Gå til innhold

Vil ikke at folk skal vite min formue

Anbefalte innlegg

Gjest 250 000 kr rik

Har spart jevnt og trutt siden jeg var 8 år. Er vernepleierstudent og tjener ikke flesk av helgejobbing, men vil allikevel holde min "fete" formue i banken for meg selv. Har alltid gitt uttrykk for at jeg ikke er så "rik" som jeg egentlig er. Vet ikke hvorfor, men kanskje jeg er redd for å bli stemplet som en "sparenerd"? (Det er jo det jeg egentlig er da..) Det er liksom min måte å "slippe" å bruke penger og heller spare...

Har vel i grunnen vært litt uærlig og dette vil jeg ikke at folk skal vite om meg. Vurderer derfor faktisk å ta ut penger av banken for å oppbevare dem i safe i stedet for å ha dem i banken, selv om jeg vet at dette er svært risikabelt.

Spørsmålet er, hvor mange penger går det ann å ta ut av banken? Blir du svært mistenkeliggjort dersom du tar ut mer enn 50 000 kontant?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122748-vil-ikke-at-folk-skal-vite-min-formue/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også rik

Hvorfor i all verden vil du ta pengene ut av banken? Ingen har da innsikt i din sparekonto..?

Tar du ut pengene taper du jo masse renter. Trodde du var flink å spare, jeg.. ;-)

ALLE har innsyn i din økonomi.Skattelistene leggess ut hvert år....dessverre..

Annonse

Hvorfor i all verden vil du ta pengene ut av banken? Ingen har da innsikt i din sparekonto..?

Tar du ut pengene taper du jo masse renter. Trodde du var flink å spare, jeg.. ;-)

i disse tider er det vel ingen som får masse renter på pengene sine i banken....

Som de andre sier - ingen har innsyn i bankkontoen din, men beløpet vil fremkomme på skattelistene

Gjest ikke signatur

Liker heller ikke at formue/inntekt kan sjekkes av alle... Men jeg synes du skal ha pengene i banken!! Hvorfor skal egentlig alle vite hvor mye vi tjener? Mannen min tjente godt i fjor; nå har han gått mye ned i lønn. Vi leier av foreldre, og jeg er redd de vil sette opp husleien siden de kan tro vi har mer enn vi egentlig har....

Angela1365380318

Jeg er omtrent i samme situvasjon som deg, har alltid jobbet, tjent og spart penger og er fremdeles under utdannelse, man behøver ikke være fattig student i dag!

Er også enig i at det er helt hull i hodet at venner, kolegaer osv skal få vite hvor mye du tjente, hva du betalte i skatt og formuen din.

Heldigvis har jeg hitill vært i en ganske fin situvasjon, jeg kan sjekke andres , men de finner ikke min så skattelistene.

Spør meg ikke hvordan, men av en eller annen grunn så kommer ingen i familen min opp på listene (slik var det iallefall i fjord) tror det har noe med at vi har fire etternavn (et delt opp i fire..) vi har søkt på alle sammen, men ingenting kommer opp:-)

Kansje det finnes et sted du kan henvende deg og be om å ikke få komme opp på offentlige skattelister??

Ta iallefall ikke pengene i madressen, om du må så leig en bankboks i banken, men det beste er å ha de på kontoen, eller inverster i en leilighet som du kan si du leiger privat, men egentlig har kjøpt. I dagens boligmarked så er det vel enda mer lønnsomt en å sette i banken iallefall:-)

Annonse

Gjest alltid vært slik

Jeg synes ikke min inntekt bryr andre... Hvem er det som har bestemt at det skal offentliggjøres?

Det har vært slik "bestandig", det er en viktig del av samfunnsstrukturen vår.

Men før internett / data ble vanlig, måtte man gå til ligningskontoret og bla seg frem i listene selv, og det var det selvsagt ikke like mange som gjorde.

Gjest hvorfor er det viktig? u/t

Det har vært slik "bestandig", det er en viktig del av samfunnsstrukturen vår.

Men før internett / data ble vanlig, måtte man gå til ligningskontoret og bla seg frem i listene selv, og det var det selvsagt ikke like mange som gjorde.

.

Gjest ikke undertegnet

Jeg er omtrent i samme situvasjon som deg, har alltid jobbet, tjent og spart penger og er fremdeles under utdannelse, man behøver ikke være fattig student i dag!

Er også enig i at det er helt hull i hodet at venner, kolegaer osv skal få vite hvor mye du tjente, hva du betalte i skatt og formuen din.

Heldigvis har jeg hitill vært i en ganske fin situvasjon, jeg kan sjekke andres , men de finner ikke min så skattelistene.

Spør meg ikke hvordan, men av en eller annen grunn så kommer ingen i familen min opp på listene (slik var det iallefall i fjord) tror det har noe med at vi har fire etternavn (et delt opp i fire..) vi har søkt på alle sammen, men ingenting kommer opp:-)

Kansje det finnes et sted du kan henvende deg og be om å ikke få komme opp på offentlige skattelister??

Ta iallefall ikke pengene i madressen, om du må så leig en bankboks i banken, men det beste er å ha de på kontoen, eller inverster i en leilighet som du kan si du leiger privat, men egentlig har kjøpt. I dagens boligmarked så er det vel enda mer lønnsomt en å sette i banken iallefall:-)

Jeg har også prøvd å finne navn ved å søke i enkelte skattelister. Får 'ingen treff' stadig vekk ved søk på fullt navn, selv om navnet er 100% korrekt. Men ved å bla manuelt i listene så dukker navnet opp allikevel. Sføke på et enkelt etternavn går gjerne bedre. Men siden dere har sammensatt etternavn, så blir vel det som for- og etternavn for oss andre? Kanskje det bare har vært søkfunksjonen som ikke har virket for dere også?

Gjest ikke undertegnet

Du må være klar over at tallene i listene kan lure noe skikkelig!

Vi har flere hundre tusen kroner i banken, men i listene ser vi ut som fattiglus, siden vi nettopp har kjøpt en eiendom og har stort lån.

Men hvis du ikke har lån, fradrag eller noe slikt, så vil det jo komme fram som formue. Men det står IKKE noe om at det er bankinnskudd. Så DET får de ikke vite. Kan jo være at du har arvet hus og hytt feks. Eller rett og slett arvet aksjer og kontanter. Tror ikke folk er sååå interessert når det kommer til stykket! Glemmer det like fort som det er lest.

Jeg arvet nemlig et år. Og da kom jeg på listene året etter med ganske høy formue. Men den er jo borte nå, på den måten at vi har handlet eiendom for summen. Eiendom har lav skattbar verdi, og låna 'spiser opp' eventuelle bankinnskudd.

Så du kan være høyt oppe av forskjellige grunner ett år, og neste er du langt nede igjen - på listene.

De som er rikest ligger jo nederst på listene. De som tjener godt og ikke skatteplanlegger ligger høyt oppe. Selv så tjener jeg lite, og mine tall var nesten identiske med en av de skikkelige rikingene her i byen. hehe... Hvis noen vil tra at vi har like god råd, så vær så god! Eller kanskje det er noen som faktisk tror at stakkars, nå går det dårlig med HAN.

Nei, listene er underholdning, de sier ikke så mye om folks økonomi som en tror!

Gjest lis@bet

i disse tider er det vel ingen som får masse renter på pengene sine i banken....

Som de andre sier - ingen har innsyn i bankkontoen din, men beløpet vil fremkomme på skattelistene

Masse renter og masse renter, noe da. Skandiabanken, som jeg bruker, har bra rente. Og 50.000 utgjør jo en del..

Men hver sin lyst, heller bry seg om hva andre måtte tenke enn å å spare penger for seg selv.. Merkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...