maarja Skrevet 13. oktober 2003 Skrevet 13. oktober 2003 Hei! Jeg skal fjerne mandlene mine, og skal for første gang på sykehus. Jeg har absolutt ikke lyst! Det jeg gruer mest for er narkose. Jeg vet ingenting om noenting på sykehus, og savner informasjon om hva narkose er, hva de gjør med meg under narkosen, hvordan det er å våkne opp osv. Jeg hater tanker på at de skal putte noe i meg, og så sovner jeg og har overhodet ingen kontroll på hva som skjer.... Noen som har noen erfaringer de kan dele med meg? F.eks. har jeg hørt om noe som heter kateter. Blir dette brukt under narkose?? Blir svært takknemlig hvis noen vet noe om dette, for jeg har skikkelig angst for alt som heter leger og sykehus. Har lett overalt på nettet men finner svært lite om narkose.... Vennlig hilsen meg :-) 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 13. oktober 2003 Skrevet 13. oktober 2003 Narkose er medisin som du får inn i blodet og som får musklene dine til å slappe av og du til å sovne. Du blir hele tiden passet på av en narkoselege som måler hjerte, blodtrykk osv. Det er vanlig at legen gjennomgår operasjonen med deg. Dersom du ikke får det tilbudet så forlang det. Det er alltid betryggende å vite hva en skal gå igjennom Mvh 0 Siter
Gjest lis@bet Skrevet 13. oktober 2003 Skrevet 13. oktober 2003 Hei! :-) Ordet narkose betyr bare søvn. Ofte blir ordet anestesi brukt, som betyr 'uten følelse'. Narkose brukes av to årsaker; 1-fordi du ikke skal ha ubehag under behandlingen 2-for at legene skal kunne jobbe i fred. Narkosemiddel gis intravenøst, det vil si inn i blodet. For å sikre at narkosemiddelet kommer i blodet og ikke bare inn i huden, så legges det et såkalt venekateter litt inn i en blodåre på håndbaken din. Det er et tynt gummirør som blir liggende delvis i blodåren og delvis utenfor, og som under hele behandlingen sikrer fri tilgang til blodårene dine. -I tilfelle du trenger mer sovemiddel under behandlingen, eller andre medikamenter. Det er bare for at du skal slippe å bli stukket med en ny sprøyte hver gang, og for å være sikker på å treffe blodåren. Du merker ikke at du sovner. Anestesipersonellet snakker rolig og koselig med deg, og så aner du ingenting før du våkner igjen. Noen synes det er litt ekkelt å våkne, selv hadde jeg en vanvittig lykkerus og babla som en foss da jeg våknet.. ;-) Akkurat hva som skjer når de opererer ut mandlene, kan ikke jeg svare på, men du får sikkert mulighet til å spørre legen før de setter i gang. Lykke til!! 0 Siter
maarja Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Skrevet 14. oktober 2003 Narkose er medisin som du får inn i blodet og som får musklene dine til å slappe av og du til å sovne. Du blir hele tiden passet på av en narkoselege som måler hjerte, blodtrykk osv. Det er vanlig at legen gjennomgår operasjonen med deg. Dersom du ikke får det tilbudet så forlang det. Det er alltid betryggende å vite hva en skal gå igjennom Mvh Tusen takk for hjelpsomme svar fra dere begge! ) Ble faktisk litt beroliget nå! Tusen takk! 0 Siter
Gjest lis@bet Skrevet 15. oktober 2003 Skrevet 15. oktober 2003 Tusen takk for hjelpsomme svar fra dere begge! ) Ble faktisk litt beroliget nå! Tusen takk! Ikke noe å være redd for. Det skjer så å si aldri noe galt, de passer veldig godt på deg. Lykke til!! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.