Gå til innhold

Sort belegg på baksiden av tennene


rudhyar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 27år gammel mann som ikke har vært hos tannlegen siden 1995. Jeg er storrøyker og kaffenarkoman og ikke alltid like flink til å huske å pusse tennene. De siste årene har jeg lagt merke til et sort belegg på baksiden av spessielt de fremste tennene mine. Det sorte belegget synes å være på vei frem mellom tennene. Er dette tannsten?, og kan belegget gå ned i tannkjøttet og ødelegge tanfestet slik at tennene løsner og faller ut? Til sist vil jeg si at det burde være gratis å gå til tannlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, det er tannstein. Bare stikk til tannlegen så fjerner han møkka i løpet av kort tid. Jeg må igjennom et liknende prosjekt. Slik er det når man røyker og drikker kaffe. Lite trolig at tennene faller ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er tannstein......Og du ???? jada tannlege er dyrt, men la meg si det slik.....Til lenger du venter til dyrere blir det, for da blir det mer og gjøre......

ta deg en tur du få ordnet alt, begynn med fluorskyll og tanntråd, og puss tanna godt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Vil bare si at om du går med mye tannsten over lang tid ( mange år ) uten å fjærne dette så kan det ødelegge tannfestene.

Dvs. det er nærmest tannsteinen som holder tennene på plass slik at når denne fjernes , så vil tennene være løse.

Men det gjlder MYE over LANG tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei rudhyar.

Kaffe og tobakk misfarger tenner.

Tannsten er porøs og oppar lette fargestiffer. Tannsten opptar bakterier som kan ødelegge festet mellom tann og tannkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...