Gå til innhold

Hvoe gammel må katten være?


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

Kattekastrering er reint tortur. Kan du tenke deg noe verre enn å kutte av bjellene til den forsvarløse pusen. Det er helt naturlig ikke humant å plage dyr på en sånn måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kattekastrering er reint tortur. Kan du tenke deg noe verre enn å kutte av bjellene til den forsvarløse pusen. Det er helt naturlig ikke humant å plage dyr på en sånn måte.

Det er selvfølgelig mye bedre å la katten være ukastrert slik at den kan farte vidt omkring, kanskje sulte i de periodene den gjør det, slåss med andre hannkatter om revir, få bitt og klor som det går betennelser i, avle massevis av kattunger som ingen vil ha, pisse ned hager / utemøbler / barnevogner / ytterdører osv hos andre folk og holde andre våkne om natten med den forbaskede gra-mjauingen.

Det er klart det er bedre for katten enn å få dempet kjønnsdriften slik at den holder seg nærmere hjemmet, slipper å måtte til dyrlegen for å bli lappet sammen titt og ofte og blir mer kos og trivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke! Da skal jeg foreslå det..

Gjør de det hos alle dyrleger? Mutter bor i en liten by, og det blir nok litt for mye stress å trekke pusen med til Oslo..

:o)

Microchip ID-merking kan gjøres hos alle vetrinærer. Vetrinærer, falken og politiet har utstyr for å lese av disse chipene. Så hvis man finner en katt eller hund så skal man få sjekket om de kan ha en slik microchip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Gratulerer med pus!

Hva heter den?

Min katt ble kastrert da den var rundt 7-8 mnd, det er egentlig litt for tidlig. Men i dette tilfellet var det noe prekært, da han ble veldig rastløs. Jeg hadde den som innekatt fra jeg fant den som villkattunge, ca 8 uker gammel, alene og forlatt.

Etterhvert som han kom i puberteten ble han altså stadig mer rastløs, og mjauet og ville bare mot ytterdøra og utforske. Han begynte også å skvette.

Dyrlegen sa at kastrasjon var ok - og at "han hadde noen jævlig svære baller". Så han ble kastrert før han kom i stemmeskiftet! Nå har han DEN pipestemmen (hørt om kastratsangere??), men er den tøffeste katta i nabolaget uansett hvor jeg har bodd. Den jager til og med bikkjer.

(c:

Tusen takk! Den er bare "litt" min, den bor hos mutter...

Vi fant han i sommer, da var han liten, sky og ynkelig..

Vi teoriserer litt om at noen har reist fra ham fra en hytte e.l..:-(

Uansett, jeg tror han er i de aller beste hender, mutter er helt solgt, for ikke å snakke om bestemutter..

Det kjøpes kattemat og saker, og røkelaks i smug..

Han heter etter lang debatt mellom m&bm August..Og han er en utrolig trivlig katt!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Kattekastrering er reint tortur. Kan du tenke deg noe verre enn å kutte av bjellene til den forsvarløse pusen. Det er helt naturlig ikke humant å plage dyr på en sånn måte.

Det der er bare tøys...

Katten lider ingen overlast ved det.

Dessuten blir det ikke født kull med kattunger som ingen har tid til. Alternativet er at disse fryser/sulter i hjel i mengder hvert år.

Jeg har jobbet for dyrebeskyttelsen, og vært i kontakt med en rekke dyreverns organisasjoner der alle er enige om at kastraksjon og sterilisering av dyr, er en dyrevennelig ting å gjøre.

Noe av det verste dyreplageriet JEG ser er når folk ikke sørger for å forhindre uønskede dyreunger.

Det følger faktisk et ansvar med å holde dyr. Det trodde jeg alle visste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Microchip ID-merking kan gjøres hos alle vetrinærer. Vetrinærer, falken og politiet har utstyr for å lese av disse chipene. Så hvis man finner en katt eller hund så skal man få sjekket om de kan ha en slik microchip.

Så kjempe praktisk!

Da blir det en sånn, takk skal du ha, det hadde jeg ikke hørt om engang..

Katten min i Oslo har øremerke, kanskje jeg skal spandere en slik på ham også..(selvom jeg kan lese nummeret hans godt enda da)

Takker! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Kattekastrering er reint tortur. Kan du tenke deg noe verre enn å kutte av bjellene til den forsvarløse pusen. Det er helt naturlig ikke humant å plage dyr på en sånn måte.

Kranglefant??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempe praktisk!

Da blir det en sånn, takk skal du ha, det hadde jeg ikke hørt om engang..

Katten min i Oslo har øremerke, kanskje jeg skal spandere en slik på ham også..(selvom jeg kan lese nummeret hans godt enda da)

Takker! :o)

Bare hyggelig :-)

Har selv 2 katter som har microchip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Den er bare "litt" min, den bor hos mutter...

Vi fant han i sommer, da var han liten, sky og ynkelig..

Vi teoriserer litt om at noen har reist fra ham fra en hytte e.l..:-(

Uansett, jeg tror han er i de aller beste hender, mutter er helt solgt, for ikke å snakke om bestemutter..

Det kjøpes kattemat og saker, og røkelaks i smug..

Han heter etter lang debatt mellom m&bm August..Og han er en utrolig trivlig katt!

:o)

Heldig kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt sant!

Takk for svar!

Men du, har katten din skjønt det med veranda døren hele tiden? Har han hatt andre alternativer?

Vi er redd han skal føle seg uønsket og gå igjen, når han finner den vanlig vindusveien utilgjengelig..

Skjønner han da at han må mjaue/skrape for å få vår oppmerksomhet tro? Hmm..

Min katt i Oslo skjønner at han må "rope", men han er jo vant til det..

Det er mulig jeg undergraver pus sin intelligens her nå altså, men det hadde vært veldig trist om han ikke trodde han ikke fikk komme inn:-o..

Mutter kommer jo til å bli kjempeforkjølet, sover med vinduet på vidt gap uansett vær&føre, ingen skal si de ikke står på pinne for den katten..Jeg må glise litt av dem og:o)

Apropos å undervurdere kattas iq:

Katta til foreldrene mine har på egen hånd (egen pote...) lært seg å "ringe på". Dvs hopper opp og slår på en liten bjelle som henger ved siden av døra!

Hadde jeg ikke sett det selv hadde jeg muligens ikke trodd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos å undervurdere kattas iq:

Katta til foreldrene mine har på egen hånd (egen pote...) lært seg å "ringe på". Dvs hopper opp og slår på en liten bjelle som henger ved siden av døra!

Hadde jeg ikke sett det selv hadde jeg muligens ikke trodd det.

Katten min har lært seg å åpne vinduet og kjøleskapdøren helt selv. Utrolig hva katter lærer seg når de blir understimulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene!:o)

Jeg skal overbringe til mutter.

litt varierende svar her, men jeg tror katten er nærmere ni måneder enn seks, men sikker kan man jo ikke være..

Men som dere sier, dyrlegen vet sikkert beskjed om det..

Vaksinasjon skal det selvsagt bli, og øremerke også..:o)

Ormekur har han alt fått.

Jeg vet, at katten kan kastreres etter 4 mnd.

Så, det er bare å sette i gang! Få tatovert ID-merke i øret samtidig.

Dyrebeskyttelsen kjører kampanje på kastrering i disse dager, med lavere priser. Ring dem og hør om de har avtale med en klinikk i nærheten av dere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempe praktisk!

Da blir det en sånn, takk skal du ha, det hadde jeg ikke hørt om engang..

Katten min i Oslo har øremerke, kanskje jeg skal spandere en slik på ham også..(selvom jeg kan lese nummeret hans godt enda da)

Takker! :o)

Eneste ulempen med microchip er at nesten ingen katter har det foreløpig, og det er svært få som tenker på at de kan ha en chip under huden.

Man trenger en avleser for å registrere chipen, og slike har bare veterinær og politi, såvidt jeg vet.

Øretatovering er foreløpig det beste signalet om at katten har en eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste ulempen med microchip er at nesten ingen katter har det foreløpig, og det er svært få som tenker på at de kan ha en chip under huden.

Man trenger en avleser for å registrere chipen, og slike har bare veterinær og politi, såvidt jeg vet.

Øretatovering er foreløpig det beste signalet om at katten har en eier.

Microchip på katt er mer vanlig enn det du tror. Jeg villle aldri i livet tatovert et ID merke i katten min. Da er microchip bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microchip på katt er mer vanlig enn det du tror. Jeg villle aldri i livet tatovert et ID merke i katten min. Da er microchip bedre.

Jeg sitter ikke her og tror. Jeg vet ganske godt hva jeg snakker om. ;-)

Er du veterinær, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter ikke her og tror. Jeg vet ganske godt hva jeg snakker om. ;-)

Er du veterinær, forresten?

Dyrebeskyttelsen ID-merker alle dyr med microchip. Det er faktisk veldig vanlig å merke kattene sine med microchip her jeg bor. Jeg har faktisk ikke sett en eneste katt med tatovering i øret så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er etisk galt å kastrere dyr. Det at man i det hele tatt skaffer seg dyr for så å ta fra dem kjønnsdriften har noe perverst over seg. Alt dette fordi det skal bli behagelig for oss selv å holde dyr i fangenskap.

Jeg mener at folk flest ikke burde hatt dyr i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg mener det er etisk galt å kastrere dyr. Det at man i det hele tatt skaffer seg dyr for så å ta fra dem kjønnsdriften har noe perverst over seg. Alt dette fordi det skal bli behagelig for oss selv å holde dyr i fangenskap.

Jeg mener at folk flest ikke burde hatt dyr i det hele tatt.

Det kunne jeg vært enig i om det hadde vært snakk om å starte å domistikere katter eller andre kjæledyr nå.

Katten er oppkonstruert, og har ikke noe voldsomt til alternaiver til å bo hos folk..Ute klarer de seg gjerne ikke, de er ikke konstruert for å klare seg på egenhånd, og særlig ikke i Norge med kalde vintre o.l..

Årsaken til at vi velger å kastrere den, er for at den ikke skal få barn, som sulter/fryser i hjel i løpet av vinteren.

Jeg er enig i at kjæledyrhold ikke er helt uproblematisk i dyrevernssammenheng, men ikke fordi folk kastrerer dyrene..

At de er katter er gratis, at fugler settes i bur, sånne ting, mener jeg er ting en heller burde fokusere på om en er optatt av velferd for kjæledyrene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest homo sapiens

Jeg mener det er etisk galt å kastrere dyr. Det at man i det hele tatt skaffer seg dyr for så å ta fra dem kjønnsdriften har noe perverst over seg. Alt dette fordi det skal bli behagelig for oss selv å holde dyr i fangenskap.

Jeg mener at folk flest ikke burde hatt dyr i det hele tatt.

*Jeg mener at folk flest ikke burde hatt dyr i det hele tatt.*

Enig! Det er noe psykt over trangen til å innlosjere dyr i hus, binde dem fast, lære dem rare ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...