Gå til innhold

Hva slags dokumentasjon skal jeg levere til uføresøknad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke om 50% uføretrygd. Jeg jobber 50% akkurat nå, kontrakt går ut i desember. Hva slags dokumentasjon skal jeg levere med søknaden?

Skrevet

legeerklæring

Takk for tipset, trodde trygdekontoret innhentet legeerklæring, så det var bra du sa fra til meg.

Gjest sørlandsgutt
Skrevet

Ta kontakt med ditt lokale TK, be om en hyggelig saksbehandler. Her får du utdelt de papirer som skal til og du får videre veiledning.

Du skal selv hente inn alle relevante opplysninger for søknaden, dette kalles "bruker medvirkning" og gjør at saks-gangen blir mye kortere.

Skrevet

Når jeg søkte fylte jeg bare ut søknadsskjemaet, så innhenten TK informasjon fra lege og spesialister. Etter litt tid fikk jeg tilsendt et skjema med lønn før og etter hvor også arbeidsgiver skulle signere.

Altså trengte jeg ikke noe særlig dokumentasjon i det hele tatt.... (bortsett fra dette med lønn)

• 2 uker senere...
Gjest Stjernemor
Skrevet

Takk for tipset, trodde trygdekontoret innhentet legeerklæring, så det var bra du sa fra til meg.

Dette er litt forskjellig fra tilfelle til tilfelle etter som jeg har hørt. Avhenger av hvor langt du har kommet i prossessen med spesialistundersøkelser og/eller om attføring er tilstrekkelig utprøvd.

Og selvfølgelig om du har en lege som støtter deg i at du trenger uføretrygd!

Hvis du er ferdig attført, du har legeerklæring og kanskje også spesialistuttalelse ved lidelser som ikke kan måles direkte (psykisk, fibromyalgi mm), så går det selvfølgelig mye raskere å få behandlet det enn om trygdekontoret må begynne å innhente opplysningene selv.

Ei venninne av meg fikk uføretrygd uten at hun helt var klar over at legen hadde søkt for henne engang! Og det tok bare få uker også. Andre igjen blir kjørt i attføringsystemet helt til de BLIR syke av det, og det dermed er helt sikkert at de trenger uføre. Virker som de av og til, hvis de ikke er sikre på at du ikke kan fungere i jobb, velger å kjøre deg så langt ned at du heller ikke fungerer i hverdagen. DA er de liksom sikre. Pføy.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...