Berly Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 Har snus samme negative innvirkning på sædkvaliteten som sigaretter? Kjæresten min har reversert en sterilisering som ble utført for 3 år siden, og har av den grunn sluttet å røyke, men gjenopptatt snusbruk. Hvor lang tid må vi forvente at det går før sædkvaliteten er tilbake til normalen? Kjæresten min fikk tatt en sædprøve hos legen sin etter 6 mnd, og den viste at det finnes sædceller, men at de ikke "spreller" kraftig nok enda. Er det noe vi kan gjøre for å bedre forholdene (han tar zinktabletter og e-vitaminer og unngår varme på testiklene)? 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 Nikotinen i snus kan gi litt sammentrekning i små blodkar, f.eks vil man lettere kunne bli kald på hender og føtter. Nedatt blodsirkulasjon blir trolig resultatet i alle vev med små blodkar. Så vidt jeg vet er det ikke påvist noen sammenheng mellom lett nedsatt blodsirkulasjon og sædkvalitet. Det høres ut som om dere er motiverte for å få barn. Slik sett burde detvære lett å motivere seg for snus-slutt, siden man ikke vet 100%. Sunt er det ikke. Tiltakene dere gjør høres bra ut. I tillegg er det gunstig å sørge for hyppige sæd-utløsninger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.