Allergiko Skrevet 15. september 2003 Skrevet 15. september 2003 Hei! Jeg er en gutt på 17 år som lever i et ganske normalt hjem. Jeg har lenge visst at jeg har hatt allergi, spesielt for husstøv. Men i sommerferien fikk jeg også vite at jeg hadde utviklet astma, og at jeg ikke bare hadde allergi mot husstøv, men også mange andre ting som bjørk, burot, timotei, hund, og verst av alt-katt. Vi har nemlig en flott og koselig katt hjemme som alle er veldig glad i.(inkludert meg) og det viser seg at jeg har en kraftig allergi mot katten vår. På laboratorieprøven hos legen sto det 18,9* mot katt,flass. Verken foreldrene mine eller søsteren min forstår at jeg med tiden kommer til å få kraftige reaksjoner på denne katten. De mener at nå som den om noen måneder blir stor nok til å gå ute vil ikke dette være noe problem, mens legen sier at jeg ikke kan ha noen katt i nærheten uansett hvor lite den er inne. Hva er den rette avgjørelsen her? Jeg er selv glad i katten vår, men er den viktigere enn min egen helse? Noen som vet mer enn meg om dette? Skulle ønske noen av legene kunne svare meg, men jeg har ikke penger på konto til å betale med. Håper at det er noen der ute som har et godt forslag til en litt frustrert 17-åring... 0 Siter
soleil Skrevet 15. september 2003 Skrevet 15. september 2003 Helsen din er selvsagt viktigst! Kjipt å kvitte seg med katten, men kanskje har dere noen snille naboer eller slektninger som kan ha den? Da kan den jo besøkes av de som tåler den? 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 15. september 2003 Skrevet 15. september 2003 Synes du skal spørre foreldrene dine om penger til svar, slik at de skjønner hvor mye dette går inn på deg. 0 Siter
Gjest selje Skrevet 15. september 2003 Skrevet 15. september 2003 Helsen din er selvsagt viktigst! Kjipt å kvitte seg med katten, men kanskje har dere noen snille naboer eller slektninger som kan ha den? Da kan den jo besøkes av de som tåler den? Nå ble jeg litt opprørt her! Som mor til (nå voksent) astmabarn, og med astma og allergi sjøl, kan jeg ikke NOK støtte deg i at katten må ut! Jeg er forferdelig glad i katter - men her er det valget mellom deg og katten din, det er sikkert nok! Det tar faktisk år før alle katte-allergenene er ute av puter og tepper! Gi katten bort, reis bort/ligg borte noen dager mens familien støvsuger og vasker,få legen til å snakke med mora di! Uforstand mht til allergi er utbredt, men du må orke å ikke gi deg her! Det er deg det er mest syndpå nå, både å måtte kvitte seg med et elsket dyr OG fått en kronisk, plagsom sykdom. Som kan utvikle seg i veldig dårlig retning om ikke du holder deg unna det du er mest allergisk for! Og dette er jo til og med hjemme. Burot kan en unngå, men ikke senga og sofaen og badet og ...ja. Jeg syns jævlig synd på deg, det gjør jeg! Det er noe dritt å være allergiker. Og fælt å måtte kvitte seg med dyr. Men nå må de ta ansvar, foreldrene dine! Jeg kan forsikre deg om at hadde du hatt penger på konto og spurt legene, ville de svart akkurat det samme som meg (litt mindre hissig, muligens). Lykke til! 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 15. september 2003 Skrevet 15. september 2003 Nå ble jeg litt opprørt her! Som mor til (nå voksent) astmabarn, og med astma og allergi sjøl, kan jeg ikke NOK støtte deg i at katten må ut! Jeg er forferdelig glad i katter - men her er det valget mellom deg og katten din, det er sikkert nok! Det tar faktisk år før alle katte-allergenene er ute av puter og tepper! Gi katten bort, reis bort/ligg borte noen dager mens familien støvsuger og vasker,få legen til å snakke med mora di! Uforstand mht til allergi er utbredt, men du må orke å ikke gi deg her! Det er deg det er mest syndpå nå, både å måtte kvitte seg med et elsket dyr OG fått en kronisk, plagsom sykdom. Som kan utvikle seg i veldig dårlig retning om ikke du holder deg unna det du er mest allergisk for! Og dette er jo til og med hjemme. Burot kan en unngå, men ikke senga og sofaen og badet og ...ja. Jeg syns jævlig synd på deg, det gjør jeg! Det er noe dritt å være allergiker. Og fælt å måtte kvitte seg med dyr. Men nå må de ta ansvar, foreldrene dine! Jeg kan forsikre deg om at hadde du hatt penger på konto og spurt legene, ville de svart akkurat det samme som meg (litt mindre hissig, muligens). Lykke til! Man blir altså værre av å ikke bli kvitt katten? Er jo noen som påstår at man opparbeider motstandsdyktighet også? Hva når det er kryssallergi (er det ikke det det heter?)? 0 Siter
Gjest popin Skrevet 15. september 2003 Skrevet 15. september 2003 Jeg har vært allergisk mot alle slags dyr i hele mitt liv, og har hatt både kaniner og katter i hjemmet. Tro det eller ei, så ble jeg relativt motstandsdyktig mot mine egne kjæledyr, mens andre dyr kunne jeg ikke være i nærheten av. Ganske rart. Jeg har til dels vært ganske plaget av allergi, så det er ingen bagatellisering jeg driver med nå, vet hva jeg snakker om. Har du ikke vært spesielt plaget av familiens katt, så er det ikke sikkert at katten må ut. Men merker du at du reagerer på katten så er det ingen tvil at den må vike. Vet hva astma og allergi er for noe herk, så denne avgjørelsen må du ta. 0 Siter
Zirine Skrevet 15. september 2003 Skrevet 15. september 2003 Har man katteallergi så reagerer man ikke bare når man tar på katten. Katten beveger seg i huset når den er inne, og legger igjen hår og flass på møbler, på gulv etc. Du kan få anfall uten at den trenger å være i hus. Så eneste løsning er desverre å kvitte deg med den. 0 Siter
Allergiko Skrevet 16. september 2003 Forfatter Skrevet 16. september 2003 Jeg har vært allergisk mot alle slags dyr i hele mitt liv, og har hatt både kaniner og katter i hjemmet. Tro det eller ei, så ble jeg relativt motstandsdyktig mot mine egne kjæledyr, mens andre dyr kunne jeg ikke være i nærheten av. Ganske rart. Jeg har til dels vært ganske plaget av allergi, så det er ingen bagatellisering jeg driver med nå, vet hva jeg snakker om. Har du ikke vært spesielt plaget av familiens katt, så er det ikke sikkert at katten må ut. Men merker du at du reagerer på katten så er det ingen tvil at den må vike. Vet hva astma og allergi er for noe herk, så denne avgjørelsen må du ta. Hei! takk for alle tilbakemeldingene...Men det er fortsatt ikke helt klart hva jeg bør gjøre. Foreldrene mine har allerede bestemt seg for å beholde katten virker det som, og bryr seg mer eller mindre mer om å ha en katt å kose på enn at jeg har det bra...Kan man virkelig få motsandsdyktighet hvis man omgår seg med det man er allergisk mot? Synes ikke det hørtes helt normalt ut jeg.., men jeg er ikke noen verdensmester på området heller da. Legen sa strengt at katten ikke kunne bli, så da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor de engang nøler. Det eneste som jeg kan komme på at jeg kan gjøre nå er å be om en forklaring fra legen min om at jeg ikke kan leve med en katt i hjemmet mitt. Kanskje jeg ringer han på fritiden,(det er mye stress med å få time) Det er også en annen ting jeg lurte på, jeg har også sterk allergi mot husstøv, og flere av de rommene hvor jeg holder til har gulvtepper som er limt fast i gulvet. Er det mulig at foreldrene mine kan få støtte av det offentlige til utskifting av gulv på grunn av min allergi/astma? Igjen vil jeg takke for all hjelp, og jeg håper at jeg kan finne en løsning som både jeg og foreldrene mine kan bli fornøyde med. 0 Siter
Gjest selje Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Hei! takk for alle tilbakemeldingene...Men det er fortsatt ikke helt klart hva jeg bør gjøre. Foreldrene mine har allerede bestemt seg for å beholde katten virker det som, og bryr seg mer eller mindre mer om å ha en katt å kose på enn at jeg har det bra...Kan man virkelig få motsandsdyktighet hvis man omgår seg med det man er allergisk mot? Synes ikke det hørtes helt normalt ut jeg.., men jeg er ikke noen verdensmester på området heller da. Legen sa strengt at katten ikke kunne bli, så da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor de engang nøler. Det eneste som jeg kan komme på at jeg kan gjøre nå er å be om en forklaring fra legen min om at jeg ikke kan leve med en katt i hjemmet mitt. Kanskje jeg ringer han på fritiden,(det er mye stress med å få time) Det er også en annen ting jeg lurte på, jeg har også sterk allergi mot husstøv, og flere av de rommene hvor jeg holder til har gulvtepper som er limt fast i gulvet. Er det mulig at foreldrene mine kan få støtte av det offentlige til utskifting av gulv på grunn av min allergi/astma? Igjen vil jeg takke for all hjelp, og jeg håper at jeg kan finne en løsning som både jeg og foreldrene mine kan bli fornøyde med. Folks allergi er forskjellige. Det der med å "venne seg til" skal du IKKE stole på! Det er sjelden at det skjer, og har årsaker en ikke kan vite noe om. Katten må ut, og jeg syns du skal få legen din til å hjelpe deg med det. Om du ikke får tak i ham, så skriv et brev og send det fort. Det med å få støtte til utskifting av tepper, vet jeg ikke noe om, desverre. Men gamle, fastlimte er i alle fall fulle av støv. Du kan prøve å maile til NAAF (Norges Astma og Allergiforbund), de er hjelpsomme med å svare på slikt. 0 Siter
Gjest popin Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Folks allergi er forskjellige. Det der med å "venne seg til" skal du IKKE stole på! Det er sjelden at det skjer, og har årsaker en ikke kan vite noe om. Katten må ut, og jeg syns du skal få legen din til å hjelpe deg med det. Om du ikke får tak i ham, så skriv et brev og send det fort. Det med å få støtte til utskifting av tepper, vet jeg ikke noe om, desverre. Men gamle, fastlimte er i alle fall fulle av støv. Du kan prøve å maile til NAAF (Norges Astma og Allergiforbund), de er hjelpsomme med å svare på slikt. Det kunne jeg stole på i mitt tilfelle. Jeg har vært sterkt plaget av allergi _hele_ livet, og jeg vet hva astma og allergi er, tro meg. Det funket for meg og mine kjæledyr. Jeg blir nesten sint på deg jeg. Du får det nesten til å virke som jeg misleder ham med vilje. 0 Siter
Gjest selje Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Det kunne jeg stole på i mitt tilfelle. Jeg har vært sterkt plaget av allergi _hele_ livet, og jeg vet hva astma og allergi er, tro meg. Det funket for meg og mine kjæledyr. Jeg blir nesten sint på deg jeg. Du får det nesten til å virke som jeg misleder ham med vilje. Nei, gi deg! Jeg mente det ikke sånn i det hele tatt. Ikke tror jeg du ljuger, og ikke tror jeg du ikke har greie på astma og allergi. Det jeg syns er viktig (livsviktig, faktisk) er å huske på at folk er så forskjellige, og har så forskjellig utvikling av allergiene sine, at man ikke kan sammenlikne det. Til nød med nær slekt, kanskje. Allergi og astma er en likning med utallige variabler, ukjente x'er. Veldig mange ting spiller inn: arv, miljø, vær, psyskisk helse akkurat i øyeblikket, infeksjoner... Jeg syns ikke det er uinteressant, det du har erfart! Jeg mener bare at Allergiko kan ta store sjanser om han prøver seg på det samme. 0 Siter
Gjest popin Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Nei, gi deg! Jeg mente det ikke sånn i det hele tatt. Ikke tror jeg du ljuger, og ikke tror jeg du ikke har greie på astma og allergi. Det jeg syns er viktig (livsviktig, faktisk) er å huske på at folk er så forskjellige, og har så forskjellig utvikling av allergiene sine, at man ikke kan sammenlikne det. Til nød med nær slekt, kanskje. Allergi og astma er en likning med utallige variabler, ukjente x'er. Veldig mange ting spiller inn: arv, miljø, vær, psyskisk helse akkurat i øyeblikket, infeksjoner... Jeg syns ikke det er uinteressant, det du har erfart! Jeg mener bare at Allergiko kan ta store sjanser om han prøver seg på det samme. Var vel litt hårsår, men jeg følte at mitt råd nesten ble regnet som oppspinn og ønsketanker. Ingen sure miner lenger c",) Skjønner det du sier, og jeg er enig med deg i at allergi kan utvikle seg helt ulikt for hvert individ. Men jeg er bare så _veldig_ glad i pusen min og er overlykkelig for at jeg ikke reagerte på ham. Det er kanskje rart det der med motstandsdyktigheten min, men på en eller annen måte tror jeg at kattunger ikke utløser samme reaksjoner på meg som voksne katter. Han var jo tross alt en fremmed katt for meg en gang, han også. Ikke meningen å være furten. Vanskelig for allergiko å vite hva som er verst for ham i huset akkurat nå, fæle gulvtepper eller katten. Hadde jo løst et av problemene om han ikke reagerte så mye på katten som allergitesten skulle tilsi. Men så drar jo katten inn en del ekstra støv og slikt da, så det er vel ikke ideelt for en allergiker uansett.... Men familien hans bør uansett støtte ham, en katt blir en glad i, men et familiemedlems helse er da viktigst uten tvil. 0 Siter
Gjest kjerringa Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 Hei.. Jeg synes det er merkelig at familien din ikke støtter deg mere enn hva de gjør.. Hadde det vært en i familien min hadde jeg ikke tvilt engang på hva jeg ville gjøre.. En katt kan da vel ikke gå foran en persons helse. Jeg ble rett og slett sint da jeg leste det du hadde skrevet.. Nei, bli kvitt katten så du kan leve et bedre liv... 0 Siter
Gjest kattevenn Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 Hvor lenge har du tenkt å bli boende "hjemme," da? Du er jo i en alder der å flytte for seg selv er rett rundt hjørnet? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.