deve Skrevet 26. september 2003 Skrevet 26. september 2003 Jeg lurer på om alkohol virker blodfortynnende eller fortykkende. Hva med alkohol og personer som er disponert for blodpropp? 0 Siter
Gjest gutt på 23 Skrevet 26. september 2003 Skrevet 26. september 2003 Jeg tror alkohol får årene til å vide seg ut. I disse elgjakttider kan man kanskje nevnte at jegere ofte tar seg en "knert" for å holde varmen. Men varmetapet faktisk større, mener jeg å ha hørt. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 29. september 2003 Skrevet 29. september 2003 Egentlig er dette ganske komplekst. Alkohol gir en svak nedsatt evne for blodplatene til å levre seg, slik at små-blødninger i slimhinner skjer lettere. "Oppskriften" på blødende magesår vil derfor kunne være alkohol kombinert med andre "blodfortynnende medisiner" f.eks Marevan eller acetyl-salisylsyre. Alkohol har såvidt jeg vet ingen direkte forebyggende effekt på dannelse av blodpropper i kroppens vener. Blodproppfaren kan imidlertid øke etter alkoholbruk dersom væsketapet ( pga. alkoholens vanndrivnde virkning) ikke erstattes. Særlig hvis man i tillegg er disponert for blodpropp pga. immobilisering og røyking. Altså er det omstendighetene rundt alkohol-bruken som er det viktigste. Normal alkoholbruk er ikke skadelig, kanskje heller gunstig. Dette gjelder også de med arvelig økt blodpropptendens. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.