Gå til innhold

Jalla-restauranter


Grip

Anbefalte innlegg

Som stadig på reise til hovedstaden, har jeg ofte behov for bespisning. Av og til ønsker jeg litt eksotisk mat og tar meg inn i sonene øst for Akerselva. Der er det ali og mustafa som driver alle restauranter, og åpen som jeg er for nye inntrykk, har jeg stundom benket meg hos dem for mat og øl. Av og til har det gått greit, av og til har jeg endt opp med litt lett diare. Øllen er forresten billig, og jeg har søkt forklaring på diareen i fylla dagen i forveien (eller noe annet).

Nå viser det seg at disse jalla-restuarantene stort sett er full av fan, bedervet mat, brudd på de fleste bestemmelser og i det hele er de noen jævla svinestier.

Det er jo ikke "alle" naturligivs, men jeg husker jo ikke hvilke av dem som er listet opp i avisene til enhver tid. Logisk adferd er derfor å kutte mine besøk på jalla-restauranter og heller satse på de mer kjente spiserier.

Disse stadige avsløringene av dritt i innvandrerrestauranter må jo være fryktelig bad for business. Jeg fatter fan ikke at noen setter sin fot innenfor en jalla-sjappe hvis de ikke er lommekjent i sonen og vet hva som er bra og ikke bra.

.....

Synd, for det er mye gode smaker ute i verden.

Det leder meg over til følgende;

er det slik at det er arabere som er de verste? Jeg vil i utgangspunktet tro det, og da spiller det liten rolle, siden de har lite å bidra med.

Kan man gå ut fra at de indiske restauranter er bedre? Hva med indonesiske etc? Håper det.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Humlepungen

Jeg spiser aldri mer på slike resturanter. Jeg har spist kebab bare en gang på en litt lurvete sjappe. Heldigvis ble jeg ikke syk. Men tingen er at folk glemmer så fort. For eksempel nå som det står om dette i avisene, så skyr folk slike sjapper. Men... etter noen måneder er det mer og mer glemt og mange går innom slike sjapper igjen.

Jeg vet om et sted der det ble funnet sædrester i kebaben. Den sjappa ble stengt i en periode før den åpnet igjen med andre eiere. Men eierne var i slekt med de som hadde hatt den før. Folk unngikk dette stedet i en kort periode... deretter vips fullt av folk igjen.

Æsj! Noen har hukommelse som en gullfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser aldri mer på slike resturanter. Jeg har spist kebab bare en gang på en litt lurvete sjappe. Heldigvis ble jeg ikke syk. Men tingen er at folk glemmer så fort. For eksempel nå som det står om dette i avisene, så skyr folk slike sjapper. Men... etter noen måneder er det mer og mer glemt og mange går innom slike sjapper igjen.

Jeg vet om et sted der det ble funnet sædrester i kebaben. Den sjappa ble stengt i en periode før den åpnet igjen med andre eiere. Men eierne var i slekt med de som hadde hatt den før. Folk unngikk dette stedet i en kort periode... deretter vips fullt av folk igjen.

Æsj! Noen har hukommelse som en gullfisk.

Problemet er at man ikke vet hvilke sjapper som er ok. Naturlig adferd er å sky alle slike.

Det er synd for Ryddige Jallah som har orden på sakene, og synd for oss som kan tenke oss litt av den gode maten hans.

Men vi har jo en del bra steder i sentrum/vest, så vi skal vel holde sulten unna livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indisk og Indonesisk mat er kryddret sterkt av bakteriemessige årsaker etter det jeg har skjønt. De har jo ikke like gode forhold for konservering (eller hva det heter) der nede. Dersom disse innvandrerne benytter seg av gammeldags teknologi (feite doser med krydder) i kombinasjon med moderne vestelig teknologi (såpe og kjølerom) taler alt for at Indiske og indonesiske reaturanter har dobbel back up i Norge. Der kam man altså trygt spise. Araber- og Afrikarestaurantene lagrer smuglerkjøttet sitt på dass og unngår sterkt krydder. De oppfyller derfor ingen av disse premissene. Et besøk på slike restauranter kan ende i døden.

Forøvrig er det sjokkerende å se hvor godt innvolverte off.instanser samarbeider i dette spørsmålet; snut, sprut, næringsmiddeltilsyn og kommune. Det gir resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ALDRI på noen slike sjapper. Never!

En gang for sju-åtte år siden, ble sulten påtrengende etter en tur på byen en helg. Siden det stort sett bare er jalla-sjapper åpne på den tiden av døgnet, så lokket min venninne meg med inn på et slikt sted. Hennes valg var kebab, jeg satset på en hamburger.

Hamburgeren var grålig i farge, og smakte i det hele tatt emment. Jeg spiste vel ½-parten av den, så klarte jeg ikke mer, og kastet resten. Jeg ble litt småkvalm av smaken.

Jeg takker min skaper for at jeg ikke var SÅÅÅ dritings den natta, at smaksløkene var helt bedøvet. Det ble nemlig min redning.

Fra jalla-sjappa beveget vi oss rett bort til en taxiholdeplass, og dro hjem til min venninne.

På vei opp trappen til leiligheten hennes, kjente jeg at noe hastet VELDIG.

I de to påfølgende dagene satt jeg stort sett på dass, med en forferdelig diarè. Smertefullt var det også, jeg hadde skikkelig vondt i magen.

Påfølgende mandag gikk jeg til legen, som ble SVÆRT interessert da han hørte hvor jeg hadde spist. Han noterte stedet, og skulle sørge for en videre undersøkelse av hygieneforholdene der....

Jalla-sjappa lå på Kirkeristen i Oslo sentrum, på den siden som vender mot Arkaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Jeg bor og spiser på Oslo øst, og jeg fyller snart tretti og har altså overlevd så lenge..;)

Jeg har aldri hatt trøbbel med dårlig mat her.

Om du tør har jeg et par gode mat-tips for østkantsafari nestegang..;) :

Anarkali. Thv.meyers gt. (nederst) Nyyydelig indisk, billig og rent..

Lille Asia,Markvn for sushi og annet, meget billig og godt!

Birken lunch, Thv.meyer, for kjapp lunch eller snack, den obligatoriske birkenbollen er meget god! (litt mer snuskete ytre, men har eksistert i en årekke og er absolutt safe!)

Dattera til Hagen, Grønlandsleiret, for tapas. Veldig, veldig rent, men litt pricy igjen..Godt!

Og overraskende nok: Qba, Markvn, for mexikanske wraps..De er helt kjempenydelige pluss billige. Omgivelsene(nettkafe) er litt pussige, det overasket mneg at de har god mat der, men det har de altså..

Mere øl kan taes på Parkteateret..

Helt foreksempel. God tur østover! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva dine "mer kjente spiserier" er?

Ut fra lista til helsetilsynet, synes jeg det er vanskelig å trekke noen klar konklusjon om hvilke steder man bør unngå - her finner vi både curry & ketshup, Fru Hagen, Woodstock og Habibi cafe... En kan jo ikke godt spise på bagatelle hver gang heller, og ser vi på lista her så ser jeg ingen grunn til å anta at kaffistova er så mye bedre enn de andre.

Så da får man heller ta sjansen og spise der de har god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ALDRI på noen slike sjapper. Never!

En gang for sju-åtte år siden, ble sulten påtrengende etter en tur på byen en helg. Siden det stort sett bare er jalla-sjapper åpne på den tiden av døgnet, så lokket min venninne meg med inn på et slikt sted. Hennes valg var kebab, jeg satset på en hamburger.

Hamburgeren var grålig i farge, og smakte i det hele tatt emment. Jeg spiste vel ½-parten av den, så klarte jeg ikke mer, og kastet resten. Jeg ble litt småkvalm av smaken.

Jeg takker min skaper for at jeg ikke var SÅÅÅ dritings den natta, at smaksløkene var helt bedøvet. Det ble nemlig min redning.

Fra jalla-sjappa beveget vi oss rett bort til en taxiholdeplass, og dro hjem til min venninne.

På vei opp trappen til leiligheten hennes, kjente jeg at noe hastet VELDIG.

I de to påfølgende dagene satt jeg stort sett på dass, med en forferdelig diarè. Smertefullt var det også, jeg hadde skikkelig vondt i magen.

Påfølgende mandag gikk jeg til legen, som ble SVÆRT interessert da han hørte hvor jeg hadde spist. Han noterte stedet, og skulle sørge for en videre undersøkelse av hygieneforholdene der....

Jalla-sjappa lå på Kirkeristen i Oslo sentrum, på den siden som vender mot Arkaden.

Hm... Dronningen Kebab?

Var det ikke de som var kjent for Oslos beste Kebab en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Lurer på hva dine "mer kjente spiserier" er?

Ut fra lista til helsetilsynet, synes jeg det er vanskelig å trekke noen klar konklusjon om hvilke steder man bør unngå - her finner vi både curry & ketshup, Fru Hagen, Woodstock og Habibi cafe... En kan jo ikke godt spise på bagatelle hver gang heller, og ser vi på lista her så ser jeg ingen grunn til å anta at kaffistova er så mye bedre enn de andre.

Så da får man heller ta sjansen og spise der de har god mat.

Enig.. En kan ikke bekymre seg for alt heller.. Også så mye nydelig mat en går glipp av om en er hysterisk..:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor og spiser på Oslo øst, og jeg fyller snart tretti og har altså overlevd så lenge..;)

Jeg har aldri hatt trøbbel med dårlig mat her.

Om du tør har jeg et par gode mat-tips for østkantsafari nestegang..;) :

Anarkali. Thv.meyers gt. (nederst) Nyyydelig indisk, billig og rent..

Lille Asia,Markvn for sushi og annet, meget billig og godt!

Birken lunch, Thv.meyer, for kjapp lunch eller snack, den obligatoriske birkenbollen er meget god! (litt mer snuskete ytre, men har eksistert i en årekke og er absolutt safe!)

Dattera til Hagen, Grønlandsleiret, for tapas. Veldig, veldig rent, men litt pricy igjen..Godt!

Og overraskende nok: Qba, Markvn, for mexikanske wraps..De er helt kjempenydelige pluss billige. Omgivelsene(nettkafe) er litt pussige, det overasket mneg at de har god mat der, men det har de altså..

Mere øl kan taes på Parkteateret..

Helt foreksempel. God tur østover! :o)

Risikoen er nok mindre på mer kjente restauranter enn på de mindre spisestedene. Men da koster det jo også mer....og maten smaker ikke nødvendigvis like godt:-)

Grip har likevel et poeng. Det de som er ansvarlige for kontrollene selv sier er jo at "De stengte serveringsstedene er i hovedsak enklere spisesteder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Risikoen er nok mindre på mer kjente restauranter enn på de mindre spisestedene. Men da koster det jo også mer....og maten smaker ikke nødvendigvis like godt:-)

Grip har likevel et poeng. Det de som er ansvarlige for kontrollene selv sier er jo at "De stengte serveringsstedene er i hovedsak enklere spisesteder".

Joda. Men jeg har nå iallefall overlevd kebab kl 4 om natta, og jeg klarer ikke helt å jobbe meg opp til de store høyder over kjøkkenhygienen på Oslo øst...

Jeg er sikker på at risikoen for matforgiftning i gjennomsnitt er MYE høyere når en f.eks inntar kjøttkaker laget på kjøkkenet til lettere senile besteforeldre med utpreget respekt for økonomi og paralellt mindre respekt for datostemplinger...

Selv på eget kjøkken er det nok ting som ikke hadde holdt mål, fra tid til annen. Å varme saus på for lav varme er jo en av fy-fyene i restaurantbransjen f.eks. Og hvem gjør ikke det hjemme fra tid til annen?

Det medfører en viss risiko å leve, generellt.

Men dette er kanskje et ubehagelig tema? Var det ikke du som lå langflat i sommer med heavy matforgiftning:-I?

DET hørtes ikke gøy ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hva dine "mer kjente spiserier" er?

Ut fra lista til helsetilsynet, synes jeg det er vanskelig å trekke noen klar konklusjon om hvilke steder man bør unngå - her finner vi både curry & ketshup, Fru Hagen, Woodstock og Habibi cafe... En kan jo ikke godt spise på bagatelle hver gang heller, og ser vi på lista her så ser jeg ingen grunn til å anta at kaffistova er så mye bedre enn de andre.

Så da får man heller ta sjansen og spise der de har god mat.

Nei, ikke nødvendigvis Bagatelle, men det er jo flere andre bra restauranter. Når man spiser i Oslo en gang annen hver uke eller så, spiller det jo ingen rolle om hovedretten koster 120 eller 300 kroner. Øllen koster kanskje noe mer, men vin får man stort sett til 3-400 kroner flaska alle steder.

Så jeg foretrekker å betale litt ekstra - gjerne med tøyservietter og hvit duk dertil - og slik også prioritere helsen.

Man må ikke tenke på penger hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor og spiser på Oslo øst, og jeg fyller snart tretti og har altså overlevd så lenge..;)

Jeg har aldri hatt trøbbel med dårlig mat her.

Om du tør har jeg et par gode mat-tips for østkantsafari nestegang..;) :

Anarkali. Thv.meyers gt. (nederst) Nyyydelig indisk, billig og rent..

Lille Asia,Markvn for sushi og annet, meget billig og godt!

Birken lunch, Thv.meyer, for kjapp lunch eller snack, den obligatoriske birkenbollen er meget god! (litt mer snuskete ytre, men har eksistert i en årekke og er absolutt safe!)

Dattera til Hagen, Grønlandsleiret, for tapas. Veldig, veldig rent, men litt pricy igjen..Godt!

Og overraskende nok: Qba, Markvn, for mexikanske wraps..De er helt kjempenydelige pluss billige. Omgivelsene(nettkafe) er litt pussige, det overasket mneg at de har god mat der, men det har de altså..

Mere øl kan taes på Parkteateret..

Helt foreksempel. God tur østover! :o)

Takk for en utfyllende og bra liste. Hvis du har klart deg gjennom besøk på disse, er det vel sjanse for at også jeg kan klare meg bra. Hvis du da ikke har opparbeidet resistens mot svineriet.

(Problemet er selvsagt at jeg senere i kveld har glemt de stedene du nevner, og derfor må holde fast ved min konklusjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indisk og Indonesisk mat er kryddret sterkt av bakteriemessige årsaker etter det jeg har skjønt. De har jo ikke like gode forhold for konservering (eller hva det heter) der nede. Dersom disse innvandrerne benytter seg av gammeldags teknologi (feite doser med krydder) i kombinasjon med moderne vestelig teknologi (såpe og kjølerom) taler alt for at Indiske og indonesiske reaturanter har dobbel back up i Norge. Der kam man altså trygt spise. Araber- og Afrikarestaurantene lagrer smuglerkjøttet sitt på dass og unngår sterkt krydder. De oppfyller derfor ingen av disse premissene. Et besøk på slike restauranter kan ende i døden.

Forøvrig er det sjokkerende å se hvor godt innvolverte off.instanser samarbeider i dette spørsmålet; snut, sprut, næringsmiddeltilsyn og kommune. Det gir resultater.

Jeg bare nevner at hvis du er i markedet etter MB 200 K+ Classic er pris leveret vestkysten 502.500,-

Av dette er 150.043 ren avgift og 68.217 er mva.

Altså; av en pris på 502.500 går kr. 218.350 rett i statskassa.

Jeg synes jeg bør nevne dette, som i sin natur er et grovt overgrep mot borgerne som jo har behov for transport.

Husk også på at dette er "rimelig", sidan vi snakker om en kompressormotor på 1,8 liter.

Går du opp til første skikkelige maskin (E240) er tallene hhv 591.800 og 287.000 i avgift. Bilen koster til kunde altså 304.800 hvis det ikke hadde vært for statens klepto-pølser. Da kunne selv en kommuneansatt kjøpt en slik. Bittert å tenke på, og grunn nok til å bli forbannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Jeg spiser ALDRI på noen slike sjapper. Never!

En gang for sju-åtte år siden, ble sulten påtrengende etter en tur på byen en helg. Siden det stort sett bare er jalla-sjapper åpne på den tiden av døgnet, så lokket min venninne meg med inn på et slikt sted. Hennes valg var kebab, jeg satset på en hamburger.

Hamburgeren var grålig i farge, og smakte i det hele tatt emment. Jeg spiste vel ½-parten av den, så klarte jeg ikke mer, og kastet resten. Jeg ble litt småkvalm av smaken.

Jeg takker min skaper for at jeg ikke var SÅÅÅ dritings den natta, at smaksløkene var helt bedøvet. Det ble nemlig min redning.

Fra jalla-sjappa beveget vi oss rett bort til en taxiholdeplass, og dro hjem til min venninne.

På vei opp trappen til leiligheten hennes, kjente jeg at noe hastet VELDIG.

I de to påfølgende dagene satt jeg stort sett på dass, med en forferdelig diarè. Smertefullt var det også, jeg hadde skikkelig vondt i magen.

Påfølgende mandag gikk jeg til legen, som ble SVÆRT interessert da han hørte hvor jeg hadde spist. Han noterte stedet, og skulle sørge for en videre undersøkelse av hygieneforholdene der....

Jalla-sjappa lå på Kirkeristen i Oslo sentrum, på den siden som vender mot Arkaden.

hehe, er det ikke det stedet som ble tatt for å ha sæd i kebaben? ;)

Har du ikke mage for å spise junk-food, så hold deg til kjøttkaker hjemme. Gammelt jungelord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ser ikke poenget

Jeg spiser aldri mer på slike resturanter. Jeg har spist kebab bare en gang på en litt lurvete sjappe. Heldigvis ble jeg ikke syk. Men tingen er at folk glemmer så fort. For eksempel nå som det står om dette i avisene, så skyr folk slike sjapper. Men... etter noen måneder er det mer og mer glemt og mange går innom slike sjapper igjen.

Jeg vet om et sted der det ble funnet sædrester i kebaben. Den sjappa ble stengt i en periode før den åpnet igjen med andre eiere. Men eierne var i slekt med de som hadde hatt den før. Folk unngikk dette stedet i en kort periode... deretter vips fullt av folk igjen.

Æsj! Noen har hukommelse som en gullfisk.

Hvorfor i all verden puttes det sæd i mat?!??

Skjønner ikke helt vitsen med det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva de het, men hele stedet så litt suspekt ut.

Var det den bittelille sjappa på toppen av trappen, der det er et par bord utenfor? Innendørs er det bare plass til å stå for å bestille? Eller var det den store rett nedenfor trappen ved siden av, med sitteplass inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det den bittelille sjappa på toppen av trappen, der det er et par bord utenfor? Innendørs er det bare plass til å stå for å bestille? Eller var det den store rett nedenfor trappen ved siden av, med sitteplass inne?

Bittelille sjappa, hvor man må stå og bestille inne, og så sette seg ved et av de to (?) bordene utenfor.

Åssen det? Har du vært der? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...