gamlefar Skrevet 9. oktober 2003 Skrevet 9. oktober 2003 I sommer fikk jeg akutte smerter i et snevert område av venstre legg, i nedre halvdel men mest på utsiden av skinnebeinet, men klarte nesten ikke trø på foten. I tillegg oppsto det ødem i nedre del av leggen og foten, men nå sitter hevelsen igjen venstre legg, ikke noe i foten, og det varierer i omfang. Samtidig som problemet oppsto fikk jeg også problemer med vannlatingen. smerter i urinrøret noen dager, som om noe passerte på vei ut. Jeg har vært hos flere leger og tatt undersøkelse for blodpropp i venene, blodprøver for nyrefunksjonen. Blodtrykk og puls i foten var normalt, og alle prøver ellers viste normale verdier, også CRP under den verste hevelsen! Det har vært tatt røntgen, også av venstre hånd for å sammenligne uten at det ble gjort funn. Det har blitt tatt MR og CT i forbindelse med plagene i høyre bein, men disse har ikke avdekket noe som skulle tilsi plagene i venstre bein - heller ikke noe entydig i forhold til høyre! Det eneste som har blitt sett er trange resesser i nerveutgangene mellom to virvler. Jeg er 54 år, røyker ikke, går tur opp til en nut ca. 1 1/2 t to g/uke, er slank med normalvekt for høyden. For ett år siden fikk jeg to prolapser, men de har gått over. Det har blitt konstatert med MR. Prolapsen ga smerter og følelsesløshet i høyre fot, men disse plagene har ikke gått tilbake. Legene jeg har vært hos (både almennmedisin og ortoped) er uforstående til problemet. Fastlegen min ønsker å kunne gi meg et svar, men han forstår ikke hva som fører til plagene. Er det noen kjente tilstander som kan føre til ødem bare i et bein? Er det andre undersøkelser jeg bør søke? Er det andre som har hatt lignende problemer og som har funnet et svar? 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 10. oktober 2003 Skrevet 10. oktober 2003 Det høres ut som om du er grundig utredet. Det eneste jeg kan komme på, er at du forhører deg med fastlegen mtp om det er tatt prøver av tidligere bakterie-infeksjoner. Noen kan få ensidige leddhevelser etter kraftig magesyke, eller etter en clamydia-infeksjon. Sistnevnte gir ofte samtidige smerter i urinrør, og eventuelt øyeplager. Om plagene fortsetter, kan fastlegen din vurdere en henvisning til reumatolog. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.