Gå til innhold

Ny feig terroraksjon mot Israelere


Goliath

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=79186

Så lenge det finnes palestinske organisasjoner som aktivt støtter slike handlinger som dette, og de palestinske myndighetene ikke ønsker å foreta seg noe annet enn å muntlig fordømme det - så har vel ikke Israel noe annet valg enn å gå enda hardere til verks i fremtiden?

Ei heller andre land i regionen ser ut til å ønske en fredlig løsning overfor Israel, siden bl.annet Syria også ser ut til å støtte terroristene.

Jeg regner med at Syria ballanserer på en knivsegg nå, og jeg tror ikke Israel tåler så mange slike aksjoner til før det virkelig smeller i midtøsten.

Det er umulig å løse dette uten å gå hardt til verks. Israel bør gjøre to ting. Det ene er å trekke seg ut av de siste års okkuperte områder, og det andre er å samtidig vise en absolutt nulltoleranse overfor de militante palestinske organisasjonene og samtidig kreve at de palastinske myndighetene faktisk gjør det samme - med alle midler tilgjengelig.

Sansynligvis må det til en tilnærmet "full krig" i området før det kan gå den "riktige" veien.....desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har vel ikke Israelerne vært spesielt 'snille' heller - men disse selvmordsaksjonene har jeg null forståelse for.

Tror hatet sitter så dypt der at de ikke klarer å løse det på en fredelig måte.

Mon tro hva som hadde vært situasjonen idag hvis ikke USA er så pro Israel forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det dessverre går mot "full krig" før noe bedre kan vokse fram.

Jeg beundrer israelerne for denne "fanatiske" tålmodigheten.

Som et tankeeksperiment kan man forestille seg at en muslimaraber sprenger 19 mennesker til døde i en restaurant i Oslo, hvorav flere barn.

Jeg tror nordmenn hadde blitt rammet av kollektivt primalraseri og at det fan ikke hadde vært en araber å se gatelangs på flere år. Dette uavhengig av de såkalte "årsaker" til at araberen valgte denne terrorformen.

Arafat synger på siste verset. Han blir garantert tatt av dage med første. Dette vil spisse konflikten ytterligere og det endelige oppgjøret vil rykke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke Israelerne vært spesielt 'snille' heller - men disse selvmordsaksjonene har jeg null forståelse for.

Tror hatet sitter så dypt der at de ikke klarer å løse det på en fredelig måte.

Mon tro hva som hadde vært situasjonen idag hvis ikke USA er så pro Israel forresten.

Nei - Israelerne har også sine "svin på skogen", men noe av det kan jeg faktisk forstå med tanke på den situasjonen de er i.

Og som deg så tror heller ikke jeg det er mulig å løse dette på en fredlig måte.

"Mon tro hva som hadde vært situasjonen idag hvis ikke USA er så pro Israel forresten."

Hvis ikke Israel hadde hatt støtte fra USA på et tidlig tidspunkt (våpen/økonomisk), så hadde vel de andre midt-østen statene utslettet Israel.

Hadde ikke Israel fremdeles følt en sterk avhengighet til USA de siste år, så hadde vel Israel "utslettet" palestinerne - og muligens samtidig gått til full krig mot Syria mm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke Israelerne vært spesielt 'snille' heller - men disse selvmordsaksjonene har jeg null forståelse for.

Tror hatet sitter så dypt der at de ikke klarer å løse det på en fredelig måte.

Mon tro hva som hadde vært situasjonen idag hvis ikke USA er så pro Israel forresten.

..da hadde israel vært utslettet.

Det var Arafat og PLO sitt uttalte mål, å utslette Israel og jødene. Inntil Osloavtalen, da strøk han det fra PLO sitt charter, noe vi vet han fikk fredspris for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...