Gå til innhold

lat/treg, tarm

Anbefalte innlegg

har over lang tid hat store problemer med treg/ hard avføring, som igjen har forårsaket hemorider i endetarm,har prøvd alt som er blitt foreslått som hjelp for å kunne få en normal ryttme ang å få gå på toalettet,har for en uke siden vært hos indremedisiner etter henvisning fra min fast lege, han fant ingentig å bemerke bortsett fra at han sa jeg hadde en "lat/treg tarm, spurte hva jeg kunne gjøre med dette, han sa at jeg måtte leve med dette og at jeg fikk bruke visiblinpulver og lactulose, dette sa jeg at jeg bruker pr i dag og har gjort det i det to siste årene, uten noe særlig hjelp, til å bemerke kan det svært ofte gå opptil to uker før jeg får gå på toalettet, dette uansett hva jeg gjør og bruker, skall jeg være nødt å leve med disse smertene og problemene.videre skall eg om noen uker opperere hemorider, ser dette som et problem da avføringen må være bløtt etter en slik opperasjon,da dette er et problem for meg , er redd jeg bare presser på meg nye hemorider, det hadde vært greit å kunne ha "løs"mage etter en slik opperasjon , .

til orientering er jeg 42,år lever og spiser normalt sundt,vekt står i forhold til kroppsbyggning og høyde.

HÅPER MED DETTE AT DER FINNES AN MÅTE Å KUNNE KOMME UTAV DISSE LIDELSENE PÅ.På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122975-lattreg-tarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Noen få personer har for lang tykktarm, og noen ganger kan det være aktuelt å forkorte denne. Dette gjøres hovedsaklig ved store forstoppelses-plager. Vanskelig å gi deg noen konkrete råd. Kanskje kan du prøve å kontakte alternativ-medisiner, de kan noen ganger være til hjelp for å tilrettelegge kostholdet. Du kan prøve å forhøre deg med Stig Brusetl på doktoronline, evt. kontakte Balderklinikken.

Du vil trolig få konkrete råd fre kirurgen om kosthold før hemoride-operasjonen. Om du ikke får dette, så kan du gjennomføre en "tarm-tømmende" prosedyre ( spør på apoteket), og deretter innta kun flytende kosthold i dagene rett før og etter operasjonen. Depresjon og engstele/bekymring for hvordan alt skal gå vil forøvrig kunne forværre tarmaktiviteten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122975-lattreg-tarm/#findComment-746429
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...