Gjest teatrika Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Hei! Vi leier ut hybel til tre 17 år gamle gutter. To av dem reiste hjem i helga, men den ene ble igjen. Han spurte om det var greit at han inviterte et par-tre stykker på lørdagskvelden, og det var selvfølgelig greit for oss. Det endte opp med 15 dritfulle guttehvalper som spilte ulidelig høy musikk og som ropte og hylte og drev på! Vi kastet dem ut klokka 21, da dette er en muntlig avtale vi har om ro pga. leggetid for vår datter. Da gikk de hlet berserk og yppet til bråk, kastet flasker over til naboen og spylte postkassene våre med øl og sprit! Hva kan vi gjøre nå? Har snakket med gutten og sagt at dette aksepterer vi ikke, og at neste gang vil foreldrene hans bli kontaktet. Kan vi skrive inn i leiekontrakten at det er forbudt med alkohol og berusede personer i hybelen? Hvilke regler kan vi sette opp som ikke går utover de rettigheter leietakeren har? Håper på tilbakemeldinger, da dette plager meg litt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Har dere virkelig fått med tre 17-åringer på at det skal være stille klokken 9 i helgene??? Jøssses - ta godt vare på disse, det kan nok bli vanskelig å finne like tolerante leieboere senere. mener 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest teatrika Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Har dere virkelig fått med tre 17-åringer på at det skal være stille klokken 9 i helgene??? Jøssses - ta godt vare på disse, det kan nok bli vanskelig å finne like tolerante leieboere senere. mener Altså stille og stille. Det gjelder bråking utendørs i nærheten av datterens soveromsvindu, og ekstrem høy musikk eller TV. De kan gjerne spille musikk og TV, da dette ikke skjer i næreheten av soverom, men likevel så ser jeg ikke på disse som ekstremt tolerante, men normalt høflige. De må ikke sitte på hybelen sin å hviske sammen da.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Forbud mot alkohol??? DEN er vel litt drøy (selv om guttene i utg. punktet ikke er gamle nok til å drikke) Dessuten var det jo bare den ene av de som var "hjemme" de to andre er jo uskyldige. Ta heller en prat med de du, og så kan du si at dere sier fra neste gang dere ikke er hjmme og så kan de ha en fest da... (om du tør å reise bort da :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest teatrika Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Forbud mot alkohol??? DEN er vel litt drøy (selv om guttene i utg. punktet ikke er gamle nok til å drikke) Dessuten var det jo bare den ene av de som var "hjemme" de to andre er jo uskyldige. Ta heller en prat med de du, og så kan du si at dere sier fra neste gang dere ikke er hjmme og så kan de ha en fest da... (om du tør å reise bort da :-) Det er klart at vi kan nekte dem å ha fyllefester i vårt eget hus! Det har med sikkerhet og ro å gjøre... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sigga Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Synest du kan snakke med foreldrene allerede nå jeg... en 17 åring har ikke lov til å drikke og iallefall ikke lage kvalme for de han bor hos... ellers ville jeg strengt fortalt dem at fyllefester får de ha et annet sted. Skjønner godt at du synest det er ubehagelig jeg, pga. brannfare ved røyking og bruk av vold.. de har jo allerede vist at de ikke kan oppføre seg med alkohol ikroppen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke undertegnet Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Altså stille og stille. Det gjelder bråking utendørs i nærheten av datterens soveromsvindu, og ekstrem høy musikk eller TV. De kan gjerne spille musikk og TV, da dette ikke skjer i næreheten av soverom, men likevel så ser jeg ikke på disse som ekstremt tolerante, men normalt høflige. De må ikke sitte på hybelen sin å hviske sammen da.... Ta kontakt med foreldrene til gutten allerede nå. Han vil nok høre mer på dem enn på deg/dere. Dessuten har han ikke lov til å drikke alkohol, så dette burde foreldrene få vite om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Det er klart at vi kan nekte dem å ha fyllefester i vårt eget hus! Det har med sikkerhet og ro å gjøre... "Kan vi skrive inn i leiekontrakten at det er forbudt med alkohol og berusede personer i hybelen?" Dette skrev du. Så skrev jeg at det kanskje er litt drøyt å NEKTE alkohol. Jeg sa IKKE at du ikke kunne nekte dem å ha fyllefest!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest teatrika Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 "Kan vi skrive inn i leiekontrakten at det er forbudt med alkohol og berusede personer i hybelen?" Dette skrev du. Så skrev jeg at det kanskje er litt drøyt å NEKTE alkohol. Jeg sa IKKE at du ikke kunne nekte dem å ha fyllefest!!! Nei, men så er dette snakk om 17-åringer. Enten drikker de seg fulle, eller så drikker de ikke i det hele tatt. De tar seg ikke en flaske med øl for å kose seg med den, de da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Nei, men så er dette snakk om 17-åringer. Enten drikker de seg fulle, eller så drikker de ikke i det hele tatt. De tar seg ikke en flaske med øl for å kose seg med den, de da! Nei, de gjør kanskje ikke det. Men det er kanskje bedre å formulere det sånn som at; Synlig berusede personer osv.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest teatrika Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Nei, de gjør kanskje ikke det. Men det er kanskje bedre å formulere det sånn som at; Synlig berusede personer osv.... Jojo, ok, men de fleste her skjønte jo uansett hva jeg mente. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistera Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Synest du kan snakke med foreldrene allerede nå jeg... en 17 åring har ikke lov til å drikke og iallefall ikke lage kvalme for de han bor hos... ellers ville jeg strengt fortalt dem at fyllefester får de ha et annet sted. Skjønner godt at du synest det er ubehagelig jeg, pga. brannfare ved røyking og bruk av vold.. de har jo allerede vist at de ikke kan oppføre seg med alkohol ikroppen... Det er nok ikke slik at man kan legge til eller ta fra regler som man måtte ønske... Man må nesten bare regne med det! Om dere ville ha leieboere som er stille og rolige måtte dere sagt fra om dette på forhånd.... Dette er i allefall ikke utkastelsegrunn på noen måte.... Muntlige avtaler er gyldige men du kommer ingen vei med det om det blir sak på det! Vanlige regler er at man skal være stille etter 23.00 på hverdager og i helger.... Stille skal det og være frem til 0700 på hverdager og kl 1100 på søndager.... Greier Datteren deres å liste seg stille over gulvet til desse tider? Står hun og hopper rett ovenpå dem når det igrunnen skal være stille? Det er mange saker dere må ta til betraktning når det gjelder støy... noen husværter tror de kan ture frem på hvilken som helst slags måte, bare fordi DE EIER huset.... Da må man også huske at leieren faktisk betaler deg for å bo der, fordi han og vil ha sitt privatliv, sine venner og sitt liv... Har selv leiet og aldri eiet, det finnest utrolig mange dårlige husværter som forventer at leieren skal sitte i mørket og det ikke skal komme et pip derifra, menst de selv kan like gjerne RIVE ned huset (høres iallfall slik ut) når det måtte passe dem , til hvilken som helst slags tid på døgnet... Om dere forventent ro hos TRE karer på 17 (selv om bare den ene var hjemme) da forventet dere litt VEL mye eller??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistera Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Det er nok ikke slik at man kan legge til eller ta fra regler som man måtte ønske... Man må nesten bare regne med det! Om dere ville ha leieboere som er stille og rolige måtte dere sagt fra om dette på forhånd.... Dette er i allefall ikke utkastelsegrunn på noen måte.... Muntlige avtaler er gyldige men du kommer ingen vei med det om det blir sak på det! Vanlige regler er at man skal være stille etter 23.00 på hverdager og i helger.... Stille skal det og være frem til 0700 på hverdager og kl 1100 på søndager.... Greier Datteren deres å liste seg stille over gulvet til desse tider? Står hun og hopper rett ovenpå dem når det igrunnen skal være stille? Det er mange saker dere må ta til betraktning når det gjelder støy... noen husværter tror de kan ture frem på hvilken som helst slags måte, bare fordi DE EIER huset.... Da må man også huske at leieren faktisk betaler deg for å bo der, fordi han og vil ha sitt privatliv, sine venner og sitt liv... Har selv leiet og aldri eiet, det finnest utrolig mange dårlige husværter som forventer at leieren skal sitte i mørket og det ikke skal komme et pip derifra, menst de selv kan like gjerne RIVE ned huset (høres iallfall slik ut) når det måtte passe dem , til hvilken som helst slags tid på døgnet... Om dere forventent ro hos TRE karer på 17 (selv om bare den ene var hjemme) da forventet dere litt VEL mye eller??? PS! Det står INGEN plass i husleieloven om alkohol og berusedepersoner ikke skal ha tillgang på på leiel... Dette er ikke for å irritere, men du har FÅ retter som eier, og du kan prøve med utkastelse på forskjellige grunnlag... men husk prosedyren ellers kommer du ikke lang! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistera Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Det er klart at vi kan nekte dem å ha fyllefester i vårt eget hus! Det har med sikkerhet og ro å gjøre... Synd du har den oppfattingen, bør nok pløye gjennom husleieloven du trur jeg! Man skal ha VELDIG gode grunner for å nekte leieboere NOE TING SOM HELST.... KONKLUSJON; LEI UT TIL PENSJONISTER ELLER KRISTEN UNGDOM!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sigga Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Det er nok ikke slik at man kan legge til eller ta fra regler som man måtte ønske... Man må nesten bare regne med det! Om dere ville ha leieboere som er stille og rolige måtte dere sagt fra om dette på forhånd.... Dette er i allefall ikke utkastelsegrunn på noen måte.... Muntlige avtaler er gyldige men du kommer ingen vei med det om det blir sak på det! Vanlige regler er at man skal være stille etter 23.00 på hverdager og i helger.... Stille skal det og være frem til 0700 på hverdager og kl 1100 på søndager.... Greier Datteren deres å liste seg stille over gulvet til desse tider? Står hun og hopper rett ovenpå dem når det igrunnen skal være stille? Det er mange saker dere må ta til betraktning når det gjelder støy... noen husværter tror de kan ture frem på hvilken som helst slags måte, bare fordi DE EIER huset.... Da må man også huske at leieren faktisk betaler deg for å bo der, fordi han og vil ha sitt privatliv, sine venner og sitt liv... Har selv leiet og aldri eiet, det finnest utrolig mange dårlige husværter som forventer at leieren skal sitte i mørket og det ikke skal komme et pip derifra, menst de selv kan like gjerne RIVE ned huset (høres iallfall slik ut) når det måtte passe dem , til hvilken som helst slags tid på døgnet... Om dere forventent ro hos TRE karer på 17 (selv om bare den ene var hjemme) da forventet dere litt VEL mye eller??? Dette havnet feil... det er ikke meg som leier ut noen leilighet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest teatrika Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Det er nok ikke slik at man kan legge til eller ta fra regler som man måtte ønske... Man må nesten bare regne med det! Om dere ville ha leieboere som er stille og rolige måtte dere sagt fra om dette på forhånd.... Dette er i allefall ikke utkastelsegrunn på noen måte.... Muntlige avtaler er gyldige men du kommer ingen vei med det om det blir sak på det! Vanlige regler er at man skal være stille etter 23.00 på hverdager og i helger.... Stille skal det og være frem til 0700 på hverdager og kl 1100 på søndager.... Greier Datteren deres å liste seg stille over gulvet til desse tider? Står hun og hopper rett ovenpå dem når det igrunnen skal være stille? Det er mange saker dere må ta til betraktning når det gjelder støy... noen husværter tror de kan ture frem på hvilken som helst slags måte, bare fordi DE EIER huset.... Da må man også huske at leieren faktisk betaler deg for å bo der, fordi han og vil ha sitt privatliv, sine venner og sitt liv... Har selv leiet og aldri eiet, det finnest utrolig mange dårlige husværter som forventer at leieren skal sitte i mørket og det ikke skal komme et pip derifra, menst de selv kan like gjerne RIVE ned huset (høres iallfall slik ut) når det måtte passe dem , til hvilken som helst slags tid på døgnet... Om dere forventent ro hos TRE karer på 17 (selv om bare den ene var hjemme) da forventet dere litt VEL mye eller??? Jeg forventer IKKE at det skal være musestille hos disse guttene!!! De spiller musikk, ser filmer med temmelig høy lyd uten at jeg reagerer på dette i det hele tatt, det spiller ingen rolle! Og når det gjelder det du sier om at vår datter ikke sikkert ikke lister seg i stilletidene (23.00-07.00) så har det seg sånn at femåringer sover på den tiden, så det er ikke relevant. Hva de gjør på dagtid av bråk e.l. bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Men her er det også snakk om alminnelig folkeskikk, ta hensyn til andre mennesker. Dette gjør også vi, og hvis vi er oppe etter klokka 23.00 om kvelden, unngår vi...så langt det er mulig å så mye som gå over gulvet! Det jeg kan gjøre, er å oppfordre dem til å la være å ha disse fyllefestene, og siden de ikke er myndige...ikke har lov til å drikke alkohol, så kan jeg kontakte deres foreldre for å få dem med i en dialog om dette.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-712934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg forventer IKKE at det skal være musestille hos disse guttene!!! De spiller musikk, ser filmer med temmelig høy lyd uten at jeg reagerer på dette i det hele tatt, det spiller ingen rolle! Og når det gjelder det du sier om at vår datter ikke sikkert ikke lister seg i stilletidene (23.00-07.00) så har det seg sånn at femåringer sover på den tiden, så det er ikke relevant. Hva de gjør på dagtid av bråk e.l. bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Men her er det også snakk om alminnelig folkeskikk, ta hensyn til andre mennesker. Dette gjør også vi, og hvis vi er oppe etter klokka 23.00 om kvelden, unngår vi...så langt det er mulig å så mye som gå over gulvet! Det jeg kan gjøre, er å oppfordre dem til å la være å ha disse fyllefestene, og siden de ikke er myndige...ikke har lov til å drikke alkohol, så kan jeg kontakte deres foreldre for å få dem med i en dialog om dette.... Det har vært 1 fest som kom litt ut av kontroll, og du har tenkt å blande foreldrene inn i dette? Dersom du ikke kan håndtere leieboere uten å springe til mamma ved første lille konflikt, hva skal du da gjøre når du får en leieboer over 18 år? Eller har du tenkt å bare leie ut til mennesker under 18? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-713035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest teatrika Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Det har vært 1 fest som kom litt ut av kontroll, og du har tenkt å blande foreldrene inn i dette? Dersom du ikke kan håndtere leieboere uten å springe til mamma ved første lille konflikt, hva skal du da gjøre når du får en leieboer over 18 år? Eller har du tenkt å bare leie ut til mennesker under 18? Jeg har IKKE tenkt å kontakte foreldrene denne gangen, det har jeg aldri sagt, men hvis det gjentar seg så kommer jeg nok til å ta de med i en dialog. Dette også fordi foreldrene selv har sagt til oss at de gjerne vil at vi skal informere om dette...Det er foreldrene som har skrevet under på leiekontrakten, ettersom ingen av guttene selv er myndige. Og når det gjelder hvem vi har tenkt å ta inn i leiligheten, så har vi selv mulighet til å velge ut disse menneskene. Enten kommer det til å bli skoleelever eller voksne mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118108-n%C3%A5r-leieboer-har-fyllefest/#findComment-713046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.