Gå til innhold

FU: Har alle en sytende "venn"?

Gjest lutter øre, men ikke for enhver pris

Anbefalte innlegg

Gjest lutter øre, men ikke for enhver pris

En venn som bare snakker om sykdom, vondter, dårlig økonomi eller dårlige kjærlighetsforhold?

En person som starter å snakke om egne plager så fort du nevner at du har vondt et sted eller har et problem?

Er det slik at enkelte ikke skjønner at de er en "sytende venn"?

Skjønner de ikke at de snylter på at du gidder å høre etter hva du sier?

Er det noen som er mer utsatt for sytende venner enn andre?

Det er slitsomt å forholde seg til slike ensidige forhold.

En sytende venn kan fort bli veldig ensom når en etter en blir lei av å være hobbypsykolog.

Hva gjør man med sytende venner?

Noen som har tips om hvordan man setter grenser for en sytende venn?

Hvordan hjelpe og støtte en slik venn og samtidig ha et gjensidig godt forhold med en slik venn?

Hører gjerne om din sytende venn eller hvordan du kom ut av rollen som sytende venn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123154-fu-har-alle-en-sytende-venn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har en venninne som bare snakker om seg selv. i begynnelsen trodde jeg hun var nervøs eller at det var fordi vi ikke kjente hverandre så godt, at hun bare skravlet om seg og sitt... så etterhvert når jeg hadde hørt historiene hundre ganger før, og hun fortalte dem selv om jeg minnet henne på at jeg hadde hørt historiene før, så skjønte jeg at hun nok bare er opptatt av seg selv.

kaller henne vel derfor egentlig ikke for venninne, men tar henne for det hun er. hun er rett og slett en veldig dårlig lytter, og veldig oppmerksomhetssyk. har jeg et alvorlig problem jeg forteller henne om, så begynner hun å fortelle om noe helt annet uviktig, midt i samtalen.

så hun er ikke en jeg betror meg til, bare en jeg sladrer meg og lytter til... må bare ta henne for det rett og slett. ei venninne å feste med, et vennskap som ikke stikker særlig dypt.

hoveproblemet er om vi er tre som prater, og hun ene prater om noe interessant, og vi har en diskusjon. da avbryter hun midt i diskusjonen med et helt nytt tema, om seg selv... siden jeg kjenner henne bedre nå har jeg begynt å avbryte henne tilbake, og diskutere ferdig det temaet vi holdt på med. hun får rett og slett ikke lov å få så mye oppmerksomhet.

og kan hun avbryte, så kan jeg. kan hun sutre, så kan jeg sutre tilbake...

enkelte må man bare være sammen med på deres premisser, men så blir det også til at man da prioriterer andre venner...

kunne såklart sagt ifra til henne, men jeg tror vel egentlig ikke hun ville forbedret seg, og kanskje har hun litt dårlig selvtillitt siden hun er slik... håper vel kanskje at hun skal forbedre seg på sikt, men inntill da beholder jeg henne som bekjent og ikke venninne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...