Gjest MVH jente, 21 år Skrevet 10. oktober 2003 Skrevet 10. oktober 2003 Hei,jeg har problemer med mye kviser i ansiktet og prøver derfor å holde meg unna sjokolade, kaker og andre ting med mye sukker. Jeg spiser "krom" tabletter og føler at dette hjelper ganske greit. Men når jeg får mensen klarer jeg ikke å holde meg unna, jeg kan spise sjokolade opptil flere ganger om dagen. Hva kommer dette av? Er dette noen vitaminer eller mineraler kroppen min mangler? Håper du kan hjelpe meg. . 0 Siter
bila Skrevet 13. oktober 2003 Skrevet 13. oktober 2003 Hei du! har akkurat samme problem som deg. Når det nærmer seg mens er det umulig å styre unna..Det eneste som har hjulpet meg har vært å si til andre at det er slik, og da stopper de meg og finner noe annet,,frukt...Prøv å kjøp inn noe ekstra FØR du får mens.Noe du kan erstatte sjokoladen med, men som samtidig dekker søthetsbehovet!!Lykke til! 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 13. oktober 2003 Skrevet 13. oktober 2003 Det er helt klart at mange jenter har behov for å spise annerledes rett før og i starten av en menstruasjon. De fleste har økt lyst på søtt, noen på fett/salt. Trolig er søtlysten hormonelt styrt; mange blir bedre ved f.eks bruk av p-piller ( dette gjelder kvisene også). Mange har også humørsvingninger; lett depresjon og irritabilitet disse samme dagene. Og noen "trøstespiser" derfor litt. Kanskje skal man tillate seg noen dager med mer kos og usunt kosthold, sålenge hoved-antallet dager i måneden er sunne. Mosjon i disse dagene vil hjelpe på mens.-smerter og humør-endringene, trolig også på søtlysten. Kvisene er trolig også hormonellt styrt, og blir sannsynligvis ikke værre pga. kostholdet disse dagene; problemene oppstår samtidig pga. de nevnte hormon-svingningene. Har ikke hørt at andre spesielle tilskudd en krom virker direkte mot søtlyst. Kanskje du kan spørre Dr.Bruseth i forum for naturmedisin også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.