Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på 4 år hadde et kraftig astmaanfall for 2 mnd. siden, hvor han ble innlagt på sykehus. De tok allslags blodprøver for å utelukke bronkiolitt og lungebetennelse, han tok røntgen, og til slutt konkluderte de med astma. Da vi kontaktet fastlegen noen dager senere, fikk vi beskjed om at han ville bli henvist til videre utredning hvis han fikk et nytt anfall. Etter dette anfallet, har han slitt veldig med hoste og slim, spesielt om natten. Han hoster i 45-60 min. 2 ganger om natten, han står og brekker seg over do for å spy ut slimet(det er helt blankt). I tillegg har han hatt to allergi utbrudd, hvor han på det ene hovnet voldsomt opp i ansiktet, spesielt rundt munnen. Da vi igjen var i kontakt med legen, fikk vi beskjed om at hosten var typisk for astmatikere, men det eneste vi kunne prøve var å gi astmamedisin om kvelden før han legger seg. Hvorfor kan vi enda ikke bli henvist til utredning på barneavdelingen, slik de ba om hvis problemene fortsatte. Når fastlegen sier han har astmarelaterte plager, hvorfor kan vi da ikke henvises før han får st ore pusteproblemer? Vi har kastet alt av gardiner i leiligheten, vi vasker og tørker støv hver uke, sørger for god utlufting, og rundt 20-21 grader i oppholdsrom. Vi har problemer med å få lån til ny bolig uten hjelp fra kommunen, og vet at det er råteskader i denne leiligheten vi leier, men uten en diagnose fra legen, står vi litt hjelpeløse her. Spørsmålet mitt blir vel om hvorfor det er krav til 2 anfall, og eventuellt om vi bør skifte fastlege.

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege
Skrevet

-c74.

Jeg har i 30-40 år arbeidet med astma- og allergi- barn og føler i aller høyeste grad med i den fortvilelse dere føler når dere ser hvor mye gutten er plaget. Etter en innleggelse slik dere beskriver og vedvarende dårlig periode i etterkant, synes jeg dere skal ta kontakt med barneavdelingen han var innlagt. Fortell at han fortsatt er svært dårlig selv om han står på de medisinene han ble utskrvet med.

Dere spør om nødvendigheten av " 2 ganger dårlig" før henvisning. Noen slik regel finnes ikke.

Men for all del, jeg som ikke kjenner totalsituasjonen hos dere, hverken kan eller vil overprøve fastlegens råd. Dere får bare se det slik at mine vurderinger er "slik vi pleier gjøre det".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...