Gå til innhold

"Rar" menstruasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Emma-pia

Hei! Jeg er en jente på 26 år som nylig har sluttet med p-pillene (ca 2 mnd siden).Min mann og jeg ønsker oss veldig barn og jobber med saken. Etter jeg sluttet med pillene (har brukt dem i 7 år), har mensen oppført seg litt "rart". Da jeg gikk på pillene var mensen som en klokke, og varte som regel i 5 dager. Første mens etter jeg sluttet varte kun i 3 dager, og jeg gikk 1 1/2 uke over vanlig tid. Det var en heller liten blødning som kom. Andre gang (for ca en uke siden), så varte den kun i 2 dager og det var ingen skikkelig blødning. Jeg har tatt en graviditetstest og den var negativ. Kan vel også nevne at jeg drev med toppidrett tidligere (la oppi vår), mulig at dette også påvirker?

Det jeg lurer på er om jeg bør sjekke dette hos fastlegen min eller om det er normalt at det tar litt tid før mensen kommer inn i "rutinen" igjen? Det som gjør det hele litt vanskelig er å vite når man har eggløsning. Noen gode tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/121529-rar-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har hatt to menstruasjoner siden du sluttet med p-pillen. Den første kom litt senere enn ventet, og det er vanlig at første syklus er forlenget da 'systemet' skal komme i orden igjen. Det jeg kan regne ut kom neste menstruasjon til ventet tid, altså ca 28 dager etter forrige. Dine blødninger er svakere enn med pillen og det er litt uvanlig, for p-pillen gir vanligvis svakere menstruasjon. Det viktigste er imidertid regelmessigheten, mengden betyr ikke noe videre. Du kan regne med at eggløsningen finner sted ca 14 dager før menstruasjonen starter, og det er mulighet for graviditet ved samleie i seks dager som avsluttes eggløsningsdagen eller neste dag. Samleie 2-3 ganger per uke er tilstrekkelig, og da behøver man ikke ta hensyn til syklus.

Hvis dere ikke har oppnådd graviditet innen 12 måneder, kan dere oppsøke lege. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS den tidligere trening spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/121529-rar-menstruasjon/#findComment-736413
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Emma pia

Du har hatt to menstruasjoner siden du sluttet med p-pillen. Den første kom litt senere enn ventet, og det er vanlig at første syklus er forlenget da 'systemet' skal komme i orden igjen. Det jeg kan regne ut kom neste menstruasjon til ventet tid, altså ca 28 dager etter forrige. Dine blødninger er svakere enn med pillen og det er litt uvanlig, for p-pillen gir vanligvis svakere menstruasjon. Det viktigste er imidertid regelmessigheten, mengden betyr ikke noe videre. Du kan regne med at eggløsningen finner sted ca 14 dager før menstruasjonen starter, og det er mulighet for graviditet ved samleie i seks dager som avsluttes eggløsningsdagen eller neste dag. Samleie 2-3 ganger per uke er tilstrekkelig, og da behøver man ikke ta hensyn til syklus.

Hvis dere ikke har oppnådd graviditet innen 12 måneder, kan dere oppsøke lege. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS den tidligere trening spiller ingen rolle.

Hei Mette!

Takk for svar! Etter ditt svar så var jeg rimelig beroliget da alt tilsynelatende var normalt. Nå viser det seg i etterkant av siste mens, så gikk det et par uker og så kom mensen igjen. Nå var den mer "normal" enn de forrige to gangene. Bløndningene var mer som vanlig, og alt virket ok, men nå har den vart i en og en halv uke, og siden søndag så har det vært rimelig kraftige blødninger. Jeg lurer på om dette er noe jeg bør sjekke med fastlegen min eller er det normalt etter man har sluttet med p-piller dette også? Mulig jeg bekymrer meg for ingenting.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/121529-rar-menstruasjon/#findComment-751555
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...