Gå til innhold

Hvordan redusere overdreven sofasurfing..


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

På en høflig måte?;o)

Svært ofte får jeg sofagjester for over en uke(gjerne opptil måneden..), grunnet at folk driver og flytter, kommer hjem fra det store utland, er i byen for en konsert eller tre..(og kommer seg aldri hjem;))

Jeg bor ALDRI hos folk så lenge, om det ikke ettertrykkelig er avklart at det er helt greit.

Tingen er at jeg blir småsprø av det, jeg liker godt besøk, men jeg liker at folk går hjem også..

Jeg HATER at folk er i dusjen når jeg trenger den, har spist opp osten min om morgenen og har tatt den siste pilsen på fredag kveld, og konstant oppholder seg i stuen og er sosialt innstilt, eller er facister på stereo/tv..:-o

Jeg må bare ha minst en anledning om dagen til å f.eks lese en bok i fred, eller for den saks skyld spise stygt uten selskap eller gå naken rundt i leiligheten;)

Typen min er heller ikke super begeistret..(felles kompiser..)

Denne høsten har jeg tre separate kompiser som regner med langtidskræsj her, det blir tatt som en selvfølge..

Er det fantastisk kjipt å sette ned foten?, jeg er fristet til å gi dem en uke hver og thats it..

Jeg har masse prøver og ting, og jeg er ikke laget for å være permanent vertskap..

Men hvordan tar folk det tro? Jeg liker disse menneskene godt og vil ikke være uggen, og jeg har tidligere alltid vært ganske grei sånn og sagt ja&selvfølgelig& velkommen..

Det er selvsagt andre kræsjmuligheter også, men jeg er sentral og jeg har gjesteseng og ingen psykoromkamerater eller barn så jeg har høy prioritet..

Hvor lenge får folk bo på sofa hos dere? Hvor lenge ville du synes det var rimelig å sofasurfe hos kompiser om behov?

Jeg har ikke lyst til det her, men vil ikke være drittsekk heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må være noe med generasjonen! Dattera mi og samboeren har absolutt hele tida folk som sofasurfer! Og de begynner å HATE det. De er i ferd med å bli voksne (d.e. vil være for seg sjøl, vokser fra "Friends" i r.l.).

Jeg syns - hva skal jeg si? at det på en måte er SÅ barnslig!

Æsj, mener det ikke helt sånn, laguna. Men det er liksom sånn: åh, her kommer vi, asse, kult, eller?

Som om folk ikke har et liv de skal leve. Og prøver de skal avlegge, dusjer de skal dusje (!), som om livet er - ja vel, "Friends".

Jeg syns du skal manne deg opp og si at det ikke går så bra med å overnatte akkurat nå. At du trenger å lese, (klag gjerne litt, så de ikke tror at det er fordi du misliker dem).

Men: hva syns andre der ute på DOL? Å skulle være bed&breakfast for alle vennene når de kommer til byen, er ikke det en helt umulig ting om en vil ha et liv? At det å være sosial og kompis plutselig er blitt viktigere enn alt annet, og at en er redd for ikke å være det?

Nå handler alle filmene plutselig bare om kompiser også...

Jeg lever av å være sklt. kreativ. Jeg kan overhode ikke tenke en fornuftig tanke når jeg har folk på sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Du er for snill, og kan sette foten ned etter en uke uten å være bitch

Ja?

Det er veldig fristende..Førstemann kommer i kveld, han har vært utenlands og har ikke skaffet seg noe eget i Oslo enda..

Jeg skjønner jo at en uke blir kort tid for ham og han er en kjempehyggelig kar, men det må jo kanskje være mulig å dele "oppgaven" mellom flere uten at det er fryktelig fornærmende..(?)

Da kan jeg heller være snill og sosial i en uke, istedet for å være småsur og amper i tre..:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Det må være noe med generasjonen! Dattera mi og samboeren har absolutt hele tida folk som sofasurfer! Og de begynner å HATE det. De er i ferd med å bli voksne (d.e. vil være for seg sjøl, vokser fra "Friends" i r.l.).

Jeg syns - hva skal jeg si? at det på en måte er SÅ barnslig!

Æsj, mener det ikke helt sånn, laguna. Men det er liksom sånn: åh, her kommer vi, asse, kult, eller?

Som om folk ikke har et liv de skal leve. Og prøver de skal avlegge, dusjer de skal dusje (!), som om livet er - ja vel, "Friends".

Jeg syns du skal manne deg opp og si at det ikke går så bra med å overnatte akkurat nå. At du trenger å lese, (klag gjerne litt, så de ikke tror at det er fordi du misliker dem).

Men: hva syns andre der ute på DOL? Å skulle være bed&breakfast for alle vennene når de kommer til byen, er ikke det en helt umulig ting om en vil ha et liv? At det å være sosial og kompis plutselig er blitt viktigere enn alt annet, og at en er redd for ikke å være det?

Nå handler alle filmene plutselig bare om kompiser også...

Jeg lever av å være sklt. kreativ. Jeg kan overhode ikke tenke en fornuftig tanke når jeg har folk på sofaen.

Det ER litt vanskelig..En må liksom være heltidsbohem for å være god vert, og for å være en god vert bør en ha litt penger- og det får en ikke av å være heltidsbohem..;)

Jeg elsker besøk, og de må for all del overnatte- og dusje;) - bare de ikke gir seg til i en evighet..Da er det jo ikke besøk lenger, bare en litt anstrengt bo situasjon..:-o

Jeg synes det er hyggelig om folk liker seg hos meg, og jeg skulle ønske det var slik at folk ramlet innom for en kaffe eller en pils, eller for å smake på woken min eller hva som helst, når som helst..Men jeg vil de skal gå igjen også!

Jeg er slik : omtrent 4-5 timer sosial, deretter egen og privat;)

Jeg er nødt til å ha i allefall en to-tre timer alene- tid i døgnet..

Derfor tror jeg nok jeg skal fortelle at en uke er nok denne gangen, for jeg må lese, og dessuten vil jeg vise meg fra den hyggelige siden, og ikke sur og dritlei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri måttet sette foten ned heldigvis, ingen har bodd her mer enn én uke, og det er greit. Vi har ikke overnattingsbesøk mer enn en håndfull ganger i året, så det er greit. Alle har betalt for maten (helt frivillig) og får nøkkel så de kan komme og gå som de vil. Synes jo det er litt slitsomt med noen ekstra gjester i en relativt liten leilighet, men det er bare folk vi ser sjelden eller foreldre, så da er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest god kveld

Var det ikke du som tidligere skrev om en bekjent som bodde hos deg? Du må bare si ifra! Jeg synes besøk en helg er mer enn nok... Søsteren min og kjæresten skal sove her noen uker snart, og det blir litt stress... (vi har det så travelt, samt barn). Da svigers var her en helg var det rett og slett fælt! Og jeg må handle inn så mye, og det merkes på budsjettet.. Koselig med besøk noen få dager. Si ifra at det ikke passer. Kjedelig å underholde gjester i ukesvis.. og ikke ha noen tid alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Vi har aldri måttet sette foten ned heldigvis, ingen har bodd her mer enn én uke, og det er greit. Vi har ikke overnattingsbesøk mer enn en håndfull ganger i året, så det er greit. Alle har betalt for maten (helt frivillig) og får nøkkel så de kan komme og gå som de vil. Synes jo det er litt slitsomt med noen ekstra gjester i en relativt liten leilighet, men det er bare folk vi ser sjelden eller foreldre, så da er det greit.

Det høres bra ut det..Jeg hadde heller ikke klaget, hadde det ikke vært for at dette er sånn så ofte&lenge..

Jeg liker dessuten vennene mine sv. godt og jeg har stort sett forståelse for grunnene til kræsjen, men det gjør det ikke mindre slitsomt..

Jeg tror nok jeg kommer til å gi en uke, og høflig beskjed, det er jo andre alternativer og ikke sånn at noen fryser i hjel eller noe slikt, og håpe på at det ikke blir tatt alt for fornærmelig opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sign

Det må være noe med generasjonen! Dattera mi og samboeren har absolutt hele tida folk som sofasurfer! Og de begynner å HATE det. De er i ferd med å bli voksne (d.e. vil være for seg sjøl, vokser fra "Friends" i r.l.).

Jeg syns - hva skal jeg si? at det på en måte er SÅ barnslig!

Æsj, mener det ikke helt sånn, laguna. Men det er liksom sånn: åh, her kommer vi, asse, kult, eller?

Som om folk ikke har et liv de skal leve. Og prøver de skal avlegge, dusjer de skal dusje (!), som om livet er - ja vel, "Friends".

Jeg syns du skal manne deg opp og si at det ikke går så bra med å overnatte akkurat nå. At du trenger å lese, (klag gjerne litt, så de ikke tror at det er fordi du misliker dem).

Men: hva syns andre der ute på DOL? Å skulle være bed&breakfast for alle vennene når de kommer til byen, er ikke det en helt umulig ting om en vil ha et liv? At det å være sosial og kompis plutselig er blitt viktigere enn alt annet, og at en er redd for ikke å være det?

Nå handler alle filmene plutselig bare om kompiser også...

Jeg lever av å være sklt. kreativ. Jeg kan overhode ikke tenke en fornuftig tanke når jeg har folk på sofaen.

Kan jeg spørre deg om hvor gammel du er (selje)? Trodde nemlig du var rundt 25..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sign

Ja?

Det er veldig fristende..Førstemann kommer i kveld, han har vært utenlands og har ikke skaffet seg noe eget i Oslo enda..

Jeg skjønner jo at en uke blir kort tid for ham og han er en kjempehyggelig kar, men det må jo kanskje være mulig å dele "oppgaven" mellom flere uten at det er fryktelig fornærmende..(?)

Da kan jeg heller være snill og sosial i en uke, istedet for å være småsur og amper i tre..:o)

Si du må lese (studere) og at det ikke passer med besøk så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Var det ikke du som tidligere skrev om en bekjent som bodde hos deg? Du må bare si ifra! Jeg synes besøk en helg er mer enn nok... Søsteren min og kjæresten skal sove her noen uker snart, og det blir litt stress... (vi har det så travelt, samt barn). Da svigers var her en helg var det rett og slett fælt! Og jeg må handle inn så mye, og det merkes på budsjettet.. Koselig med besøk noen få dager. Si ifra at det ikke passer. Kjedelig å underholde gjester i ukesvis.. og ikke ha noen tid alene.

Jepp, det var meg som hadde en i sommer(blandt flere), men det var ekstra ille for hun kjenner egentlig bare kompisen min og jeg er ikke helt sikker på om jeg liker henne og hun er dessuten helt kort sånn sosialt sett..Så det var ekstraordinært og jævlig, og henne kastet jeg nesten videre på en kompis av meg..:-o

Stort sett er det rå trivelige folk..Men jeg setter nok grensen på uka nå, for jeg MÅ ha alene tid, og de kommer som nevnt i tre separate etapper i høst..:-/ (+ evt impulsivt som jeg ikke vet av enda..)

Jeg har jo lyst til å ha det hyggelig med folk og ikke bare sitte å være drittlei dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Si du må lese (studere) og at det ikke passer med besøk så lenge..

Ja, jeg kommer nok til å bruke den for alt den er verdt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut det..Jeg hadde heller ikke klaget, hadde det ikke vært for at dette er sånn så ofte&lenge..

Jeg liker dessuten vennene mine sv. godt og jeg har stort sett forståelse for grunnene til kræsjen, men det gjør det ikke mindre slitsomt..

Jeg tror nok jeg kommer til å gi en uke, og høflig beskjed, det er jo andre alternativer og ikke sånn at noen fryser i hjel eller noe slikt, og håpe på at det ikke blir tatt alt for fornærmelig opp..

Du kan jo bare si det som det er, at du trenger litt alene-tid. Jeg liker spesielt lite at svigers bor her en uke. De betaler for seg og alt er greit, bortsett fra at de står opp før 7 _alle_ dager, og gjør ikke annet hele dagen enn å se på TV (da helst NRK). Det irriterer meg litt for jeg føler jeg må sitte hjemme og "underholde" dem og ikke kan gjøre særlig mye annet. Men jeg klarer ikke å si noe til dem, og siden de bare kommer en gang annethvert år (vi besøker heller dem) synes jeg at jeg kan holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest god kveld

Jepp, det var meg som hadde en i sommer(blandt flere), men det var ekstra ille for hun kjenner egentlig bare kompisen min og jeg er ikke helt sikker på om jeg liker henne og hun er dessuten helt kort sånn sosialt sett..Så det var ekstraordinært og jævlig, og henne kastet jeg nesten videre på en kompis av meg..:-o

Stort sett er det rå trivelige folk..Men jeg setter nok grensen på uka nå, for jeg MÅ ha alene tid, og de kommer som nevnt i tre separate etapper i høst..:-/ (+ evt impulsivt som jeg ikke vet av enda..)

Jeg har jo lyst til å ha det hyggelig med folk og ikke bare sitte å være drittlei dem..

Enig! Jeg synes det er lenge med en uke! Men det kan bli slitsomt. Og man kan ikke bare se tv hele kvelden i fred og ro eller lage mat klokka 23.. Eller gå i pysjamasen en hel dag!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest god kveld

Du kan jo bare si det som det er, at du trenger litt alene-tid. Jeg liker spesielt lite at svigers bor her en uke. De betaler for seg og alt er greit, bortsett fra at de står opp før 7 _alle_ dager, og gjør ikke annet hele dagen enn å se på TV (da helst NRK). Det irriterer meg litt for jeg føler jeg må sitte hjemme og "underholde" dem og ikke kan gjøre særlig mye annet. Men jeg klarer ikke å si noe til dem, og siden de bare kommer en gang annethvert år (vi besøker heller dem) synes jeg at jeg kan holde ut.

Vel; mine svigers betaler ingenting. De tok faktisk med seg noe da de reiste sist... De hjalp ikke til (vi hadde liten baby), og jeg hadde det bare kjempetravelt! Så vi besøker heller dem... (og da handler vi også mat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Emfi leker har de parkometer. Meningen er vel egentlig at det skal fylles med lørdagsgodt for underernærte små barn som er klare for Barne-TV, men et par sånne langs 3 - og 2 seteren kunne kanskje vært noe? Dersom noen setter fast stjerten i sofaen kan man utføre " Borttauing på eiers bekostning". Da tar du lommeboken før du pælmer fyren ned trappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syndromet er kjent for meg.

Å bo på Oslos østkant betyr for resten av landets befolkning at vedkommendes Oslo-hjem også er deres hjem de gangene byen beses. Sånn er det bare.

Merkelig nok fungerer det ikke på samme måte andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok svært få som er plaget med det samme som du er plaget med. Disse menneskene tar seg jo til rette på en merkelig måte og som slettes ikke er vanlig.

Men skylda for at det er slik må du ta selv. Det er jo en grunn for at du blir plaget med dette. Du har gitt signaler til dine omgivelser om at dette er greit, hvis ikke så hadde ikke andre tatt seg slik til rette. Så dette kan du takke deg selv for og du må sette foten ned. Selvsagt må du si i fra, noen blir garantert snurt, men skal du få slutt på det så må du leve med det.

Dette hadde jeg ikke akseptert og sagt i fra å en pen måte. De aller fleste burde jo skjønne at dette ikke er vanlig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det som en utfordring: Gratis psykoterapi i grensesetting ;o)

Jeg fikk litt "åhhh, jeg huser hvordan det var for lenge siden" da jeg leste det du skrev, men jeg hadde heldigvis ikke så hyppig besøk, tror jeg. Og de var ofte ute mesteparten av dagen også.

_Men_ når folk skulle bo mer enn et par dager, så hadde vi da avtaler om hvor mye de skulle betale av husleie, av maten osv osv. Eventuelt at de skulle vaske slik eller så for å gi noe igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...