alex3 Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Jeg er en kvinne i begynnelsen av 30-årene som med ujevne mellomrom i løpet av det siste året har hatt voldsomme magesmerter som sitter i øvre del av magen, like under der ribbena går sammen. Når smertene er på det verste kjennes smertene i tilsvarende høyde bak på ryggen.De begynner gjerne om natten, etter at jeg har sovet 1 times tid og varer ca. 3 timer. Smertene blir verre når jeg legger meg ned, og i den grad jeg klarer er jeg nødt til å gå kontinuerlig. Smertene er såpass sterke at jeg tidvis ikke klarer å snakke. Det er ikke noe luftavgang eller annen aktivitet nedentil, men jeg raper mye, dog er ikke dette til noe særlig hjelp. For 2 uker siden kastet jeg opp en liten stund etter at smertene hadde gitt seg. Jeg har selv mistanke om at jeg får disse episodene i forbindelse med at jeg ikke har vært på toalettet på en stund (forstoppelse). Da jeg denne helgen kjente at det kom tilbake tok jeg derfor to avføringstabletter av type Dulcolax 5 mg. Ca.1 time etter at jeg hadde tatt disse startet en voldsom kløe på hender og føtter; kløen var klart avgrenset til et hanskeområde på hendene og som sokker på bena. Sto ikke om dette som bivirkning på pakningsvedlegget. Et spørsmål er derfor om dette kan ha vært en type allergisk reaksjon eller om det på noen måte kan ha forbindelse med det før omtalte mageproblemene? Fordi det nesten uten unntak skjer natterstid har jeg ikke, p.g.a. barn i huset, hatt mulighet til å oppsøke lege når jeg har denne tilstanden.Mitt hovedspørsmål er derfor om det ut fra beskrivelsen her kan antydes hva disse magesmertene kan komme av? Og om jeg bør oppsøke lege for nøyere undersøkelse selv om jeg ikke har smertene på undersøkelsestidspunktet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118166-magesmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Symptomene er ganske godt forenlig med syre-plager fra tolvfingertarm, magesekk eller spiserør. Synes du kan kontakte fastlegen din, forklare smertene; særlig i hvilken grad de har sammenheng med måltider eller kropps-posisjon. Trolig vil en syre-blokkerende kur på 2 uker hjelpe godt. Har ikke hørt om slike bivirkninger på Dulcolax, allergireaksjon ville mest sannsynlig ha kommet på hele koppen. Dersom mageplagene ikke bedres med nevnte behandling, bør hjertesykdom og annen sykdom i nevnte område utelukkes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118166-magesmerter/#findComment-713164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest godt råd Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Bare et lite tips dersom du er plaget med forstoppelse, enten veldig plaget eller bare litt. Uansett er det kjempesmart å kjøpe noe som heter Visiblin på apoteket. Det er mageregulerende (ikke kunstig, men frø). Bland en måleskje i en liten yoghurt hver kveld og drikk mye vann til. Det gjør jeg, og livet er tusen ganger bedre :-) Har ikke slike smerter som du beskriver lenger, så for min del var dette kun tarmproblemer. Det er hvertfall verd et forsøk, Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118166-magesmerter/#findComment-717890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alex3 Skrevet 9. september 2003 Forfatter Del Skrevet 9. september 2003 Symptomene er ganske godt forenlig med syre-plager fra tolvfingertarm, magesekk eller spiserør. Synes du kan kontakte fastlegen din, forklare smertene; særlig i hvilken grad de har sammenheng med måltider eller kropps-posisjon. Trolig vil en syre-blokkerende kur på 2 uker hjelpe godt. Har ikke hørt om slike bivirkninger på Dulcolax, allergireaksjon ville mest sannsynlig ha kommet på hele koppen. Dersom mageplagene ikke bedres med nevnte behandling, bør hjertesykdom og annen sykdom i nevnte område utelukkes. Takk for tilbakemelding som førte til at jeg oppsøkte fastlege da smertene kom tilbake noen dager senere. Etter ultralyd-undersøkelse er det konstantert at smerteanfallene skyldes gallesten. Legen mente galleblæren var "proppfull" av gallesten og at det ikke var noen vei utenom å operere galleblæren vekk. Men godt å få vite hva smertene skyldes! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118166-magesmerter/#findComment-720113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.