Gå til innhold

Grønnlappet musling (på nytt)

Anbefalte innlegg

Denne gangen spør jeg spesialisten her, siden ingen svarte sist jeg prøvde. Vet noen noe om grønnleppet musling? Jeg har muskel-og leddplager, og ville gjerne prøve den. Men lurer på om den er "harmløs". Man er jo blitt litt forsiktig etterhvert. Jeg tar blodtrykkspiller, ellers ikke annet enn kostilskudd, som soya. Og så har jeg prøvd barbasco pluss et år, uten at jeg kan si noe fra eller til om det.

Vet du noe om denne muslingen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/118121-gr%C3%B8nnlappet-musling-p%C3%A5-nytt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Grønnleppet musling lever i havet ved New Zealand og har blitt brukt mot leddplager i flere tiår. Den første artikkelen om muslingen stod i legetidsskriftet Lancet i 1981. Inneholdet er marine fettsyrer og vi regner med at det er omega 3 klassen som er den mest betydningsfulle for virkningen. Disse fettsyrene har vist seg å kunne hemme betennelsestilstander gjennom å påvirke en gruppe reguleringsstoffer i kroppen som kalles eicosanoider, der prostaglandinger er en viktig gruppe. Det er publisert flere undersøkelser som synes å vise en effekt, den siste var fra Korea og viste at muslingekstrakt (Lyprinol) også kunne være nyttig ved slitasjegikt (artrose) i knærne. Jeg kjenner ikke til at muslingekstrakt kan være uheldig sammen med blodtrykkspiller.

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Grønnleppet musling lever i havet ved New Zealand og har blitt brukt mot leddplager i flere tiår. Den første artikkelen om muslingen stod i legetidsskriftet Lancet i 1981. Inneholdet er marine fettsyrer og vi regner med at det er omega 3 klassen som er den mest betydningsfulle for virkningen. Disse fettsyrene har vist seg å kunne hemme betennelsestilstander gjennom å påvirke en gruppe reguleringsstoffer i kroppen som kalles eicosanoider, der prostaglandinger er en viktig gruppe. Det er publisert flere undersøkelser som synes å vise en effekt, den siste var fra Korea og viste at muslingekstrakt (Lyprinol) også kunne være nyttig ved slitasjegikt (artrose) i knærne. Jeg kjenner ikke til at muslingekstrakt kan være uheldig sammen med blodtrykkspiller. Ved bruk av muslingekstrakt kommer effekten gradvis og gjerne etter 2-3 uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...