boy80 Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 hei dere der.. hoerte at man kunne ta sproyte en gang i aret hvis man hadde allergi mot katter og hunder,vet dere no om det eller hva det heter?? pris?? p.g.a at jeg og dama vil ha en hund og at jeg er veldig allergisk,blir helt hoven i oya og nyser som bare det.. om noen viste noe om det.... vennligst svar meg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119994-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Jeg vet ikke noe om den sprøyta. Vil bare anbefale dere å IKKE anskaffe hund hvis du er allergisk. Det er SÅ leit om dere må omplassere den etter en tid hvis dere finner ut at det ikke går. Jeg VILLE ha katt, tross min allergi. Det gikk et par-tre måneder - så måtte vi gi den bort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119994-allergi/#findComment-726519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nestenlege Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hei du, jeg er ikke sikker på hva slags sprøyte du sikter til i innlegget ditt, men det finnes et par alternativer. det første er en kortisonsprøyte. Kortison demper betennelse i kroppen veldig godt, og er egnet til bruk ved alvorlig astma og allergi. Den brukes helst ikke regelmessig på grunn av uheldige bivirkninger når det tas i store doser (kortisonpreparatene som inhaleres i lungene gir ikke disse bivirkningene) Kortison kan gis som injeksjon til noen allergikere, men det er de som har plagsomme symptomer trass god bruk av medisiner. Dette gjelder som oftest pollenallergikere som kun trenger ekstra medisin i en kort periode. Injeksjonen har ganske kort virkningstid, ca 1-4 uker. Dette vil nok ikke være et egnet alternativ for deg. Du kan jo prøve, men tror ikke mange leger vil gi deg slike injeksjoner jevnlig bare fordi du ønsker å kjøpe deg hund! (stor risiko for uønskede bivirkninger) Det andre som finnes er såkalt hyposensibilisering, eller såkalt allergivaksinering som det også kalles. Det er også først og fremst de med invalidiserende symptomer som tilbys denne behandlingen. Den er langvarig og dyr, og gjøres kun av spesialist. Behandlingen skal gjøre at man ikke blir like dårlig av de tingene man ikke tåler. Eks. vil en som kan bli livstruende dårlig av et vepsestikk ha god effekt av dette. Resultatene av slik vaksinering mot hund og katt er ikke like godt dokumentert som for veps og pollentyper. Når det gjelder slik vaksinering mot dyr, så tilbys det først og fremst de allergikere som ikke kan være i samme rom som folk som har dyrehår i klærne etc. og som kan få svære anfall av det. Altså en hjelp til å kunne leve et normalt liv. I ditt tilfelle så vil jeg råde deg til å ikke anskaffe hund. En slik allergi vil ikke forsvinne, du kan risikere å bli mye dårligere. Og det finnes dessverre ingen vidunderkur du kan ta. Håper du ble litt klokere av svaret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119994-allergi/#findComment-727287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.