Gå til innhold

Anafylaktisk sjokk

Anbefalte innlegg

tada1365380583
Skrevet

Jeg var hos øyelege på et sykehus her om dagen og fikk utført en undersøkelse. Legen dryppet først en type øyedråper som ble benyttet i forbindelse med å sjekke trykket, deretter en annen type som utvider pupillene (Metaoxedin og Cyklopentalat). Umiddelbart etter at jeg ble eksponert for den siste typen øyedråper,begynte jeg å føle meg rar i halsen. Jeg hovnet opp og fikk etterhvert store problemer med å puste. Det tok litt tid før jeg sa fra om dette, da jeg ikke skjønte hva som skjedde med en gang. Legen var ikke lenger i nærheten, da jeg skulle vente på at dråpene virket før han foretok noen videre undersøkelse. Jeg fikk følelsen av at jeg måtte hoste opp noe/ kaste opp og gikk på toalettet.Så gikk det plutselig opp for meg at jeg hovnet ganske fort opp i halsen og fikk kontaktet en sykepleier som igjen kontaktet legene. Det ble selvfølgelig ganske mye styr, for jeg pustet ikke lett, og de målte blodtrykk og fant fram adrenalin. Men så snudde det, heldigvis, og jeg fikk pustet lettere. Fikk noe antihistaminer, men de droppet heldigvis adrenalinet.Ble hentet av ambulanse og lagt inn til observasjon et par timer. Har vært helt fin etterpå, bortsett fra at jeg har vært umenneskelig sliten.

Var jeg på vei til å få anafylaktisk sjokk - er det noen forholdsregler jeg burde ta etter dette?

Fortsetter under...

smilejenta1365380585
Skrevet

Hei!

JJeg har hatt mange anafylaktiske sjokk, og jeg kan fortelle deg at jeg har blitt vanvittig sliten i tiden etterpå, men at det går over etterhvert.

Når det gjelder forhåndsregler, syns jeg at du må få testet deg. I mitt tilfelle klarer de ikke å si hva det akkurat er som utløser sjokket, men det er konstantert hyperallergi.

I tillegg så MÅ du si ifra om denne episoden når det er aktuelt å gi deg medisiner senere, slik at det er mindre sjanse for at det skjer igjen. Selv om det virker helt uvesentlig, så SI IFRA! Det er bedre å si det en gang for mye enn en gang for lite!

LYKKE TIL! :)

Skrevet

Høres ut som anafylatisk sjokk. Merkelig om ikke sykehuset sa noe.. Men du bør finne ut hva slag middel øyelegen brukte, så du vet det til neste gang du behøver den type behandling.

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi
Skrevet

Kjære tada

Anafylaktisk sjokk kan utløses av forskjellige typer medikamenter, deriblandt lokalbedøvende midler. Anafylaktisk sjokk starter ofte som kløe i hendene og under fotsålene og fortsetter med elveblestliknende utslett, hevelser i ansiktet og i svelget og pustebesvær. Det som kjennetegner en fullt utviklet anafylaksi er organer i hele kroppen er involvert og blodtrykket faller. Adrenalin er førstevalg som behandling, deretter antihistaminer og kortison.

Hvis man en gang har hatt et begynnende anafylaktisk sjokk er det viktig å gjøre oppmerksom på det ved alle typer lege- og tannlegebehandling. På Haukeland sykehus i Bergen er det et prosjekt hvor man undersøker på legemiddelallergier. De som har hatt begynnende sjokk etter medikamenter kan få en henvisning dit for videre undersøkelser av utløsende årsaker.

Det kan være riktig å få opplæring i bruk av en adrenalinpenn og bære en slik med seg hvis man har hatt slike alvorlige reaksjoner.

Det er helt naturlig at man får en reaksjon med tretthet/slitenhet etter å ha hatt et begynnende anafylaktisk sjokk. Hele kroppen har vært utsatt for en alvorlig stressreaksjon.

Skrevet

Hei!

JJeg har hatt mange anafylaktiske sjokk, og jeg kan fortelle deg at jeg har blitt vanvittig sliten i tiden etterpå, men at det går over etterhvert.

Når det gjelder forhåndsregler, syns jeg at du må få testet deg. I mitt tilfelle klarer de ikke å si hva det akkurat er som utløser sjokket, men det er konstantert hyperallergi.

I tillegg så MÅ du si ifra om denne episoden når det er aktuelt å gi deg medisiner senere, slik at det er mindre sjanse for at det skjer igjen. Selv om det virker helt uvesentlig, så SI IFRA! Det er bedre å si det en gang for mye enn en gang for lite!

LYKKE TIL! :)

Jeg har hatt flere allergiske sjokk ovenfor ulike medikamenter; petidin, noskapin, afipran/primperan, mykomust og to typer antibiotika.

Aner ikke hvorfor jeg reagerer på så mange....

Går til vanlig med en adrenalin sprøyte/epi penn på meg + et kort hvor legemiddel allergiene mine er ført opp.

Det gir en viss trygghet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...