Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 36 år uten barn. Jeg har kun en eggstokk. På denne ble det for 10 mnd. siden funnet en vanncyste. Den har nå vokst til ca. 6x7 cm og presser på urinblære og gir derfor lite nattesøvn pga hyppige toalettbesøk. Jeg har også litt smerter. I to mnd. prøvde jeg Microgynon og cysten stoppet å vokse i denne perioden, men ubehag ved bruk av p-pillen gjorde at jeg likevel sluttet å bruke den. Nå tenker jeg på å prøve igjen til tross for ubehaget jeg fikk, og mitt spørsmål er

1) kan bruk av p-piller skrumpe inn en vanncyste, eller bare stoppe veksten

2) er det sannsynlig at cystekapselen vil fylles igjen når jeg en gang stopper med p-piller

Det har vært snakk om å fjerne hele eggstokken. Om jeg velger å gjøre dette

3) er det sannsynlig at det kan gjøres med laparaskopi, eller er tomi også en mulighet.

Dersom eggsokken fjernes har jeg ingen eggstokk igjen og vil komme i overgangsalderen

4) vil min overgangsalder da vare lenger enn vanlig, og

5) stemmer det at personer med kroniske soppinfeksjoner vil få en lettelse i dette etter overgangsalder (også om de bruker østrogenbehandling)

Tusen takk for hjelpen!

Lena

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122497-ovarialcyste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ulike typer av cyster, vanncyste er litt uklart begrep. Det kan dreie seg om det vi betegner ’funksjonell cyste’ som er et resultat av at eggstokken arbeider og modner egg hver måned. Under denne prosessen kan det dannes ekstra mye væske omkring egget (2 cm vann’cyste’ er det vanlige)., iblant kan det bli mer uten vi vet hvorfor.

1. En cyste vil som regel skrumpe inn ved at væsken suges opp. P-pille vil stoppe modningsprosessen og hindre vanncystedannelse. Teoretisk sett vil cysten forsvinne, men garanti kan man ikke gi.

2. Det kan man ikke si noe sikkert om

3. Som regel vil man gjøre det med laparoskopi

4. Overgangsalderen vil ofte bli mer markant med symptomer når eggstokkfunksjon opphører ved operasjon, det kan også bli større grad av symptomer fordi hele organet fjernes, f.eks. også det vevet som produserer mannlige hormoner. Varighet av symptomer vil bli omtrent som det ellers ville ha blitt.

5. Man har ikke holdepunkter for at sopptendensen endres, men har det vært tendens til oppblussen i forb. med menstruasjon, vil det selvsagt forsvinne.

Kommentar:

Man vil som regel være meget tilbakeholdende med å fjerne den siste eggstokk hos kvinner i din alder, det vil som regel være mulig å bevare noe vev som vil produsere tilstrekkelig med hormoner.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122497-ovarialcyste/#findComment-743830
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg lurer også på hva som vil skje med testosteronproduksjon og sexlyst om jeg mister begge mine eggstokker. Er det mulig å ta det som tabletter, eller produseres det annet sted i kroppen også, slik at man fremdeles vil ha sexlyst uten eggstokker.

Lena

Det er et problem at sexlysten kan reduseres når man fjerner produksjonsstedet for noen av de mannlige hormoner. Det er vanskelig å erstatte da det ikke finnes noe erstatning egnet for kvinner.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122497-ovarialcyste/#findComment-743969
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...