Gå til innhold

Jalla-restauranter


Grip

Anbefalte innlegg

Arabiske resturanter? Har ikke sett så mange, derimot så har jeg vært på mange andre. Kjøtt mørnes kjempebra i bagasjerommet på en gammel Mercedes. Mor Norge resturanter greier aldri å matche dette, til det er reglene for strenge.

Ute i verden er det en rartitet at folk blir matforgiftet på de beste hotellene, mens mat fra "hole in the wall" går kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor og spiser på Oslo øst, og jeg fyller snart tretti og har altså overlevd så lenge..;)

Jeg har aldri hatt trøbbel med dårlig mat her.

Om du tør har jeg et par gode mat-tips for østkantsafari nestegang..;) :

Anarkali. Thv.meyers gt. (nederst) Nyyydelig indisk, billig og rent..

Lille Asia,Markvn for sushi og annet, meget billig og godt!

Birken lunch, Thv.meyer, for kjapp lunch eller snack, den obligatoriske birkenbollen er meget god! (litt mer snuskete ytre, men har eksistert i en årekke og er absolutt safe!)

Dattera til Hagen, Grønlandsleiret, for tapas. Veldig, veldig rent, men litt pricy igjen..Godt!

Og overraskende nok: Qba, Markvn, for mexikanske wraps..De er helt kjempenydelige pluss billige. Omgivelsene(nettkafe) er litt pussige, det overasket mneg at de har god mat der, men det har de altså..

Mere øl kan taes på Parkteateret..

Helt foreksempel. God tur østover! :o)

Birken? Der har jeg lunchet regelmessig. Den var det tyrkere som drev, ene veggen var en tapet med bilde av en eller annen tyrkisk strand. Det bildet overlevde ikke han grekeren som tok over. Jeg flirte godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelille sjappa, hvor man må stå og bestille inne, og så sette seg ved et av de to (?) bordene utenfor.

Åssen det? Har du vært der? :-)

Om jeg har VÆRT der?! Det er jo min favorittkebabsjappe! Jeg har spist der regelmessig siden jeg var fjortiss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Hvorfor i all verden puttes det sæd i mat?!??

Skjønner ikke helt vitsen med det....

Nei normale mennesker ser nok ikke vitsen med å putte sæd i mat. Men de var nok ikke helt god i toppen de som gjorde det. Tror de gjorde det kun mot enkelte norske som kjøpte kebab der. Det var da det ble oppdaget.

Æsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare nevner at hvis du er i markedet etter MB 200 K+ Classic er pris leveret vestkysten 502.500,-

Av dette er 150.043 ren avgift og 68.217 er mva.

Altså; av en pris på 502.500 går kr. 218.350 rett i statskassa.

Jeg synes jeg bør nevne dette, som i sin natur er et grovt overgrep mot borgerne som jo har behov for transport.

Husk også på at dette er "rimelig", sidan vi snakker om en kompressormotor på 1,8 liter.

Går du opp til første skikkelige maskin (E240) er tallene hhv 591.800 og 287.000 i avgift. Bilen koster til kunde altså 304.800 hvis det ikke hadde vært for statens klepto-pølser. Da kunne selv en kommuneansatt kjøpt en slik. Bittert å tenke på, og grunn nok til å bli forbannet.

Jeg fikk ikke sove av dirrende harme i natt. Hva med den nye BMW 5-serie? Den er ganske flott og har en brukbar maskin. På Top Gear (BBC) testet de prestisjebilene, men interessant nok ble både Audi, Jaguar og BMW skrotet til fordel for Merc'en. De andre bilene var like gode, men det var Mercedes som tross alt fant opp kvalitet og comfort. Reporteren mente derfor at de andre merkene måtte lage biler som var 10-ganger så gode om de skulle hamle opp med Daimler. Et interessant perspektiv på kvalitet, prestisje og merkevarebygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men jeg har nå iallefall overlevd kebab kl 4 om natta, og jeg klarer ikke helt å jobbe meg opp til de store høyder over kjøkkenhygienen på Oslo øst...

Jeg er sikker på at risikoen for matforgiftning i gjennomsnitt er MYE høyere når en f.eks inntar kjøttkaker laget på kjøkkenet til lettere senile besteforeldre med utpreget respekt for økonomi og paralellt mindre respekt for datostemplinger...

Selv på eget kjøkken er det nok ting som ikke hadde holdt mål, fra tid til annen. Å varme saus på for lav varme er jo en av fy-fyene i restaurantbransjen f.eks. Og hvem gjør ikke det hjemme fra tid til annen?

Det medfører en viss risiko å leve, generellt.

Men dette er kanskje et ubehagelig tema? Var det ikke du som lå langflat i sommer med heavy matforgiftning:-I?

DET hørtes ikke gøy ut!

Det var IKKE gøy nei. Det viste seg at jeg hadde fått salmonella - fra Tsjekkia.

Jeg ble forholdsvis raskt bra, men det var nok bare flaks. Må fremdeles levere inn en siste prøve for å tilfredsstille helsemyndighetene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke sove av dirrende harme i natt. Hva med den nye BMW 5-serie? Den er ganske flott og har en brukbar maskin. På Top Gear (BBC) testet de prestisjebilene, men interessant nok ble både Audi, Jaguar og BMW skrotet til fordel for Merc'en. De andre bilene var like gode, men det var Mercedes som tross alt fant opp kvalitet og comfort. Reporteren mente derfor at de andre merkene måtte lage biler som var 10-ganger så gode om de skulle hamle opp med Daimler. Et interessant perspektiv på kvalitet, prestisje og merkevarebygging.

Jeg har engasjert meg i diskusjonen omkring nye 5-serie og nye E-serie. De fleste er jo unisont enige om at 5-serie har bedre kjøreegenskaper, er tightere og mer sporty. E-serie får godord for sin komfort, limousine-følelse og klasse.

Helt til jeg leste siste nummer av Drive som var meget har i kritikken av 5-serie. Tvask, ufølsom, krenger, problemer med slalomøvelser etc. De testet mot E-serie (dog med sportsunderstell (ca 4500)) og fant E-serie overlegen.

Så da er man like langt, selv om jeg egentlig fant argumenter jeg søkte etter, siden jeg er meget svak for nye E-serie.

....

PS.

Bladet Drive har jeg ikke kjøpt så mange ganger, og kjenner ikke kvaliteten i arbeidet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indisk og Indonesisk mat er kryddret sterkt av bakteriemessige årsaker etter det jeg har skjønt. De har jo ikke like gode forhold for konservering (eller hva det heter) der nede. Dersom disse innvandrerne benytter seg av gammeldags teknologi (feite doser med krydder) i kombinasjon med moderne vestelig teknologi (såpe og kjølerom) taler alt for at Indiske og indonesiske reaturanter har dobbel back up i Norge. Der kam man altså trygt spise. Araber- og Afrikarestaurantene lagrer smuglerkjøttet sitt på dass og unngår sterkt krydder. De oppfyller derfor ingen av disse premissene. Et besøk på slike restauranter kan ende i døden.

Forøvrig er det sjokkerende å se hvor godt innvolverte off.instanser samarbeider i dette spørsmålet; snut, sprut, næringsmiddeltilsyn og kommune. Det gir resultater.

Etter at politiet etc. hadde stengt 19 (?) steder, stod der i kveld fram en innehaver og mente at stengingen av hans restaurant var renhekla rasisme fra politiets side.

Tidligere hadde en vi en morsom sak da en svart spiller fra Sogndal (notorisk grisespiller) ble utvist og etterpå uttalte at årsaken var ren rasisme.

Snakker om å benytte seg av egen hudfarge i forretningsøyemed. Neste gang jeg blir tatt i fartskontroll skal jeg henvise til min hvite hudfarge og be om at boten frafalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor og spiser på Oslo øst, og jeg fyller snart tretti og har altså overlevd så lenge..;)

Jeg har aldri hatt trøbbel med dårlig mat her.

Om du tør har jeg et par gode mat-tips for østkantsafari nestegang..;) :

Anarkali. Thv.meyers gt. (nederst) Nyyydelig indisk, billig og rent..

Lille Asia,Markvn for sushi og annet, meget billig og godt!

Birken lunch, Thv.meyer, for kjapp lunch eller snack, den obligatoriske birkenbollen er meget god! (litt mer snuskete ytre, men har eksistert i en årekke og er absolutt safe!)

Dattera til Hagen, Grønlandsleiret, for tapas. Veldig, veldig rent, men litt pricy igjen..Godt!

Og overraskende nok: Qba, Markvn, for mexikanske wraps..De er helt kjempenydelige pluss billige. Omgivelsene(nettkafe) er litt pussige, det overasket mneg at de har god mat der, men det har de altså..

Mere øl kan taes på Parkteateret..

Helt foreksempel. God tur østover! :o)

Det er jo ikke så rart at du aldri blir dårlig. Sannsynligvis er du full av alkohol, og sprit dreper som kjent bakterier.

Ergo er du safe :)

Men Grip har et poeng. Det er nesten så man mister lysten til å spise ute.

Det er flott at man har begynt å fokusere på galskapen i rastaurantbransjen, men det er skremmende å se hvor omfattende problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Birken? Der har jeg lunchet regelmessig. Den var det tyrkere som drev, ene veggen var en tapet med bilde av en eller annen tyrkisk strand. Det bildet overlevde ikke han grekeren som tok over. Jeg flirte godt av det.

Det bildet var nok før min tid som løkkabeboer, kan ikke huske det..:o)

Men jeg luncher regelmessig på Birken, bolle med feta og spinat er en klassiker en ikke går fort lei av..!

Når bodde du på løkka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor og spiser på Oslo øst, og jeg fyller snart tretti og har altså overlevd så lenge..;)

Jeg har aldri hatt trøbbel med dårlig mat her.

Om du tør har jeg et par gode mat-tips for østkantsafari nestegang..;) :

Anarkali. Thv.meyers gt. (nederst) Nyyydelig indisk, billig og rent..

Lille Asia,Markvn for sushi og annet, meget billig og godt!

Birken lunch, Thv.meyer, for kjapp lunch eller snack, den obligatoriske birkenbollen er meget god! (litt mer snuskete ytre, men har eksistert i en årekke og er absolutt safe!)

Dattera til Hagen, Grønlandsleiret, for tapas. Veldig, veldig rent, men litt pricy igjen..Godt!

Og overraskende nok: Qba, Markvn, for mexikanske wraps..De er helt kjempenydelige pluss billige. Omgivelsene(nettkafe) er litt pussige, det overasket mneg at de har god mat der, men det har de altså..

Mere øl kan taes på Parkteateret..

Helt foreksempel. God tur østover! :o)

Har du ikke vært på Sofra? De har verdens beste sigarabørek fyllt med fetaost :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Har du ikke vært på Sofra? De har verdens beste sigarabørek fyllt med fetaost :o)

Det har jeg!:o)

Det er nyyydelig mat der, og en stygg forglemmelse av meg å ikke ha den på listen..

det finnes sikkert flere også, var litt rask..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birken? Der har jeg lunchet regelmessig. Den var det tyrkere som drev, ene veggen var en tapet med bilde av en eller annen tyrkisk strand. Det bildet overlevde ikke han grekeren som tok over. Jeg flirte godt av det.

Der var vi mye også.

Så åpnet de flere steder, i alle fall i underetasjen på paleet. Og så var de plutselig borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke sove av dirrende harme i natt. Hva med den nye BMW 5-serie? Den er ganske flott og har en brukbar maskin. På Top Gear (BBC) testet de prestisjebilene, men interessant nok ble både Audi, Jaguar og BMW skrotet til fordel for Merc'en. De andre bilene var like gode, men det var Mercedes som tross alt fant opp kvalitet og comfort. Reporteren mente derfor at de andre merkene måtte lage biler som var 10-ganger så gode om de skulle hamle opp med Daimler. Et interessant perspektiv på kvalitet, prestisje og merkevarebygging.

A propos 5-serie. Jeg sliter litt med interiøret:

Hvis du går inn på bmw.no og klikker på nye 5-serie får du bilde av interiøret/dashbordet.

Jeg sliter litt med dette, blir liksom ikke fortrolig med det. Spesielt reagerer jeg på midtpartiet over luftdysene i midten. Det er noe som ikke stemmer, noen linjer som brytes på feil måte. Konsollen med gearspaken er også noe disharmonisk ved første øyekast. Jeg er nesten litt beskjemmet, men må likevel innrømme det.

Lyver bildene litt, eller er det bare meg det er noe galt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A propos 5-serie. Jeg sliter litt med interiøret:

Hvis du går inn på bmw.no og klikker på nye 5-serie får du bilde av interiøret/dashbordet.

Jeg sliter litt med dette, blir liksom ikke fortrolig med det. Spesielt reagerer jeg på midtpartiet over luftdysene i midten. Det er noe som ikke stemmer, noen linjer som brytes på feil måte. Konsollen med gearspaken er også noe disharmonisk ved første øyekast. Jeg er nesten litt beskjemmet, men må likevel innrømme det.

Lyver bildene litt, eller er det bare meg det er noe galt med?

Linjene brytes i stedet for å følge den klassiske buen. Det tror jeg kan være en fordel m.h.t skygge. Totalt sett liker jeg interiøret, men dette er hakket bedre - mer arrogant liksom:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=93933&bid=2

Her er noe annet kult:

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/10/01/379875.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...