestemt deg. Si at han får først betale tilbake det han skylder deg, hvis han vil låne igjen.

Si som det er, at denne regningen er hans problem, og nå får han se å bli voksen. Si at du ikke kommer til å betale regninger for ham heretter. Ikke denne her, og ikke noen annen.

IKKE ha dårlig samvittighet over det!!! Han kommer helt sikkert til å prøve å spille på din samvittighet, og manipulere deg, ved å si at du har lovt.

Svar ham da, at javel, men du brøt jo også et løfte, om å betale tilbake det du lånte sist.

For øvrig er jeg helt enig med de nedenfor her. Du må stille krav til ham!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...