Gå til innhold

Amerikanske måleenheter

Anbefalte innlegg

Hvor mye er 120" x 120" omregnet til metersystemet? Planlegger å sy et lappeteppe, og da jeg tok opp quiltmaterialet (for å legge imellom), som jeg kjøpte i New York oppdaget jeg at jeg har helt glemt hva dette betyr. Blir kjempeglad hvis noen kan hjelpe meg så jeg slipper å legge det utover gulvet og måle det opp med vanlig målbånd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122763-amerikanske-m%C3%A5leenheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal man være helt på millimeteren, så er en tomme = 2,54 cm. Men man regner nesten alltid med runde tall, og en tomme går for å være 2,50 cm.

Amerikanske mål bruker også ofte fot (feet). Det er egentlig ca 33 cm, men man mener alltid i hele 30 cm når man sier "one foot" eller "six feet tall" (seks fot er da 6 feet x 30 cm= 180 cm, altså 1,80 meter)

Ditt eksempel blir da:

120" x 2,50 cm= 3 meter

Skal man være helt på millimeteren, så er en tomme = 2,54 cm. Men man regner nesten alltid med runde tall, og en tomme går for å være 2,50 cm.

Amerikanske mål bruker også ofte fot (feet). Det er egentlig ca 33 cm, men man mener alltid i hele 30 cm når man sier "one foot" eller "six feet tall" (seks fot er da 6 feet x 30 cm= 180 cm, altså 1,80 meter)

Ditt eksempel blir da:

120" x 2,50 cm= 3 meter

Tusen takk, det er nok for meg å vite at det er ca. 3 x 3 meter. Tommer er det samme som inches?

Ditt eksempel blir da:

120" x 2,50 cm= 3 meter

Hei,

1 foot = 12 inches = 30,48cm.

Nå er 1 inch = 2,54 cm. Før var det 2,540001, men de endret på det!

Med vennlig hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...