Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har Morbus Chrons. Har hatt to fine svangerskap uten problemer meg magen. Ble operert for fire år siden, da jeg fikk diagnosen, men har til nå klart meg uten medikamenter. Etter siste fødsel i mai har magen vært plagsom m diare og oppblåsthet. Mange uregelmessige toalettbesøk og kan også hoppe over flere dager.. Finnes det alt. beh. som kan hjelpe meg og stabilisere maven ? Gi meg en normal forbrenning ? Er redd for og prøve meg frem da jeg ammer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/119932-morbus-chrons/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Crohns sykdom er en betennelse i tarmen uten at vi er helt sikre på årsaken til at noen mennesker får dette. Noen kan respondere bra på en eliminasjonsdiett (dvs at man tester seg fram til hvilke matvarer tarmen tåler og unngår de man reagerer på). Virkningen hos de som får effekt skyldes sannsynligvis at tarmen er mere følsom når den er betent og ikke at matinntaket er årsaken til sykdommen. Det er også data som tyder på at styrking av tarmfloraen kan være nyttig i form av inntak av melkesyrebakterier som er "snille" bakterier for magen. Et inntak på 3-6 gram daglig av omega 3 fettsyrer kan også være gunstig da dette virker dempende på betennelser. Ingen av disse rådene er farlige når du ammer, men jeg anbefaler kontakt med en behandler med erfaring når det gjelder kostendringer hvis skal prøve eliminasjonsdiett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/119932-morbus-chrons/#findComment-731597
Del på andre sider

Crohns sykdom er en betennelse i tarmen uten at vi er helt sikre på årsaken til at noen mennesker får dette. Noen kan respondere bra på en eliminasjonsdiett (dvs at man tester seg fram til hvilke matvarer tarmen tåler og unngår de man reagerer på). Virkningen hos de som får effekt skyldes sannsynligvis at tarmen er mere følsom når den er betent og ikke at matinntaket er årsaken til sykdommen. Det er også data som tyder på at styrking av tarmfloraen kan være nyttig i form av inntak av melkesyrebakterier som er "snille" bakterier for magen. Et inntak på 3-6 gram daglig av omega 3 fettsyrer kan også være gunstig da dette virker dempende på betennelser. Ingen av disse rådene er farlige når du ammer, men jeg anbefaler kontakt med en behandler med erfaring når det gjelder kostendringer hvis skal prøve eliminasjonsdiett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/119932-morbus-chrons/#findComment-731602
Del på andre sider

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/119932-morbus-chrons/#findComment-731603
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...