Gå til innhold

Utslitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er en mann på 36 år som føler jeg har "møtt veggen" i arbeidslivet. Jeg er medeier i ett firma som hele tiden har hatt ett relativt høyt tempo. Har det siste året følt at situasjonen har bare blitt værre. Nå har jeg ikke lenger overskudd/motivasjon til å ta fatt på diverse oppgaver.Har mer eller mindre konstant hodepine, nakkesmerter. Har gått en del ned ivekt og har problemer med søvn.Hva skal jeg gjøre?

Fortsetter under...

Skrevet

Oppsøk lege, dette er noe mange sliter med. Dette er ikke noe som går over, det tar lang tid.

Men en ting du kan prøve hvis du vegrer deg for å oppsøke lege, ta det en uke fri, på fjellet f.eks. Utrolig hva det kan gjøre, slappe av er tingen, les en bok, ikke fag...

Snakk med noen, begyn med en god venn, men ikke vær redd for å si det til de rundt deg på jobb.

Og ikke vent, det blir ikke bedre.

God bedring :-)

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Du har kommet langt på vei bare ved å skjønne at mye av problemet kan skyldes høyt tempo og stress over lang tid. I din alder er det viktig å reflektere litt over hva man ønsker seg videre livet; prøv f.eks å se for deg hvordan du ønsker at hverdagen bør være om 5 år. Generelt så tar det lang tid å komme seg etter en "utbrenthet". Mange opplever at de må bruke bortimot 1 år. De fleste har god nytte av psykolog-samtaler, samt å holde seg fysisk aktive, helst ute i naturen. Hele inputen til nervesystemet bør reduseres. Sykmelding er nødvendig for de fleste. Hos noen er det vanskelig å skille utbrenthet og depresjon, mye er felles. Legen din må hjelpe med denne vurderingen. Dersom det er depresjon, kan mange ha nytte av antidepressive medisiner en periode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...