Gå til innhold

Det du ikke vet bekymrer deg ikke


Sør

Anbefalte innlegg

"Amerikanerne slakter for fote om natta, og lyger med lukkede øyne om dagen. Det begynner å minne om den franske krigen i Algerie. Det du ikke vet bekymrer deg ikke."

"«De amerikanske vaktene hilser forbipasserende med et høyt «Salaam aleikum» («fred være med deg»). Noen irakiske gutter med esel og kjerre sier noe på arabisk, og plutselig tegner de samtidig en strek over halsen med pekefingeren. 'Motherfucker!' roper marinesoldatene, før tolken forklarer dem at guttene bare uttrykker sin glede over at Saddams sønner er døde …»

De amerikanske styrkene viser seg å være like dårlig disiplinerte og brutale som den israelske hæren på Vestbredden og Gaza-stripen; selv om de er lysår fra ugjerningene som ble begått av Saddams sikkerhetsstyrker."

Kilde: http://www.klassekampen.no/utenriks/goto?lid=191725

Klassekampen (jadda, jeg leser alt fra Financial Times til Klassekampen!) har oversatt en artikkel av den berømte og høyt respekterte journalisten Robert Fisk.

Den er absolutt verd å lese, både fordi den er meget informativ, og fordi den viser så godt hva som skjer under en okkupasjon.

" da blir nesten 1000 irakiske sivile drept hver uke "

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mormor hadde et munnhell som var slik: "Stille, min munn, og du skal få sukker!"

Det var når hun ikke ville si det hun tenkte.

Min munn er ikke stille likvel, og kan dårlig dy seg for å si "Hva var det vi sa?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt du bekymrer deg og engasjerer deg... for jeg har for mye pes i mitt eget liv... og man står som kjent seg selv nærmest...

men lykke til. Gi oss gjerne beskjed når du har reddet en liten del av verden.. Da hadde jeg blitt glad.

vi trenger noen som bryr seg om hva som egentlig skjer i diverse avlukker og kroker i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bortsett fra unødvendig nyhetsformidling, og reklame for Klassekampen: Hva er det du prøve å få frem?

Jeg legger ut lenker til artikler i alt fra Aftenposten til Vårt Land, via Dagbladet og VG - hvorfor skriver du ikke at jeg "reklamerer" for dem også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt du bekymrer deg og engasjerer deg... for jeg har for mye pes i mitt eget liv... og man står som kjent seg selv nærmest...

men lykke til. Gi oss gjerne beskjed når du har reddet en liten del av verden.. Da hadde jeg blitt glad.

vi trenger noen som bryr seg om hva som egentlig skjer i diverse avlukker og kroker i verden...

Hei Sigga,

For en del år siden jobbet jeg sammen med en ildsjel i et slumstrøk i Latin-Amerika. Arbeidet som hun utsatte seg for var bokstavelig talt livsfarlig.

Vi snakket mye om hvor mye den enkelte gjorde, og hun påpekte alltid: hvis alle bare gjorde *litt*, så var det ingen som trengte å gjøre så mye.

Det er ikke så mye som skal til - hvis alle sammen gjør litt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Sigga,

For en del år siden jobbet jeg sammen med en ildsjel i et slumstrøk i Latin-Amerika. Arbeidet som hun utsatte seg for var bokstavelig talt livsfarlig.

Vi snakket mye om hvor mye den enkelte gjorde, og hun påpekte alltid: hvis alle bare gjorde *litt*, så var det ingen som trengte å gjøre så mye.

Det er ikke så mye som skal til - hvis alle sammen gjør litt.

Med vennlig hilsen

Er det greitt å gjøre sitt beste for sin egen familie...eller må man ut i verden oxo??

Jeg synest det er helt utrolig det arbeidet mange legger ned for å hjelpe andre. tror vi har mye å lære av andre som til stadighet setter andre foran seg selv... Håper bare noen vet å sette pris på dem og...

Jeg skulle veldig gjerne tatt hånd om all verdens barn som har det vondt... gjerne bare ett også... Vi får se med tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ut lenker til artikler i alt fra Aftenposten til Vårt Land, via Dagbladet og VG - hvorfor skriver du ikke at jeg "reklamerer" for dem også?

Felles for lenkene, er at de er til "anti-Amerikanske" artikler. Hvor vil du med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles for lenkene, er at de er til "anti-Amerikanske" artikler. Hvor vil du med dette?

De er overhodet ikke "anti-amerikanske", like lite som en artikkel som er kritisk til Bondevik er anti-norsk.

Eller mener du man må være enig i alt statslederen foretar seg, med mindre man skal være "anti-norsk", "anti-amerikansk", "anti-israelsk"?

Hva med amerikanere som er uenige med Bush? Er amerikanerene anti-amerikanske også?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er overhodet ikke "anti-amerikanske", like lite som en artikkel som er kritisk til Bondevik er anti-norsk.

Eller mener du man må være enig i alt statslederen foretar seg, med mindre man skal være "anti-norsk", "anti-amerikansk", "anti-israelsk"?

Hva med amerikanere som er uenige med Bush? Er amerikanerene anti-amerikanske også?

Med vennlig hilsen

Du skjønner utmerket godt hva jeg mener. Du har lagt ut en serie linker i det siste til informasjon som er kritisk til USA. Er dette tilfeldig? Neppe! Det synes som det er noe du vil med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner utmerket godt hva jeg mener. Du har lagt ut en serie linker i det siste til informasjon som er kritisk til USA. Er dette tilfeldig? Neppe! Det synes som det er noe du vil med dette.

Synd at du ikke kan svare på spørsmålene.

===

Selvsagt legger jeg ikke ut tilfeldige lenker. Jeg legger ut lenger for å underbygge påstandene mine om at det var et stort feilgrep for USA/UK å okkupere Irak, og at det kun ville føre til større problemer.

Ettertiden har, beklageligvis, vist at jeg hadde rett.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du ikke kan svare på spørsmålene.

===

Selvsagt legger jeg ikke ut tilfeldige lenker. Jeg legger ut lenger for å underbygge påstandene mine om at det var et stort feilgrep for USA/UK å okkupere Irak, og at det kun ville føre til større problemer.

Ettertiden har, beklageligvis, vist at jeg hadde rett.

Med vennlig hilsen

Se det ja! Du kunne jo komme med ett klart svar.

Men er det nødvendig å drive å underbygge dette hele tiden? De fleste her er jo oppegående nok til å ha forutsett det samme som deg, og om de ikke var det, så greier de nok å se det ut fra situasjonen i Irak nå. Det pussige er at du greier å fremstå som halvveis Saddam-tilhenger med disse innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja! Du kunne jo komme med ett klart svar.

Men er det nødvendig å drive å underbygge dette hele tiden? De fleste her er jo oppegående nok til å ha forutsett det samme som deg, og om de ikke var det, så greier de nok å se det ut fra situasjonen i Irak nå. Det pussige er at du greier å fremstå som halvveis Saddam-tilhenger med disse innleggene.

Hva er det i innleggene som gir support til Saddam?

Annet enn i din fantasi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se det ja! Du kunne jo komme med ett klart svar.

Men er det nødvendig å drive å underbygge dette hele tiden? De fleste her er jo oppegående nok til å ha forutsett det samme som deg, og om de ikke var det, så greier de nok å se det ut fra situasjonen i Irak nå. Det pussige er at du greier å fremstå som halvveis Saddam-tilhenger med disse innleggene.

Fordi du, i din iver etter å fremstille Amerikanernes invasjon som totalt idiotisk, får det til å se ut som du mener at det var helt greit om Saddam fikk fortsette ved makten. Du blir for unyansert, som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du, i din iver etter å fremstille Amerikanernes invasjon som totalt idiotisk, får det til å se ut som du mener at det var helt greit om Saddam fikk fortsette ved makten. Du blir for unyansert, som vanlig.

De fleste av oss klarer å ha to forskjellige tanker i hodet samtidig. Det går helt fint an å forstå at man ikke liker Saddam (som for øvrig har fått støtte av USA i mange år), og samtidig ikke liker USAs måte å "løse" problemet på - nettopp fordi det genererer så mange nye problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss klarer å ha to forskjellige tanker i hodet samtidig. Det går helt fint an å forstå at man ikke liker Saddam (som for øvrig har fått støtte av USA i mange år), og samtidig ikke liker USAs måte å "løse" problemet på - nettopp fordi det genererer så mange nye problemer.

Mulig du greier å ha flere tanker i hodet samtidig. Det er verre med å uttrykke det. Det kan til forveksling ligne på at den eneste tanken du har i hodet er at "allt USA gjør er galt".

En stor del Irakere ser faktisk positivt på at USA har fjernet Saddam. De har innsett at man kunne ikke få det bedre uten først å få det verre. Men det drukner i "hva sa vi"-kommentatorene som trekker fram kun problemene.

Hva ville vært best:

- Fortsatt Saddam, inlusive sanksjoner?

- Fortsatt Saddam, uten sanksjoner, med ny opprustnig?

- Irak uten Saddam, med noen nye problemer og mulighet for nye løsninger?

Eller for å bruke ett av dine egne eksempler: Hva er verst av dagens situasjon og av Saddams regime med gassing av Kurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du greier å ha flere tanker i hodet samtidig. Det er verre med å uttrykke det. Det kan til forveksling ligne på at den eneste tanken du har i hodet er at "allt USA gjør er galt".

En stor del Irakere ser faktisk positivt på at USA har fjernet Saddam. De har innsett at man kunne ikke få det bedre uten først å få det verre. Men det drukner i "hva sa vi"-kommentatorene som trekker fram kun problemene.

Hva ville vært best:

- Fortsatt Saddam, inlusive sanksjoner?

- Fortsatt Saddam, uten sanksjoner, med ny opprustnig?

- Irak uten Saddam, med noen nye problemer og mulighet for nye løsninger?

Eller for å bruke ett av dine egne eksempler: Hva er verst av dagens situasjon og av Saddams regime med gassing av Kurdere.

Per april så gasset ikke Saddam noen kurdere. Han hadde ikke masseødeleggelsesvåpen.

Og ja, som vi ser fra det kaoset som nå er i Irak, så ville det faktisk vært bedre å la det internasjonale samfunnet (FN) fortsette med våpeninspeksjonene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var nytt for meg:

"«De amerikanske vaktene hilser forbipasserende med et høyt «Salaam aleikum» («fred være med deg»).

Det tyder på at de amerikanske soldatene oppriktig forsøker å skape tillit og gjensidig respekt blant lokalbefolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var nytt for meg:

"«De amerikanske vaktene hilser forbipasserende med et høyt «Salaam aleikum» («fred være med deg»).

Det tyder på at de amerikanske soldatene oppriktig forsøker å skape tillit og gjensidig respekt blant lokalbefolkningen.

Joda - men det krever nok "litt mer" en tomme ord for å vinne befolkningens tillit.

Jeg skulle selvsagt ønske at Irak ble et velfungerende sosial-demokrati, men de fleste ser jo at det USA bedriver i Irak nå neppe resulterer i dette.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du greier å ha flere tanker i hodet samtidig. Det er verre med å uttrykke det. Det kan til forveksling ligne på at den eneste tanken du har i hodet er at "allt USA gjør er galt".

En stor del Irakere ser faktisk positivt på at USA har fjernet Saddam. De har innsett at man kunne ikke få det bedre uten først å få det verre. Men det drukner i "hva sa vi"-kommentatorene som trekker fram kun problemene.

Hva ville vært best:

- Fortsatt Saddam, inlusive sanksjoner?

- Fortsatt Saddam, uten sanksjoner, med ny opprustnig?

- Irak uten Saddam, med noen nye problemer og mulighet for nye løsninger?

Eller for å bruke ett av dine egne eksempler: Hva er verst av dagens situasjon og av Saddams regime med gassing av Kurdere.

Her kan du lese litt til:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/irak/article.jhtml?articleID=627573

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...