Gå til innhold

Er dette en hemorroid? Trengs det kirurgi?

Anbefalte innlegg

For vel over en uke siden fant jeg ganske plutselig en utvekst på randen av anus. En del av huden rundt anus er strukket rundt en ganske hard kule på ca 0,7 cm i diameter. Kan dette være en hemorroid, jeg trodde aldri at jeg skulle få noe sånt, jeg er ellers i riktig bra form.

· Det er ikke akkurat smertelig, mer psykisk ubehagelig, særlig i forbindelse med sex. Foreløpig ikke problemer med sitting

· Huden rundt kulen og i området rundt er friskt, ikke plagsomt ømt eller noe slikt, jeg tror ikke det er noe dermatologisk i veien, og dermed prøver jeg å overbevise kjæresten om at det ikke dreier seg om noe seksuell overførbar sykdom. Tar jeg feil?

· I uken før kulen oppstod satt jeg mye i passasjersetet i en bil, med beina ofte på dashbordet, det var godt og varmt i bilen. Kan dette har ført til at blodårer rundt anus har svulmet opp?

· Jeg har ingen problemer med avføring, verken nå eller før, og spiser fiberrik kost.

· Kulen har nå vært der i 10 dager, og i forgårs var den blitt litt større enn før.

· Kulen kan være en anelse blåaktig, men det er veldig svakt.

Hvis dette er en hemorroid, hva kan jeg gjøre for å bli kvitt den? Finnes det noe jeg kan kjøpe på apoteket? Er jeg nødt til å operere den vekk? Er dette en stor operasjon, jeg befinner meg i USA foreløpig og har kun folketrygdkontoret for utenlandssaker sin forsikring, og den dekker minimalt, med mindre kirurgi nødvendigvis går inn under kategorien ”hospitalisation” til tross for at jeg går inn og ut på dagen.

Håper dette er spesifikt nok til å gi en klar formening om hva jeg har

Jeg lurer vel egentlig mest på hvor lenge det er forsvarlig å vente før jeg absolutt bør gå til legen. Jeg reiser til Norge for julefeiring i desember.

gniten

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/119264-er-dette-en-hemorroid-trengs-det-kirurgi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

DEtte er jo alle symtomer på en hemoroide, utvendig sådan. Før evt. kirurgi,må du prøve en salve som heter seriproct, den får du kjøpt reseptfritt på apoteket. Den er mot hemoroider. Den bør du bruke ca 4 uker og se om du merker bedring. Evt. fjerning av en slik kirurgisk er ganske enkelt, ved at det settes en ring rundt og hindrer blodtilførsel.(Altså ingen operasjon) Klumpen dør derfor av seg selv når den ikke får næring. Men først må det selvfølgelig påvises at det er en hemoroide.

Ellers så kan det godt være at hemoroiden kan ha kommet av den situasjonen du beskriver, men ville sannsynligvis ha kommet før eller siden likevel.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette høres ut som en hemoride. Lokalisasjonen er typisk. Hemorider er oftest bløte, og blålige av farge; det er jo åreknuter. Det er sjelden at hemorider opereres, dette gjøres kun om de er betydelig større, eller svært smertefulle. De fleste hemorider forsvinner av seg selv, og gjenlater kun en liten hudfold. Det finnes salver reseptfritt, i Norge heter de Scheriproct eller Alcosanal. De inneholder en blanding av lokalbedøvelse, antibiotika og kløestillende middel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...