Gå til innhold

Hvoe gammel må katten være?


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Før den kastreres?

Moren min fant en katt i sommer, som vi etter lappeopphengning, annonse osv, fant ut var eierløs, så vi tok den inn..

Nå bor den fast, kommer inn til faste tider, og har på alle måter blitt et familiemedlem..:o)

Han er i fint hold nå, men den var fryktelig tynn og liten når vi fant ham, og vi har problemer med å annslå alderen..

Jeg tipper den er sånn 6-9 måneder, han er IKKE kattunge, men han er fortsatt leken og virker ikkke voksen..

Jeg har ment at muttern kunne ta ham med til veterinær å få han kastret nå med engang, men nå er mutter forvirret for hun har snakket med tante som mener katten er for ung til å bli kastrert enda..

Han er ute hele dagen, og møter sikkert frøkner på sin vei, så jeg mener det må gjøres snart? Hva tror dere?

Jeg har dessuten et spørsmål om ankomst/utgang for denne katten..Han har lært seg til å benytte vinduet, og det går jo fint så lenge det er varmt(vinduet er oppe hele tiden, så han kan komme å gå som han vil..) Om vinteren går jo ikke dette, både fordi det er for kaldt og fordi det kommer til å være for mye snø for pus til å gå der.

Lærer han seg til å mjaue utenfor døra når han vil inn, selvom han ikke er vant til denne løsningen..

Mulig vi er teite, men vi er redd pus skal bli stående ute og fryse..:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten er som regel rundt 8-10 mnd når den blir kastrert. En annen ting dere absolutt bør gjøre er å vaksinere den. Ta den med til dyrelegen så vil de der kunne finne ut hvor gammel katten er og de vil også kunne si om det er på tide å kastrere den eller om dere må vente en stund med det. Dere burde uansett gi den ormekur og vaksinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kastrerte ene katten vår, fikk vi beskjed om at det var best rundt 6 mnd alderen. Det var fordi den skulle bli tatt før den ble kjønsmoden for vis den først begynte med skvetting så er det ikke sikkert at kastrering ville hjelpe på det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Tusen takk for svarene!:o)

Jeg skal overbringe til mutter.

litt varierende svar her, men jeg tror katten er nærmere ni måneder enn seks, men sikker kan man jo ikke være..

Men som dere sier, dyrlegen vet sikkert beskjed om det..

Vaksinasjon skal det selvsagt bli, og øremerke også..:o)

Ormekur har han alt fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan jeg fortelle deg at det er fullt mulig å kastrere en hannkatt hvis han er over 6 måneder, han burde ikke være yngre enn det.

Han vil også med en tilvenningsperiode kunne lære seg å gå inn og ut døren, men hva med å anskaffe en katteluke? Det går jo an å montere den enten i vinduet eller i ytterdøren/altandøren o.l. Jeg har i hvertfall god erfaring med katteluker, og pusen blir også veldig fornøyd. I tillegg finnes det luker som du kan stenge sånn at han bare kan komme inn og ikke gå ut igjen, det er meget praktisk.

Lykke til med kosepusen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg mener katten vår var ca. 10 mnd. da han ble kastrert.

Vår katt lager seg en liten kattesti i snøen, og krafser på verandadøren om vinteren. :-)

Takk for svar!

Men du, har katten din skjønt det med veranda døren hele tiden? Har han hatt andre alternativer?

Vi er redd han skal føle seg uønsket og gå igjen, når han finner den vanlig vindusveien utilgjengelig..

Skjønner han da at han må mjaue/skrape for å få vår oppmerksomhet tro? Hmm..

Min katt i Oslo skjønner at han må "rope", men han er jo vant til det..

Det er mulig jeg undergraver pus sin intelligens her nå altså, men det hadde vært veldig trist om han ikke trodde han ikke fikk komme inn:-o..

Mutter kommer jo til å bli kjempeforkjølet, sover med vinduet på vidt gap uansett vær&føre, ingen skal si de ikke står på pinne for den katten..Jeg må glise litt av dem og:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

kan jeg fortelle deg at det er fullt mulig å kastrere en hannkatt hvis han er over 6 måneder, han burde ikke være yngre enn det.

Han vil også med en tilvenningsperiode kunne lære seg å gå inn og ut døren, men hva med å anskaffe en katteluke? Det går jo an å montere den enten i vinduet eller i ytterdøren/altandøren o.l. Jeg har i hvertfall god erfaring med katteluker, og pusen blir også veldig fornøyd. I tillegg finnes det luker som du kan stenge sånn at han bare kan komme inn og ikke gå ut igjen, det er meget praktisk.

Lykke til med kosepusen

Takk for svar! Da gjør vi nok unna dyrlegeturen ganske raskt!

Det med kattedør høres bra, men komplisert ut..

Mutter&bestemutter bor i huset, og jeg besøker jevnlig, men ingen av oss er hva man kan kalle praktisk anlagt..

Det¨er en sånn type tykk tredør med smale glassruter i, og jeg må helt melde pass på hvordan vi evt. skulle kunne skjære ut kattedør i den..

*dum*

Jeg tror vi må prøve å få "lært" den at den må mjaue på oss, men det er kanskje like komplisert?;)

Den skal helst få komme og gå akkurat slik som den vil, tenkte vi..:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da gjør vi nok unna dyrlegeturen ganske raskt!

Det med kattedør høres bra, men komplisert ut..

Mutter&bestemutter bor i huset, og jeg besøker jevnlig, men ingen av oss er hva man kan kalle praktisk anlagt..

Det¨er en sånn type tykk tredør med smale glassruter i, og jeg må helt melde pass på hvordan vi evt. skulle kunne skjære ut kattedør i den..

*dum*

Jeg tror vi må prøve å få "lært" den at den må mjaue på oss, men det er kanskje like komplisert?;)

Den skal helst få komme og gå akkurat slik som den vil, tenkte vi..:o)

Hvis dere vil den skal komme å gå som den vil så er katteluke absolutt å anbefale.

Det er ikke innviklet, det værste er å få saget ett hull i døren. Men kan dere ikke få noen til å hjelpe dere med det. Husk på å kjøpe katteluke først sånn at dere får rette størrelsen på åpningen.

Borr ett hull i hvert hjørne og bruk f.eks en stikksag til å sage rundt.

Hadde det vært sommer og varmt så kunne dere jo bare tatt døren av hengslene og tatt med hele døren til noen som kunne hjelpe dere he he.

Ellers så vil nok pusen skjønne fort hvordan han skal mase på døren for å komme inn, katter er smarte dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hvis dere vil den skal komme å gå som den vil så er katteluke absolutt å anbefale.

Det er ikke innviklet, det værste er å få saget ett hull i døren. Men kan dere ikke få noen til å hjelpe dere med det. Husk på å kjøpe katteluke først sånn at dere får rette størrelsen på åpningen.

Borr ett hull i hvert hjørne og bruk f.eks en stikksag til å sage rundt.

Hadde det vært sommer og varmt så kunne dere jo bare tatt døren av hengslene og tatt med hele døren til noen som kunne hjelpe dere he he.

Ellers så vil nok pusen skjønne fort hvordan han skal mase på døren for å komme inn, katter er smarte dyr :)

Takk!

Det hørtes ikke SÅ vanskelig ut...:o)

Skal drøfte dette med mutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal ringe til Ulv I Faarikaal og få han til å hjelpe til med kattedøra.

Vi har kattedør som er siden av døra. Boret ut fra veggen. Det blir ganske kaldt pga den kattedøra..

Dere kan jo sette ut en pappeske eller noe med saueskinn o.l slik at den kan ligge lunt om han ikke kommer seg inn?

Katter må trenes til å gå gjennom kattedører. Regn med at det kan ta noen dager. Den må dyttes igjennom og lokkes på andre siden med godis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Jeg vil foreslå microchip merking før øretatovering. Microchip varer livet ut mens øretatovering vil bli borte med årene.

Det visste jeg ikke! Da skal jeg foreslå det..

Gjør de det hos alle dyrleger? Mutter bor i en liten by, og det blir nok litt for mye stress å trekke pusen med til Oslo..

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg syns du skal ringe til Ulv I Faarikaal og få han til å hjelpe til med kattedøra.

Vi har kattedør som er siden av døra. Boret ut fra veggen. Det blir ganske kaldt pga den kattedøra..

Dere kan jo sette ut en pappeske eller noe med saueskinn o.l slik at den kan ligge lunt om han ikke kommer seg inn?

Katter må trenes til å gå gjennom kattedører. Regn med at det kan ta noen dager. Den må dyttes igjennom og lokkes på andre siden med godis.

Kjempe lurt å legge ut noe varmt, i tilfelle han ikke tar poenget med engang! Takker!

Nå har "kjedsom" nesten overbevist meg om at kattedør er det lureste her, og er mutter enig blir det nok det.. Purre på naboen eller noe for praktisk hjelp;)

Ulv er nok sur på meg, for jeg ertet ham ien tråd her forleden, så jeg er redd det ikke er noe hjelp å hente der;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men du, har katten din skjønt det med veranda døren hele tiden? Har han hatt andre alternativer?

Vi er redd han skal føle seg uønsket og gå igjen, når han finner den vanlig vindusveien utilgjengelig..

Skjønner han da at han må mjaue/skrape for å få vår oppmerksomhet tro? Hmm..

Min katt i Oslo skjønner at han må "rope", men han er jo vant til det..

Det er mulig jeg undergraver pus sin intelligens her nå altså, men det hadde vært veldig trist om han ikke trodde han ikke fikk komme inn:-o..

Mutter kommer jo til å bli kjempeforkjølet, sover med vinduet på vidt gap uansett vær&føre, ingen skal si de ikke står på pinne for den katten..Jeg må glise litt av dem og:o)

Ja, han har nok skjønt at verandadøra er tingen :-)

Inngangsdøra er i underetasjen slik at det ikke nytter å stå å skrape der.

Første gang han ble sluppet ut var også gjennom verandadøra. I begynnelsen var vi også engstelig for han ikke skulle finne frem igjen. Vi pleide å riste i esken med tørrfôr, da kom han springende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe lurt å legge ut noe varmt, i tilfelle han ikke tar poenget med engang! Takker!

Nå har "kjedsom" nesten overbevist meg om at kattedør er det lureste her, og er mutter enig blir det nok det.. Purre på naboen eller noe for praktisk hjelp;)

Ulv er nok sur på meg, for jeg ertet ham ien tråd her forleden, så jeg er redd det ikke er noe hjelp å hente der;o)

Kattedør er veldig praktisk. Lykke til med det!

Må være deilig å være katt og ha kattedør.. Kommer og går som en vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men du, har katten din skjønt det med veranda døren hele tiden? Har han hatt andre alternativer?

Vi er redd han skal føle seg uønsket og gå igjen, når han finner den vanlig vindusveien utilgjengelig..

Skjønner han da at han må mjaue/skrape for å få vår oppmerksomhet tro? Hmm..

Min katt i Oslo skjønner at han må "rope", men han er jo vant til det..

Det er mulig jeg undergraver pus sin intelligens her nå altså, men det hadde vært veldig trist om han ikke trodde han ikke fikk komme inn:-o..

Mutter kommer jo til å bli kjempeforkjølet, sover med vinduet på vidt gap uansett vær&føre, ingen skal si de ikke står på pinne for den katten..Jeg må glise litt av dem og:o)

Vi har skrudd opp et klorebrett ved siden av verandadøren ute, og vi hører veldig godt når katten vår klorer der og vil inn.

Katter er forøvrig utrolig oppfinnsomme når det gjelder å utvikle metoder for å få vår oppmerksomhet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med pus!

Hva heter den?

Min katt ble kastrert da den var rundt 7-8 mnd, det er egentlig litt for tidlig. Men i dette tilfellet var det noe prekært, da han ble veldig rastløs. Jeg hadde den som innekatt fra jeg fant den som villkattunge, ca 8 uker gammel, alene og forlatt.

Etterhvert som han kom i puberteten ble han altså stadig mer rastløs, og mjauet og ville bare mot ytterdøra og utforske. Han begynte også å skvette.

Dyrlegen sa at kastrasjon var ok - og at "han hadde noen jævlig svære baller". Så han ble kastrert før han kom i stemmeskiftet! Nå har han DEN pipestemmen (hørt om kastratsangere??), men er den tøffeste katta i nabolaget uansett hvor jeg har bodd. Den jager til og med bikkjer.

(c:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skrudd opp et klorebrett ved siden av verandadøren ute, og vi hører veldig godt når katten vår klorer der og vil inn.

Katter er forøvrig utrolig oppfinnsomme når det gjelder å utvikle metoder for å få vår oppmerksomhet. :-)

Katten min banker på vinduet eller slår i vindushaspen.

Det er ganske søtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...