Fuzzie Skrevet 11. desember 2000 Del Skrevet 11. desember 2000 Bor på et lite sted med 1400 innb. der alle kjenner alle. Er nå midt i en seperasjon, og av den grunn søkt hjelp fra trygdekontor på div. stønader. Vi ville holde dette hemmelig til etter jul, nå har vi mistanke om at en på trygdekontoret har "forsnakket" seg og fortalt min svigerfar om situasjonen. Kan vi bytte trygdekontor og bruke trygdekontoret i en annen kommune? Eller er det noen vi kan klage til? (vi har ikke bevis for at det har skjedd) Dette er vanskelig da vi bor på en liten plass... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12306-brutt-taushetsplikten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 11. desember 2000 Del Skrevet 11. desember 2000 Brudd på taushetsplikten er straffbart. Dersom dere har mistanke om dette bør dere i første omgang ta det opp med trygdesjefen, så vil vedkommende svare på om dere kan få saken flyttet til et annet kontor. En slik flytting av ansvaret vil jo på en måte være en innrømmelse av at taushetsplikten ikke er i varetatt, så jeg kan tenke meg at det ikke vil være så enkelt å få gjennomført i praksis uten at saksbehandler innrømmer forholdet. Det største problemet på mindre plasser er ofte at man føler det ubehagelig å snakke om så sensitive ting med en som kan være nærmeste nabo, og det kan være andre klienter - som også kan være nærmeste nabo - tilstede på trygdekontoret. Hvis romløsningen ikke innbyr til fortrolig samtale kan det faktisk være en systemsvikt i forhold til taushetsplikten. Det kan være nok for "store ører" bare det å høre hvilken saksbehandler du spør etter når du henvender deg i ekspedisjonen ("Åh, hun spør etter bidragsfogden, ja..."). Det er derfor viktig at du snakker med trygdesjefen, uansett om det dreier seg om en menneskelig svikt eller systemsvikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12306-brutt-taushetsplikten/#findComment-61189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.