Gå til innhold

Hvordan unngår jeg å besvime?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt litt skrekk for sprøyter. Nå tar jeg noen sprøyter der jeg må stå mens sprøytene blir tatt. Jeg ble veldig svimmel og ør første "time", og måtte be legen skynde seg. Jeg skal tilbake flere ganger, og er redd jeg må avslutte behandlingen pga dette. Jeg har aldri opplevd å bli så svimmel, men så er dette første gang jeg har fått sprøyter uten at jeg har kunnet sitte eller ligge under behandlingen.

Mitt spørsmål er: Hva kan jeg gjøre for å unngå å besvime? Jeg har så lyst til å få gjennomført disse sprøytene. Skal jeg puste fort, sent, dypt?? Noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123168-hvordan-unng%C3%A5r-jeg-%C3%A5-besvime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Spis før du setter sprøyta.. Hold deg fat i noe, støtt deg til veggen, pust med magen, dype åndredrag, legg deg ned med en gang sprøyta er satt, drikk litt vann.. Bli liggende i 10 minutter eller til du ikke er svimmel mer...

Jeg har også sprøyteskrekk og får helt dilla.. Sykepleieren på sykehuset der jeg går er ikke glade i meg! ; ) Hehe... men har lært meg å takle det nå, uten å bli dårlig eller svime av.

Annonse

Spis før du setter sprøyta.. Hold deg fat i noe, støtt deg til veggen, pust med magen, dype åndredrag, legg deg ned med en gang sprøyta er satt, drikk litt vann.. Bli liggende i 10 minutter eller til du ikke er svimmel mer...

Jeg har også sprøyteskrekk og får helt dilla.. Sykepleieren på sykehuset der jeg går er ikke glade i meg! ; ) Hehe... men har lært meg å takle det nå, uten å bli dårlig eller svime av.

Tusen takk! Jeg skal printe ut innlegget ditt og ha det i lomma neste gang jeg går dit. Han setter flere sprøyter etter hverandre dessverre, så jeg får ikke satt meg ned sånn med det samme. Men jeg skal ta med litt å spise, og så skal jeg puste som du sier.

for å unngå å besvime pleier jeg å:

puste rolig og avslappet, ikke for store magedrag, men ikke for små og korte pust heller slik at jeg hyperventilerer... altså prøver å meditere nesten, slappe heeeeelt av...

ellers hjelper det å ha et glass vann å drikke så slurker av synes jeg, og ikke ha for mye ullgensere og slike varme tunge klær på...

synd du er nødt å stå! men du klarer det nok! det værste som skjer er jo at du blir nødt å sitte på venterommet en times tid etterpå, ta med en bok du, og ikke stress med å dra derifra...

dette klarer du!

DU forteller legen at du er redd for å besvime, og så kanskje de finner en måte du kan ligge i stedet for å stå når du får sprøytene...

Jeg kan dessverre ikke ligge, det er ikke legens skyld. Men han skulle prøve å finne noe jeg kunne støtte meg på neste gang, så jeg håper jeg skal klare å gjennomføre det.

Annonse

mil1365380270

Nei, jeg må dessverre stå, ellers treffer han ikke de årene han skal på bena. Dersom jeg ligger "forsvinner" årene.

Kan du ikke legge deg ned med en gang etterpå, da? Og få et glass vann? Har det sånn som deg, og jeg synes også det hjelper å ha med meg noen, for det tar bort noe av stresset, når man vet noen passer på deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...