Gå til innhold

Man skal ikke le av Ali


SierDuDet

Anbefalte innlegg

I dag sto jeg opp klokken 06.00. Et galskapens tidspunkt i og med at jeg ikke skulle jobbe før 16.00. Så var det inn til Ikea for å kjøpe et nytt tv-bord da det andre hadde seriøse planer om å knekke på midten og koste meg et nytt apparat, og så hjem og sette sammen puzzlespillet.

Det gikk som en lek. Alt passet! Ikke dårlig da mine erfaringer med Ikea er at noe enten mangler eller så er enkelte hull plassert på svært lite strategiske steder.

Uansett så har jeg stresset skikkelig i dag. Ryddet, kastet gamle TV-bord og annen søppel, så nå er det bare kaffen som holder meg oppe. Det er trivsel med kaffe.

Hvis HiFi-Klubben holder hva de lover så får jeg forresten mitt første hjemmekinoanlegg i morgen, noe som var faen så på tide. Jeg som ser flere filmer per måned enn hva de fleste andre normale mennesker (ikke det at jeg påstår at jeg er normal, jeg mistenker at jeg er koblet rimelig feil) gjør i løpet av et halvt liv, burde tross alt synes det er litt pinlig at all lyd jeg til nå har fått ut av mine DVD filmer er lyden ut av et Panasonic TV og en DVD spiller til knappe 1000 lappen.

Så jeg gleder meg til i morgen!

Men det jeg skulle si, for jeg hadde tross alt en misjon med dette innlegget:

Kaffe er jævla digg når man er trøtt, og jeg føler ikke selv at jeg brukte for mange ord på å si det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda - enig, hva har du bestilt?

En NAD forsterker og en NAD dvd-spiller, samt høytalersett fra Gale - et billigmerke HiFi-klubben har begynt å ta inn og som får veldig god kritikk i forhold til den ekstremt lave prisen som er på disse høytalerne.

Hadde jeg gått for noen dyrere høytalere hadde dette totalt kommet på minst 15 lapper, litt mer enn hva jeg ville bruke.

Dessuten er jeg ikke pervers i forhold til lyd. Jeg klarer knapt å skille mellom lyden på 10000 kroners anlegg og 100000 kroners anlegg, så jeg blir nok mer enn fornøyd :)

Men hjemmekino er mye dyrere enn jeg trodde. Trodde faktisk jeg lå godt ann når jeg vurderte budsjettet mitt til 6-8 lapper. Det stemte overhodet ikke, og bare kablene jeg må kjøpe i morgen kommer nok på rundt 1500 kroner, altså blir prisen totalt rundt 12000.

Menmen, dette er noe jeg kommer til å bruke nærmest daglig så det er nok verdt det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En NAD forsterker og en NAD dvd-spiller, samt høytalersett fra Gale - et billigmerke HiFi-klubben har begynt å ta inn og som får veldig god kritikk i forhold til den ekstremt lave prisen som er på disse høytalerne.

Hadde jeg gått for noen dyrere høytalere hadde dette totalt kommet på minst 15 lapper, litt mer enn hva jeg ville bruke.

Dessuten er jeg ikke pervers i forhold til lyd. Jeg klarer knapt å skille mellom lyden på 10000 kroners anlegg og 100000 kroners anlegg, så jeg blir nok mer enn fornøyd :)

Men hjemmekino er mye dyrere enn jeg trodde. Trodde faktisk jeg lå godt ann når jeg vurderte budsjettet mitt til 6-8 lapper. Det stemte overhodet ikke, og bare kablene jeg må kjøpe i morgen kommer nok på rundt 1500 kroner, altså blir prisen totalt rundt 12000.

Menmen, dette er noe jeg kommer til å bruke nærmest daglig så det er nok verdt det! :)

Det der blir nok prima - gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En NAD forsterker og en NAD dvd-spiller, samt høytalersett fra Gale - et billigmerke HiFi-klubben har begynt å ta inn og som får veldig god kritikk i forhold til den ekstremt lave prisen som er på disse høytalerne.

Hadde jeg gått for noen dyrere høytalere hadde dette totalt kommet på minst 15 lapper, litt mer enn hva jeg ville bruke.

Dessuten er jeg ikke pervers i forhold til lyd. Jeg klarer knapt å skille mellom lyden på 10000 kroners anlegg og 100000 kroners anlegg, så jeg blir nok mer enn fornøyd :)

Men hjemmekino er mye dyrere enn jeg trodde. Trodde faktisk jeg lå godt ann når jeg vurderte budsjettet mitt til 6-8 lapper. Det stemte overhodet ikke, og bare kablene jeg må kjøpe i morgen kommer nok på rundt 1500 kroner, altså blir prisen totalt rundt 12000.

Menmen, dette er noe jeg kommer til å bruke nærmest daglig så det er nok verdt det! :)

NAD.... *Blir drømmende og blank i blikket* Jeg arver snart en NAD 3020B! Hadde en gang en slik selv, men solgte den til broren til en kompis (kan ikke selge slikt til fremmede vet du) da eksen og jeg flyttet sammen. Har savnet den lille maskina siden da.

Jeg er sannsynligvis den eneste kvinnen i Norge som har hatt et varmt og kjærlig forhold til forsterkeren sin. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En NAD forsterker og en NAD dvd-spiller, samt høytalersett fra Gale - et billigmerke HiFi-klubben har begynt å ta inn og som får veldig god kritikk i forhold til den ekstremt lave prisen som er på disse høytalerne.

Hadde jeg gått for noen dyrere høytalere hadde dette totalt kommet på minst 15 lapper, litt mer enn hva jeg ville bruke.

Dessuten er jeg ikke pervers i forhold til lyd. Jeg klarer knapt å skille mellom lyden på 10000 kroners anlegg og 100000 kroners anlegg, så jeg blir nok mer enn fornøyd :)

Men hjemmekino er mye dyrere enn jeg trodde. Trodde faktisk jeg lå godt ann når jeg vurderte budsjettet mitt til 6-8 lapper. Det stemte overhodet ikke, og bare kablene jeg må kjøpe i morgen kommer nok på rundt 1500 kroner, altså blir prisen totalt rundt 12000.

Menmen, dette er noe jeg kommer til å bruke nærmest daglig så det er nok verdt det! :)

Et tips SDD - ikke kjøp dyre høytalerkabler! Det er å kaste penger ut av vinduet.

Kjøp heller vanlige lampettledninger av den "groveste" sorten (vanlig type).

Det er mer enn godt nok til alle vanlige hjemmekinoanlegg, og brukes bl.annet av NRK i en del lydredigeringsrom - nettopp fordi det er mer enn bra nok!

Skal det være nødvendig med spesielle høyttalerkabler må du for det første ha et annlegg med usedvanlig stor trøkk (flere 1000 W), og du må kunne bruke det uten at naboene synes det går over streken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med snart hjemme-kino anlegg. ; )

Skal du ha ordentlig hjemmekino må du ha prosjektor også da! : ) DET er knall det! Ligge på sofaen med sneipen i kjeften og kaffekoppen i hånda og glane på film.... Mmmmmmmmmmmmmm..........

Ha en god dag, hilsen filmfreak 2. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips SDD - ikke kjøp dyre høytalerkabler! Det er å kaste penger ut av vinduet.

Kjøp heller vanlige lampettledninger av den "groveste" sorten (vanlig type).

Det er mer enn godt nok til alle vanlige hjemmekinoanlegg, og brukes bl.annet av NRK i en del lydredigeringsrom - nettopp fordi det er mer enn bra nok!

Skal det være nødvendig med spesielle høyttalerkabler må du for det første ha et annlegg med usedvanlig stor trøkk (flere 1000 W), og du må kunne bruke det uten at naboene synes det går over streken:-)

Jeg er ingen hifi-ekspert, bare så det er sagt. Men når jeg skal kjøpe noe så leser jeg alltid mye om det først, hører på ulike diskusjonsforum i forhold til erfaringer, osv. Det er tross alt begrenset hvor blindt man bør stole på en selger selv om han er fanatisk opphengt i lyd.

Men til poenget: Det jeg har merket meg når jeg har forhørt meg om dette, er at samtlige jeg har diskutert med, samtlige innlegg jeg har lest enten det er fra folk som jobber med hifi eller bare lydfreaker, er at kablene er særdeles viktig, og at man i hvert fall til fronthøytalerne bør gå for litt ok kabler. Selvsagt ikke kabler til 20 lapper på et så rimelig anlegg, men likefullt helt greie kabler.

Utbytte skal visstnok være veldig stort med 90 kroners/meter kabel, sammenlignet med 20 kroners/meter kabel.

Dog er egentlig ikke dette noe problem da jeg bare trenger 2 * 2 meter til fronthøytalerne, så det er begrenset hvor mye man tjener på å kjøpe de billigste kablene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen hifi-ekspert, bare så det er sagt. Men når jeg skal kjøpe noe så leser jeg alltid mye om det først, hører på ulike diskusjonsforum i forhold til erfaringer, osv. Det er tross alt begrenset hvor blindt man bør stole på en selger selv om han er fanatisk opphengt i lyd.

Men til poenget: Det jeg har merket meg når jeg har forhørt meg om dette, er at samtlige jeg har diskutert med, samtlige innlegg jeg har lest enten det er fra folk som jobber med hifi eller bare lydfreaker, er at kablene er særdeles viktig, og at man i hvert fall til fronthøytalerne bør gå for litt ok kabler. Selvsagt ikke kabler til 20 lapper på et så rimelig anlegg, men likefullt helt greie kabler.

Utbytte skal visstnok være veldig stort med 90 kroners/meter kabel, sammenlignet med 20 kroners/meter kabel.

Dog er egentlig ikke dette noe problem da jeg bare trenger 2 * 2 meter til fronthøytalerne, så det er begrenset hvor mye man tjener på å kjøpe de billigste kablene.

Jeg er enig med deg i vurderingen din generelt sett - og nettopp derfor forespurte jeg om det samme når jeg skulle kjøpe et ordentlig anlegg.

Noen av mine svært gode venner er utdannet lydteknikkere og ingeniører og jobber bl.annet i NRK - og de har 15- 25 års erfaring, og intet å tjene på å gi meg dårlige råd:-)

De har gjennomført tester med forskjellig type høyttalerkabel - og endte opp med at vanlige lampettledninger er mer enn bra nok til den type bruk vi snakker om.

De har da sett på alt fra tap til frekvensgjengivelse og lengde på kabel på forskjellige effektnivåer.

Og til "vanlig bruk" (som er langt ut over hva vi snakker om) så kom lampettkabler svært godt ut.

En annen sak er at de kanskje ikke ser så "kule ut", og at det er lite penger vi snakker om. Men de kan være ganske praktiske vedr. farge og bruk av vanlige ledningsstifter - spesielt til bakhøyttalerne (suroundhøyttalerne) hvis du må trekke kablene åpent langs stueveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med snart hjemme-kino anlegg. ; )

Skal du ha ordentlig hjemmekino må du ha prosjektor også da! : ) DET er knall det! Ligge på sofaen med sneipen i kjeften og kaffekoppen i hånda og glane på film.... Mmmmmmmmmmmmmm..........

Ha en god dag, hilsen filmfreak 2. : )

Jeg har montert en prosjektor hjemme selv, men enn så lenge kun på hobbyrommet der PC'n står - med DVD spiller og suroundlyd og subwoofer.

Med 75" bilde på veggen og lyd så det dirrer i veggene og klirrer i vindussruta, så blir det rene kino-opplevelsen av det!

Ikke så dumt å spille PC spill på heller, med ratt og pedaler eller joystikke. Perfekt til et "guttevorspiel" med godt å drikke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...