Gå til innhold

Noen som kan dette med arv?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Moren til samboern min har masse gjled (for å si det mildt), hun tar ikke det så tungt og lever livet i luksus.

Når hun blir borte, arver samboern min og broren hans hennes gjeld da?

Kom til å tenke på dette siden vi i dag sliter men hans "lille" gjeld, i forhold til hennes, og har kontroll på den og regner med å være gjeldsfri til mai neste år.

Men hva om hun dør? Blir det helvtte på nytt da? Får vi hennes gjeld + vår egen boliggjeld (som vi forhåpentligvis har da)?

Hvordan funker dette? Noen som kan dette bedre nn meg? Jeg kan det nemlig ikke i det hele tatt... : )=

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/118252-noen-som-kan-dette-med-arv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man arver ikke gjeld. Man kan frasi seg arv, men da frasier man seg den "positive" delen av boet også.

Hvis det hun eier, ikke dekker gjelden, kan arvingene hennes gi avkall på hele arven. Da må kreditorene ta støyten.

Men arvingene kan ikke ta ut store, nedbetalte ting fra boet og la en forgjeldet bolig "bli igjen" til banken.

Det er sikkert nyanser i dette som jeg ikke kjenner til, men hovedprinsippet skal være riktig.

Ulv I Faarikaal

Enkelt sagt, så må en rettmessig arving selv fylle ut og skrive under på et skjema hvor vedk krever arven. Melding kommer fra skifteretten hvis de vet om deg.

Krever du ikke arven, får du ingen arv, heller ikke gjeld, og ingenting skjer med deg.

Du trenger ikke kreve arven før det er klart om det blir noe overskudd etter at kreditorer og andre har fått sitt. Du kan vente ganske lenge.

For deg som arving er det best om du deltar i arveoppgjøret og passer på at alt går rett for seg.

Skifteretten hjelper dere med å sette opp en annonse som fritar arvinger for ukjente krav, og dere kan vente til fristen går ut.

Finnes det en bankboks, kan skifteretten utstede en midlertidig fullmakt for å åpne den før arvinger skriver under på arvemelding.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...