arrproblemer Skrevet 28. september 2003 Skrevet 28. september 2003 Spørsmål på vegne av min far (nå 71 år) som gjennomgikk en "bypas" operasjon i juni 2001. Selve operasjonen var "vellykket", men han har mye og store smerter både i selve brystområdets bløtvev samt i arret etter operasjonen. Han ble derfor reoperert i selve arret i oktober 2002 uten at dette resulterte i noen forbedring av tilstanden. I selve arret danner det seg dertil også tidvis betennelse i opphovnede klumper/poser som oppstår på forskjellige steder i arret. Etter reoperasjonen har han fått diagnosen "hypertrofisk kelloid" som forklaring på problemene med arret. Problemene er altså tosidig: 1) smerter tilknyttet selve arret og som er av en slik karakter at selv det å ha en skjorte inntil arret/kroppen medfører smerter. 2) smerter i selve brystområdets bløtvev som "stråler, stikker og verker" med varierende intensitet. Begge inngrepene ble gjennomført ved på Haukeland sykehus. Dette forringer selvfølgelig både livskvalitet samt hindrer adekvat fysisk rehabilitering! Har digitalt bilde kan si noe om arrets beskaffenhet. Er dette vanlig og er det noe som kan gjøres for at han skal få en mindre smertefull hverdag??? På forhånd takk fra fortvilet og forhåpningsfull datter! 0 Siter
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 29. september 2003 Skrevet 29. september 2003 Svar til Arrproblemer. Kelloid-dannere kan i noen grad få plager etter operasjoner, fordi arrvevet blir dannet i alt for stor grad, og av og til kelloid med nerver som kan gi smerter. Imidlertid er din fars plager langt utenfor det vi ser til vanlig. Jeg regner med at reoperasjonen for arrsmertene ble gjort etter nøye vurdering av hvorvidt årsaken til plagene var å finne i selve arrvevet og hans tendens til kelloid-dannelse. Jeg presiserer dette fordi vi ikke så sjelden ser pasienter som har en reaksjon på de suturer ("sting") som er brukt på å fiksere brystbenet ved avsluttet bypass-operasjon. Vanligvis brukes det "tråder" av en metall-legering til dette, enkelte klinikker har brukt fiksering med kunststoff-suturer. Noen ganger kan det være en form for "allergisk" reaksjon på selve suturstoffet/metallet. Andre ganger kan det være en mekanisk effekt av at metall-knuten irriterer lokalt. Jeg går ut fra at kollegene på Haukeland har vurdert disse mulighetene,men ville likevel nevne dem. Ved smertefulle kellloider er det forsøkt mange behandlingsmetoder, bl.a. bestråling. Jeg antar at hudleger eller nevrologer vil være de nærmeste å spørre om dette. 0 Siter
arrproblemer Skrevet 29. september 2003 Forfatter Skrevet 29. september 2003 Svar til Arrproblemer. Kelloid-dannere kan i noen grad få plager etter operasjoner, fordi arrvevet blir dannet i alt for stor grad, og av og til kelloid med nerver som kan gi smerter. Imidlertid er din fars plager langt utenfor det vi ser til vanlig. Jeg regner med at reoperasjonen for arrsmertene ble gjort etter nøye vurdering av hvorvidt årsaken til plagene var å finne i selve arrvevet og hans tendens til kelloid-dannelse. Jeg presiserer dette fordi vi ikke så sjelden ser pasienter som har en reaksjon på de suturer ("sting") som er brukt på å fiksere brystbenet ved avsluttet bypass-operasjon. Vanligvis brukes det "tråder" av en metall-legering til dette, enkelte klinikker har brukt fiksering med kunststoff-suturer. Noen ganger kan det være en form for "allergisk" reaksjon på selve suturstoffet/metallet. Andre ganger kan det være en mekanisk effekt av at metall-knuten irriterer lokalt. Jeg går ut fra at kollegene på Haukeland har vurdert disse mulighetene,men ville likevel nevne dem. Ved smertefulle kellloider er det forsøkt mange behandlingsmetoder, bl.a. bestråling. Jeg antar at hudleger eller nevrologer vil være de nærmeste å spørre om dette. Takk for raskt svar - skulle gjerne kunne sende et bilde som illustrerer de store problemene bedre - er det noen mulighet for at jeg kan gjøre det? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.