Gå til innhold

Har ikke råd til å gå til tannlegen!


Hendel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 25 år gammel gutt fra Stavanger.Jeg er for tiden student på NKI og arbeidsledig.Jeg har ikke akkurat mye penger å rutte med om dagen.

Jeg vet så inderlig godt at jeg skulle ha vært hos tannlegen, men har ikke råd!

Sist jeg var hos tannlegen, like før jul i fjor, var jeg der for å fikse en tann der plomba hadde falt ut slik at kun veggene til tanna sto igjen. Før jeg var og ordna denne, turde jeg ikke spise annet enn suppe og fint brød fordi jeg var redd tannen kunne brekke når som helst.Dette var imidlertid en midlertidig fylling jeg fikk som jeg måtte betale over 800 kroner for.

Litt etter dette fikk jeg et brev fra tannlegen, med et overslag over hva resten av behandlingen av dette ville koste. noe over 3900 kroner sto det! Jeg tror dette var for noe mer enn akkurat denne ene tannen siden jeg er klar over at det er mer som kan fikses på i munnen min. Jeg har blant annet mistet to jeksler pga noe lignende før.dvs at plomber faller ut og at tannen brekker.

Så sånn som jeg sitter i dag,nesten et år senere har jeg den ene midlertidige fyllinga som nesten er borte igjen + en annen tann på andre siden som jeg er redd for skal knekke(stort hull i fyllingen) + de to jekslene som mangler. Jeg er redd jeg muligens har fått et par nye hull og siden jeg kan se to små runde fordypninger i to tenner litt foran med noe litt gulaktig i midten.

Når jeg gikk på barne- eller ungdomskolen måtte jeg borre 13 hull på kort tid.Og det er vel fyllingene her som er på vei ut nå og hovedgrunnen til alle de problemene jeg har nå.

Nå om dagen så unngår jeg bevisst å spise grovt brød med hele korn og 'harde' matvarer siden jeg er redd tenner/plomber skal ryke. Jeg synes også det er flaut å fortelle noen om dette,spesiellt kjæresten min siden ho vel egentlig ikke vet hvor store tannproblemer jeg har. Familien min er vel heller ikke av den rikeste, så jeg kan ikke akkurat regne med noen hjelp der?

Hva skal jeg gjøre med dette når jeg rett og slett ikke har råd til å gå til tannlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende du har rett på støtte fra Trygdekontoret om det er slik at tennene dine er uvanlig svake. (sykdom)

Får du ikke hjelp der kan du søke om støtte til tannlegeregninga på sosialen. Alt av inntekter og utgifter må dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialkontoret er faktisk pliktige til å hjelpe deg!

Gå til tannlegen å få et kostnadsoverslag, lever dette inn sammen med søknad på ditt sosialkontor.

Du får riktig nok bare støtte til det aller nødvendigeste, men det holder jo, eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialkontoret er faktisk pliktige til å hjelpe deg!

Gå til tannlegen å få et kostnadsoverslag, lever dette inn sammen med søknad på ditt sosialkontor.

Du får riktig nok bare støtte til det aller nødvendigeste, men det holder jo, eller...

og 1500 kr i egenandel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...