Gå til innhold

Akne og mageproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med akne særlig ved hake/munnpartiet av ansiktet siden jeg var 13. I dag er jeg 29. Jeg fikk i flere år Tetracyclin som hjalp meg veldig, men aldri gjorde slutt på plagene. Derimot fikk jeg mye problemer med luft i magen og sluttet med medisinene. Jeg har i dag problemer med luft i magen, samtidig som akne- problemene ikke har gitt seg. En hudlege har snakket om en meget sterk kur mot akneproblemene, men jeg synes det er litt drastisk når vi tross alt snakker om et veldig lokalt sted på kroppen, altså hake/ munnparti. Hva bør jeg gjøre med akne/ mageproblemene?

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

mange har god effekt på acne med en hudkrem som heter Differin. Tablettkurer brukes oftest hvis man har problemer andre steder på kroppen også, f.eks på ryggen. Luft i magen kan ha mange årsaker, det er ikke sikkert det har noe med antibiotikaen å gjøre. Du bør spise regelmessig, unngå stramme klær og mye sitting. Du bør også redusere inntak av gassdannende mat, f.eks kål og salater. Noen har effekt av å redusere melk og glutenholdig mel en periode. Noen har også effekt av fiber ( eks vi-siblin, fåes på apotek ) iblandet Biola-melk morgen og kveld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...