Gå til innhold

Stram lukt fra min urin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg tisser kommer det en veldig stram lukt.Jeg drikker masse veske. Men det lukter enda stramt. Er jeg blitt smittet? Har hatt fast partner over et år.Det svir ikke når jeg tisser eller noe tegn på utslett.

Hva kan det være?

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

En vanlig årsak er at urinen er for konsentrert pga. lite væske-inntak. Urinen skal ikke være mørkegul, men lysgul, nesten klar. Aandre årsaker til lukt kan være inntak av medisiner, også noen natur-medisiner eller urter. Stress eller hormon-varianter kan også trolig gi lukt-endringer.

Infeksjon bør utelukkes, du bør ta med morgen-urinprøve til legen din.

Dersom du er jente, kan plagene skyldes skjedekatarr, der noe av lukten kan kjennes ut som den kommer fra urinen. Ofte er det ikke noe galt, selvom urin-lukten for deg kjennes sterk ut.

Skrevet

En vanlig årsak er at urinen er for konsentrert pga. lite væske-inntak. Urinen skal ikke være mørkegul, men lysgul, nesten klar. Aandre årsaker til lukt kan være inntak av medisiner, også noen natur-medisiner eller urter. Stress eller hormon-varianter kan også trolig gi lukt-endringer.

Infeksjon bør utelukkes, du bør ta med morgen-urinprøve til legen din.

Dersom du er jente, kan plagene skyldes skjedekatarr, der noe av lukten kan kjennes ut som den kommer fra urinen. Ofte er det ikke noe galt, selvom urin-lukten for deg kjennes sterk ut.

jeg er gutt i midt 20årene.

tar helsekost medisin.

hvis eg slutter med helsekost, hvor lang tid burde det gå før eg må kontakte lege?

bør eg kontakte lege?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...