odd-bra12 Skrevet 8. oktober 2003 Skrevet 8. oktober 2003 Jeg har en stund nå hatt såre og rennende øyne(ikke konstant, veldeg opp og ned) jeg har også litt nedsatt syn, ikke mye og ikke direkte i form av uklarhet, det er litt vanskelig å forkare. overfater på omgivelsene rundt meg er urolige og hvis jeg ser nøye mot noe lyst, kan jeg så vidt skimte små prikker som beveger seg, men som sagt er det veldig svakt. Spørsmålet mitt er: er det farlig kan jeg miste synet eller er det noe som går over. Håper noen kan svare meg er veldig bekymmret 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 8. oktober 2003 Skrevet 8. oktober 2003 De såre, rennende øynene kan komme av overanstrengelse dersom synet begynner å svikte eller om du leser mye, sitter mye foran pc eller fjernsyn. Men det kan også være at du har fått en mild øyebetennelse. Er det en del smuss rundt øynene når du våkner f.eks. De små prikkene som svever rund i synsfeltet når du ser mot lys, snø eller andre lyse flater er helt naturlig. Jeg er selv plaget med ganske mange av disse og spurte øyelegen min hva det kunne være. Han hadde ett navn for dette fenomenet som jeg ikke husker men sa at alle mennesker har det mer eller mindre. Så sant flekkene beveger seg er det ufarlig, dersom prikken står stille og evt. vokser må lege kontaktes snarest da det kan vise seg å være hull på netthinnen. Så for de såre, rennende øynene er det kanskje lurest å oppsøke fastlege for evt. å få en øyesalve. Mvh 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 8. oktober 2003 Skrevet 8. oktober 2003 Små prikker ( som løse tråder eller "mygg" ) er ofte helt uskyldig, og ganske vanlig. Plagene dine kan også skyldes økt tårevæske eller overfladiske infeksjoner eller allergisk reaksjon. Økt trykk fremst i øyet ( grønn stær) bør utelukkes. Endel fastleger er flinke til å undersøke øyne, men muligens bør en øyelege undersøke deg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.