Gå til innhold

et seriøst forslag til passende straff for en gutt


Sør

Anbefalte innlegg

"Den som har et seriøst forslag til passende straff for en gutt som begår ti væpnede voldshandlinger før fylte 16 år - rekk opp en hånd.

[..]

Skulle tenåringene bli funnet skyldig etter tiltalen, står de tre dommerne overfor en svært vanskelig beslutning. For hva slags straff er det rimelig å påføre en guttunge som har begått så voldsomme forbrytelser? Når barn i denne alderen straffes, snakker man normalt om å sende dem tidlig i seng, TV-nekt i et døgn, inndratte lommepenger og kanskje innetid etter kl. 19. Men for væpnet ran og uprovosert grov vold?"

Kilde: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article.jhtml?articleID=621870

Les artikkelen først! :)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16-åringer som utfører "voksne forbrytelser" bør anses for voksne, og straffes deretter.

Med ett unntak:

De bør i tillegg idømmes psykiatisk vurdering samt tvangsbehandling med sikte på impulskontroll sinnemestring, med mer.

---

mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16-åringer som utfører "voksne forbrytelser" bør anses for voksne, og straffes deretter.

Med ett unntak:

De bør i tillegg idømmes psykiatisk vurdering samt tvangsbehandling med sikte på impulskontroll sinnemestring, med mer.

---

mener

Tror du han blir et bedre menneske av å sitte i fengsel i noen år?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag vært på kurs om foster- og adoptivbarn med tilknytningsforstyrrelser. Interessant, lærerikt og ganske så deprimerende,...

Det er noen barn - ungdommer og voksne, som på grunn av opplevelser i sin tidlige barndom er så ødelagte at de får en slik voldelig og destruktiv atferd. Og de blir så destruktive i sin atferd at de kan "sprenge" seg ut av alle tilbud som gis til dem.

Hvis dette er barn med tilknytningsforstyrrelser, så nytter det ikke å straffe - å straffe dem er for dem bare en bekreftelse på deres eksistens og virkelighetsoppfatelsen. De har en atferd som gjør at de "ønsker" å straffes...

Så vidt jeg ser står det ingenting om bakgrunnen til disse barna i artikelen? Men er dette barn med relasjonsskader, så er det helt andre midler enn straff som må settes inn. For straff vil overhode ikke ha noen som helst preventiv effekt.

Jeg er ikke en person som mener at det rette er å "forstå folk i hel". Jeg er ikke for et samfunn hvor man ikke må ta konsekvensene av sine handlinger.

Men jeg lærte noe nytt i dag, og det er at det faktisk finnes barn som i løpet av sine fem første år opplever et eller flere relasjonsbrudd til sine foreldre/omsorgspersoner, og at dette for enkelte kan være så ødeleggende at det for de som rammes hardest ikke er i stand til å føle sympati, forstå konsekvenser, eller ha innsikt i sin egen situasjon og betydningen av egne handlinger. De har rett og slett manglende utviklet samvittighet.

Det disse barna trenger er re-læring av normale ferdigheter og nitidig og konsekvent oppfølging fra en omsorgsperson som aldri går lei, aldri svikter, uansett hva man gjør galt, uansett hvor ufyselig og uelskbar man er...

Umulig?

Vil tro det...

Men sannheten er dessverre slik at for noen hjelper ikke straff.

I alle fall i følge den psykologen som kurset oss i dag ;o))

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du han blir et bedre menneske av å sitte i fengsel i noen år?

Med vennlig hilsen

Ikke nødvendigvis, men det kan hindre han i å skade andre. Det har en viss verdi det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, men det kan hindre han i å skade andre. Det har en viss verdi det også.

Selvsagt har det en verdi, men hva hvis vi da slipper ut noen som er langt verre?

Dessuten er det andre måter å hindre ham i å skade andre på enn å fengle ham.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt har det en verdi, men hva hvis vi da slipper ut noen som er langt verre?

Dessuten er det andre måter å hindre ham i å skade andre på enn å fengle ham.

Med vennlig hilsen

"Selvsagt har det en verdi, men hva hvis vi da slipper ut noen som er langt verre?"

Hm... hva er det det heter når man kan beholde de inne til de er bedre, forvaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du han blir et bedre menneske av å sitte i fengsel i noen år?

Med vennlig hilsen

Sannsynligvis ikke. Men jeg tror ikke han blir noe dårligere menneske heller. Så lenge vi fortsatt opprettholder fengslenes sentrale rolle som respons på forbrytelser her i landet, så bør nok også disse straffet på samme måte.

Et en kombinert fengsels- og psykiatrisk avdeling hadde sikkert vært det ideelle, men siden det ikke finnes, så får dommerne nøye seg med fengsel....

Det holder i alle fall ikke å fortelle dem at "Sånt må du ikke gjøre mer gutten min".

Broren min fikk vel sånn ca den kommentaren fra rettsvesenet som 16-åring. Tror nok at et fengselsopphold hadde gjort mer nytte enn den kommentaren for han i alle fall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag vært på kurs om foster- og adoptivbarn med tilknytningsforstyrrelser. Interessant, lærerikt og ganske så deprimerende,...

Det er noen barn - ungdommer og voksne, som på grunn av opplevelser i sin tidlige barndom er så ødelagte at de får en slik voldelig og destruktiv atferd. Og de blir så destruktive i sin atferd at de kan "sprenge" seg ut av alle tilbud som gis til dem.

Hvis dette er barn med tilknytningsforstyrrelser, så nytter det ikke å straffe - å straffe dem er for dem bare en bekreftelse på deres eksistens og virkelighetsoppfatelsen. De har en atferd som gjør at de "ønsker" å straffes...

Så vidt jeg ser står det ingenting om bakgrunnen til disse barna i artikelen? Men er dette barn med relasjonsskader, så er det helt andre midler enn straff som må settes inn. For straff vil overhode ikke ha noen som helst preventiv effekt.

Jeg er ikke en person som mener at det rette er å "forstå folk i hel". Jeg er ikke for et samfunn hvor man ikke må ta konsekvensene av sine handlinger.

Men jeg lærte noe nytt i dag, og det er at det faktisk finnes barn som i løpet av sine fem første år opplever et eller flere relasjonsbrudd til sine foreldre/omsorgspersoner, og at dette for enkelte kan være så ødeleggende at det for de som rammes hardest ikke er i stand til å føle sympati, forstå konsekvenser, eller ha innsikt i sin egen situasjon og betydningen av egne handlinger. De har rett og slett manglende utviklet samvittighet.

Det disse barna trenger er re-læring av normale ferdigheter og nitidig og konsekvent oppfølging fra en omsorgsperson som aldri går lei, aldri svikter, uansett hva man gjør galt, uansett hvor ufyselig og uelskbar man er...

Umulig?

Vil tro det...

Men sannheten er dessverre slik at for noen hjelper ikke straff.

I alle fall i følge den psykologen som kurset oss i dag ;o))

Beste hilsen fra

Hei,

Det er veldig interessant det du skriver. Og uhyggelig vanskelig.

En dom skal jo ha 3 aspekter:

1) Beskytte samfunnet mot denne personen en viss tid.

2) Indikere ovenfor offeret at samfunnet har sanksjonert mot gjerningsmannen, og at det denne personen gjorde var galt.

3) Straffe gjerningsmannen, forhåpentlig på en måte som forminsker sjansen for at vedkommende skal gjøre det igjen.

Jeg har heller ingen enkle svar. Jeg synes ikke han bør gå "uten straff" (fengsel eller lignende), samtidig så tror jeg heller ikke fengsel nødvendigvis hjelper så mye. Fengsel hjelper kanskje til å få ham til å forstå alvoret i situasjonen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke. Men jeg tror ikke han blir noe dårligere menneske heller. Så lenge vi fortsatt opprettholder fengslenes sentrale rolle som respons på forbrytelser her i landet, så bør nok også disse straffet på samme måte.

Et en kombinert fengsels- og psykiatrisk avdeling hadde sikkert vært det ideelle, men siden det ikke finnes, så får dommerne nøye seg med fengsel....

Det holder i alle fall ikke å fortelle dem at "Sånt må du ikke gjøre mer gutten min".

Broren min fikk vel sånn ca den kommentaren fra rettsvesenet som 16-åring. Tror nok at et fengselsopphold hadde gjort mer nytte enn den kommentaren for han i alle fall....

Hei,

Jeg synes heller ikke at "ingen straff" er OK.

På den annen hånd tror jeg heller ikke at 3 år med garvede kriminelle vil hjelpe gutten på rett vei etterpå....

Poenget er jo at før eller siden skal han ut igjen, og da er det til samfunnets beste hvis han er "oppegående", istedet for "utlært i vold og ran" av profesjonelle.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selvsagt har det en verdi, men hva hvis vi da slipper ut noen som er langt verre?"

Hm... hva er det det heter når man kan beholde de inne til de er bedre, forvaring?

Det heter forvaring, men kan neppe idømmes her.

Poenget er jo at ved å straffe denne personen med fengsel, blir han sannsynligvis bare verre.

Les også det som snø skriver.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er veldig interessant det du skriver. Og uhyggelig vanskelig.

En dom skal jo ha 3 aspekter:

1) Beskytte samfunnet mot denne personen en viss tid.

2) Indikere ovenfor offeret at samfunnet har sanksjonert mot gjerningsmannen, og at det denne personen gjorde var galt.

3) Straffe gjerningsmannen, forhåpentlig på en måte som forminsker sjansen for at vedkommende skal gjøre det igjen.

Jeg har heller ingen enkle svar. Jeg synes ikke han bør gå "uten straff" (fengsel eller lignende), samtidig så tror jeg heller ikke fengsel nødvendigvis hjelper så mye. Fengsel hjelper kanskje til å få ham til å forstå alvoret i situasjonen.

Med vennlig hilsen

i følge han som holdt kurset så var nettopp et av problemene med disse barna at de ikke var i stand til å se alvoret i situasjonen....

Nå er det _få_ som er så hardt skadet da, men...

Nei, ingen straff er ikke løsningen. Men bare straff vil ikke hjelpe om det er relasjonsskade som er problemet.

Jeg har IKKE svaret...

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg synes heller ikke at "ingen straff" er OK.

På den annen hånd tror jeg heller ikke at 3 år med garvede kriminelle vil hjelpe gutten på rett vei etterpå....

Poenget er jo at før eller siden skal han ut igjen, og da er det til samfunnets beste hvis han er "oppegående", istedet for "utlært i vold og ran" av profesjonelle.

Med vennlig hilsen

Innenfor murene eller utenfor murene.... det spiller ingen rolle - utlært blir han uansett.... desverre....

Under fengselsoppholdet kan samfunnet i det minste ha "ferie fra gutten" for en periode. Vi må ikke undervurdere det aspektet heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i følge han som holdt kurset så var nettopp et av problemene med disse barna at de ikke var i stand til å se alvoret i situasjonen....

Nå er det _få_ som er så hardt skadet da, men...

Nei, ingen straff er ikke løsningen. Men bare straff vil ikke hjelpe om det er relasjonsskade som er problemet.

Jeg har IKKE svaret...

Beste hilsen fra

Hei,

Jeg lurer faktisk på hva gutten selv mener...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevøen til venninden min ble 'sendt bort' til en eller annen bondegård. Han var visst ganske rå...

Men etter en stund der, ville han ikke hjem igjen, så han flyttet dit.

Han har blitt en skikkelig gutt.

Det er vanskelig å finne svar på hva man skal gjøre i hvert enkelt tilfelle.

Jeg reagerer på at foreldrene til guttene ikke er nevnt med et eneste ord i artikkelen.

De bør vel være involvert/engasjert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig bare en vanskeligere (pga. ung alder) variant av det evige problem: Hvordan skal man få skikk på forbrytere?

Det synes å være ganske klart at kroniske forbrytere ikke blir bedre av å sitte i fengsel. Det er visstnok også ett faktum at svært mange av disse er psykisk syke på en eller annen måte, kanskje skadet av dårlige oppvekstvilkår.

Det ideelle i dette tilfellet vil sannsynligvis være å ta vedkommende ut av det miljø der han er blitt til den han er nå, og inn i ett behandlingsopplegg. Men eksisterer det slike opplegg i Norge?

Og neste problem: Hva om det viser seg at vedkommende er for syk eller "ødelagt" til noengang å kunne fungere normalt. Hva gjør vi da? I dag slipper vi slike løs på samfunnet igjen etter en viss tid.

Nei, dette er ikke lett! Det blir mere spørsmål enn svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...