Gå til innhold

Snus og tannkjøtt


Gjest GSD

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg begynte å snuse for cirka 2 år siden, men fant ut for noen uker siden at jeg nå hadde lyst til å slutte. I løpet av de 2 årene jeg har snust så har jeg registrert at tannkjøttet har begynt å trekke seg litt tilbake der hvor jeg har lagt prisen. Det har ikke trukket seg så veldig mye tilbake, bare litt. Jeg har også periodevis vært plaget av blødende tannkjøtt, men har klart å løse dette ved bruk av tanntråd og skylling med Corsodyl (tidligere Hibitane).

Spørsmålene mitt er:

Kommer tannkjøttet gradvis til å trekke seg ned igjen nå som jeg har sluttet å snuse?

Hvor mye skal tannkjøttet trekke seg opp for at det påvirker festet til tennene?

Jeg har lest flere steder at dette er vanlig hos snusere, men jeg kan ikke finne noen tilstrekkelig informasjon om dette på internett.

For min del vil jeg påstå at jeg har vært ganske moderat med snusingen, kanskje 2-3 bokser max i uken, men jeg kjenner flere som kan snuse opptil en hel boks på en dag.

Håper på snarlig svar da det sikkert er mange andre snusere også som lurer på dette.

Mvh

GSD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei GSD.

Når tannkjøttet ditt har trukket seg tilbake kommer det ikke til å komme tilbake til sitt gamle nivå.

Alt som irriterer munnslihinnen er skadelig. Snus byr jo på en direkte kontakt mellom gift og slimhinne.

Den som frivillig utsetter seg for dette bør jo være vel vitende om risikoen og farene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...