Goliath Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg trodde det kun var de mest ekstreme palestinerne som støttet opp om de usmakelige terrorbombene som er rettet mot uskyldige sivile. Men jeg tok tydligvis feil. Tre av fire palestinere støtter selvmordsaksjonen som kostet 21 mennesker livet i en restaurant i den israelske byen Haifa tidligere i måneden, viser en meningsmåling. Påstanden er hentet fra denne artikkelen: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/3177531.html Den sympatien jeg har hatt for det jeg trodde var "palestinere flest", blir vanskelig å holde fast ved..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Det har kanskje litt med den palestinske historien og ting som ligger langt tilbake i tiden. Jeg tror det er for enkelt å gi selvmordere all skyld. De blir nok kaldt utnyttet. Men man skal også se på Israelernes drap av sivile. Den siste selvmordsbomberen hadde jo mistet broren sin i ett slikt tilfelle. Nå må du for all del ikke tro at jeg støtter disse selvmorderne så langt der i fra, men jeg støtter heller ikke Israel og deres måte å løse problemet på. Og Amerikas styresmakter har jeg absolutt ingen respekt for som støtter denne. Det jeg mener er at alle saker har mer enn to sider. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Det har kanskje litt med den palestinske historien og ting som ligger langt tilbake i tiden. Jeg tror det er for enkelt å gi selvmordere all skyld. De blir nok kaldt utnyttet. Men man skal også se på Israelernes drap av sivile. Den siste selvmordsbomberen hadde jo mistet broren sin i ett slikt tilfelle. Nå må du for all del ikke tro at jeg støtter disse selvmorderne så langt der i fra, men jeg støtter heller ikke Israel og deres måte å løse problemet på. Og Amerikas styresmakter har jeg absolutt ingen respekt for som støtter denne. Det jeg mener er at alle saker har mer enn to sider. Mvh Denne saken har svært mange sider, og er veldig komplisert. Jeg kan sette meg inn i Israelernes vanskelige situasjon siden den gang staten Israel ble opprettet og frem til i dag. Og jeg kan forstå en del av deres handlinger og støtte disse, samtidig som jeg mener de har gjort en del feilgrep og overtramp (også overgrep så absolutt). Jeg kan også sette meg inn i palestinernes vanskelige situasjon og jeg kan forstå en del av de handlinger de har gjort i sin fortvilelse over at "intet nytter". Men når militante palestinere gang på gang ødelegger for fredsprosessen, spesielt gjennom "uprovoserte" terrorangrep som ene og alene har til formål å drepe og skade uskyldige sivile - da reagerer jeg med avsky og sinne. Med "uprovoserte" så mener jeg terrorangrep som ikke er noen gjengjeldelse for én bestemt avskyelig og ny handling fra Israels side. Da forstår jeg hvorfor Israel ser seg nødt til å gjennomføre mottiltak mot disse. Og når det nå viser seg at disse terrorangrepene støttes av et stort flertall av den "vanlige palestiner", så forstår jeg hvorfor Israel er så skeptiske til en mulig fredelig løsning overfor palestinerne. Ikke minst får det meg også til å føle en avsky overfor palestinere generelt. Fordi denne type terrorangrep er noe av det verste jeg kan tenke meg. Når uskyldige kvinner og barn drepes og skades i kamphandlinger, så er det som regel en svært uheldig følge og konsekvens av at militære/militante mål blir angrepet. Det er som regel en konsekvens som man søker å unngå, men som desverre ikke alltid er mulig. Men de palestinske terroraksjonene er rettet direkte mot uskyldige sivile mål, og har ene og alene som hensikt å spre frykt og lidelse i den sivile befolkningen. Og det er fullstendig uakseptabelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Denne saken har svært mange sider, og er veldig komplisert. Jeg kan sette meg inn i Israelernes vanskelige situasjon siden den gang staten Israel ble opprettet og frem til i dag. Og jeg kan forstå en del av deres handlinger og støtte disse, samtidig som jeg mener de har gjort en del feilgrep og overtramp (også overgrep så absolutt). Jeg kan også sette meg inn i palestinernes vanskelige situasjon og jeg kan forstå en del av de handlinger de har gjort i sin fortvilelse over at "intet nytter". Men når militante palestinere gang på gang ødelegger for fredsprosessen, spesielt gjennom "uprovoserte" terrorangrep som ene og alene har til formål å drepe og skade uskyldige sivile - da reagerer jeg med avsky og sinne. Med "uprovoserte" så mener jeg terrorangrep som ikke er noen gjengjeldelse for én bestemt avskyelig og ny handling fra Israels side. Da forstår jeg hvorfor Israel ser seg nødt til å gjennomføre mottiltak mot disse. Og når det nå viser seg at disse terrorangrepene støttes av et stort flertall av den "vanlige palestiner", så forstår jeg hvorfor Israel er så skeptiske til en mulig fredelig løsning overfor palestinerne. Ikke minst får det meg også til å føle en avsky overfor palestinere generelt. Fordi denne type terrorangrep er noe av det verste jeg kan tenke meg. Når uskyldige kvinner og barn drepes og skades i kamphandlinger, så er det som regel en svært uheldig følge og konsekvens av at militære/militante mål blir angrepet. Det er som regel en konsekvens som man søker å unngå, men som desverre ikke alltid er mulig. Men de palestinske terroraksjonene er rettet direkte mot uskyldige sivile mål, og har ene og alene som hensikt å spre frykt og lidelse i den sivile befolkningen. Og det er fullstendig uakseptabelt. Jo jeg er for så vidt enig med deg i det. Det jeg mener er at Israelerne ikke gjør særlig mye for å bringe freden nærmere med den måten de aksjonerer. Å skjule seg bak at de leter etter gerilja mål er jo like gjennomsiktig som USA`s aksjoner i Irak. Det å skade uskyldige mennesker er forkastelig uansett hvilken grunn en måtte ha. Slik situasjonen er på begge sider tror jeg ikke Israel konflikten vil løses i min levetid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Gammelt nytt. Muslimsk fest hver 11. sept., samt ved alle anledninger der sivile ikke-muslimer drepes. Flagg og faner, dans og skyting i lufta. Nå har de også klart å ta knekken på siste rest at USA's sympati. Bye, bye "palestina". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Jo jeg er for så vidt enig med deg i det. Det jeg mener er at Israelerne ikke gjør særlig mye for å bringe freden nærmere med den måten de aksjonerer. Å skjule seg bak at de leter etter gerilja mål er jo like gjennomsiktig som USA`s aksjoner i Irak. Det å skade uskyldige mennesker er forkastelig uansett hvilken grunn en måtte ha. Slik situasjonen er på begge sider tror jeg ikke Israel konflikten vil løses i min levetid. Jeg forstår hva du mener, og jeg ser så absolutt det poenget du har. Men om Israel ikke reagerer brutalt på et terrorangrep, så er jo et annet poeng nettopp det at terrorangrepene så likevel ikke slutter. De militante bevegelsene har jo klart sagt i fra at de ikke vil slutte med sine terroraksjoner så lenge det finnes en Israelsk stat. Og det gjør jo ikke situasjonen spesielt "enkel" for Israel og deres bidrag i fredsprosessen.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Gammelt nytt. Muslimsk fest hver 11. sept., samt ved alle anledninger der sivile ikke-muslimer drepes. Flagg og faner, dans og skyting i lufta. Nå har de også klart å ta knekken på siste rest at USA's sympati. Bye, bye "palestina". Det var nok et skikkelig "sjakktrekk" å blåse en amerikansk kolonne i lufta ja..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Problemet er jo at vold alver vold, go hat avler hat. Begge sider har enorme tragedier å hevne. Og en kan vel ikke regne med at hverken israelere eller palestinere skal klare å være objektive i en krig. for det er jo det det er . En krig som har vart i flere aretier nå. Og de fleste palestinerne opplever vel sin situasjon nå som så uutholdelig at de ikke har noe å tape. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Problemet er jo at vold alver vold, go hat avler hat. Begge sider har enorme tragedier å hevne. Og en kan vel ikke regne med at hverken israelere eller palestinere skal klare å være objektive i en krig. for det er jo det det er . En krig som har vart i flere aretier nå. Og de fleste palestinerne opplever vel sin situasjon nå som så uutholdelig at de ikke har noe å tape. Den følelsen du beskriver, er nok fremtredende hos begge parter. Det går sakte, men sikkert mot et endelig oppgjør. Og da blir det helvetes hett for araberne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Problemet er jo at vold alver vold, go hat avler hat. Begge sider har enorme tragedier å hevne. Og en kan vel ikke regne med at hverken israelere eller palestinere skal klare å være objektive i en krig. for det er jo det det er . En krig som har vart i flere aretier nå. Og de fleste palestinerne opplever vel sin situasjon nå som så uutholdelig at de ikke har noe å tape. Palestinerne har i "alle år" drevet denne form for terroraksjoner. Det eneste "nye" i dette for meg, er at det store flertallet av palestinere ser ut til å støtte disse aksjonene. Det trodde jeg ikke tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Palestinerne har i "alle år" drevet denne form for terroraksjoner. Det eneste "nye" i dette for meg, er at det store flertallet av palestinere ser ut til å støtte disse aksjonene. Det trodde jeg ikke tidligere. tarroren hgar gått begge veier i alle år. Og alle er vel like desperate, og det blir selvfølgelig mer og mer hat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 tarroren hgar gått begge veier i alle år. Og alle er vel like desperate, og det blir selvfølgelig mer og mer hat. Uansett definisjon av terror, så mener jeg det ikke finnes noe som er mer avskyelig enn å rette angrep/bomber direkte mot KUN sivile uskyldige og tilfeldige mennesker. Det bringer frem sinne og hat hos alle "normale" mennesker, og slike handlinger MÅ det reageres svært hardt på. De som støtter slike handlinger kan ikke bli møtt med noen som helst form for sympati - uansett. Det blir det samme som å støtte en hver som bevisst går inn for å drepe/skade uskyldige mennesker fordi de selv har opplevd noe vondt tidligere. Selvfølgelig kan det forstås og støttes HVIS akjsonen er rettet mot de som er ansvarlig for deres nød - men ALDRI når det er rettet ene og alene mot uskyldige. Støtter man palestinerne i deres terroraksjoner, så kan man like gjerne støtte de som stod bak terrorbombingen 11. september. Viser man "forståelse" for slike handlinger, så er man også med på å støtte opp om dem.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Uansett definisjon av terror, så mener jeg det ikke finnes noe som er mer avskyelig enn å rette angrep/bomber direkte mot KUN sivile uskyldige og tilfeldige mennesker. Det bringer frem sinne og hat hos alle "normale" mennesker, og slike handlinger MÅ det reageres svært hardt på. De som støtter slike handlinger kan ikke bli møtt med noen som helst form for sympati - uansett. Det blir det samme som å støtte en hver som bevisst går inn for å drepe/skade uskyldige mennesker fordi de selv har opplevd noe vondt tidligere. Selvfølgelig kan det forstås og støttes HVIS akjsonen er rettet mot de som er ansvarlig for deres nød - men ALDRI når det er rettet ene og alene mot uskyldige. Støtter man palestinerne i deres terroraksjoner, så kan man like gjerne støtte de som stod bak terrorbombingen 11. september. Viser man "forståelse" for slike handlinger, så er man også med på å støtte opp om dem.... Jeg har ikkenoe til overs for det de gjør. Men heller ikke det Israelerne gjør. jeg synes begge parter oppfører seg forferdelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Jeg har ikkenoe til overs for det de gjør. Men heller ikke det Israelerne gjør. jeg synes begge parter oppfører seg forferdelig. Jeg er enig med deg i at man kan være kritisk til mye av det begge parter gjør. Men palestinernes terroraksjoner gjør at jeg får mer og mer sympati for Israelernes situasjon. Jeg er svært kritisk til store deler av deres okupasjon av vestbredden, men jeg deres gjengjeldelses aksjoner på terrorangrep forstår jeg bedre og bedre. Når ikke de palestinske selvstyremyndigheter gjør noe aktivt og konkret for å sette en stopper for de militante aksjonistene, og det store flertall av palestinere støtter opp om terroraksjonene - så har de intet annet å gjøre. Og jeg vil faktisk ha stor forståelse for det, om de snart går til full og åpen krig mot palestinerne. For det vil de bli nødt til å gjøre.....desverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-747853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Jeg forstår hva du mener, og jeg ser så absolutt det poenget du har. Men om Israel ikke reagerer brutalt på et terrorangrep, så er jo et annet poeng nettopp det at terrorangrepene så likevel ikke slutter. De militante bevegelsene har jo klart sagt i fra at de ikke vil slutte med sine terroraksjoner så lenge det finnes en Israelsk stat. Og det gjør jo ikke situasjonen spesielt "enkel" for Israel og deres bidrag i fredsprosessen.... Nei det er sant. Og det er jo derfor fredsprosessen er så vanskelig der nede, som den også har vært i Irland. De er kommet inn i en ond sirkel og det skal ganske mye til for å klare å bryte denne. De er på god vei i Irland men der er ikke hatet så sterkt og har ikke vært så lenge som i Israel. Midtøsten har serkere tradisjoner med å gjengjelde øye for øye og tann for tann. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123311-militante-palestinere-eller-palestinere-flest/#findComment-748323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.